55 سازمان حقوقی خواستار تحقیق درباره جنایت صعده یمن شدند

55 سازمان حقوقی خواستار تحقیق درباره جنایت صعده یمن شدند
جمعه 26 مرداد 1397 - 00:46

پنجاه و پنج سازمان حقوقی منطقه ای و بین المللی با صدور بیانیه ای خواستار انجام تحقیقات جامع سازمان ملل متحد برای شناسایی، معرفی و مجازات عاملین جنایت کشتار کودکان در جنایت 'الضحیان' استان صعده یمن شدند.

العالم-یمن

پنجشنبه هفته گذشته در حمله جنگنده های ائتلاف سعودی به یک اتوبوس حامل کودکان یمنی در استان صعده 51 نفر کشته و 77 نفر دیگر زخمی شدند. بیشتر قربانیان و زخمی های این جنایت از کودکان بودند.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا ، بیانیه سازمان های حقوقی که در پایگاه اطلاع رسانی سازمان عفو بین الملل منتشر شده است بر ضرورت تقویت ماموریت هیات کارشناسان سازمان ملل در یمن برای بررسی نقض حقوق بشر تأکید کرد.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به لزوم مسئولیت پذیری عاملان این جنایت ، خواستار ارائه توضیحات روشن آنها به نشست آتی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شده است . سی و نهمین دوره نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل از 10 تا 27 سپتامبر آینده (19 تا 26 شهریور) برگزار می شود.

این بیانیه همچنین از شکست تلاش های طرف های درگیر برای انجام تحقیقات بیطرفانه و تصمیم به عفو پرسنل نظامی که در یمن مرتکب جنایت جنگی می شوند ، انتقاد شد.

این بیانیه همچنین به فرمان پیشتر سلمان پادشاه عربستان اشاره کرد که تمام مجازات های نظامیان این کشور در جنگ یمن را مورد عفو قرار داد.

عربستان سعودی که ائتلاف نظامی عربی تحت هدایت این کشور فعالیت می کند ، پس از حمله به اتوبوس کودکان یمنی قول انجام تحقیقات واقعی و شفاف را داد و 'انور قرقاش' وزیر مشاور در امور خارجی امارات که کشورش در این ائتلاف شریک نخست سعودی هاست در اعتراف ضمنی به مسئولیت خود در این جنایت ، از آن اظهار تاسف کرد و گفت متاسفانه این مساله بخشی از هر درگیری است .

عربستان از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

تجاوز نظامی عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 14 هزار و 700 یمنی بی گناه و ویرانی این کشور شده است.

ایرنا

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها