برایان هوک، رئیس گروه تازه تاسیس «اقدام علیه ایران»

برایان هوک، رئیس گروه تازه تاسیس «اقدام علیه ایران»
جمعه 26 مرداد 1397 - 02:11

برایان هوک روز پنجشنبه 25 مردادماه به عنوان رئیس گروهی تازه‌تاسیس موسوم به «گروه اقدام علیه ایران» منصوب شد.

العالم-آمریکا

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه (25 مردادماه) «برایان هوک» را به عنوان رئیس گروهی موسوم به «اقدام علیه ایران» منصوب کرده است.

پامپئو درباره اهداف تشکیل این گروه گفت: ««گروه اقدام ایران، مسئول راهبری، بازبینی و هماهنگی همه جوانب اقدامات مرتبط با ایران در وزارت خارجه خواهد بود و مستقیماً با من کار خواهد کرد

او درباره «هوک» که قرار است مسئولیت این گروه را بر عهده بگیرد گفت: «از زمان اعلام تصمیم رئیس‌جمهور (ترامپ) برای خروج از توافق (هسته‌ای) در ماه مِی، برایان هوک نقش مهمی در شکل دادن به راهبرد ما برای اعمال حداکثر فشار دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران، ایفا کرده است

 

«هوک» 49 ساله در دوران «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه سابق آمریکا به عنوان مدیر دفتر برنامه‌‌ریزی‌های سیاسی وزارت خارجه منصوب شد. این در حالی بود که تا آن زمان، به عنوان یکی از مخالفان ترامپ شناخته می‌شد.

او یکی از افراد دخیل در تشکیل سازمانی به نام «John Hay Initiative» بود؛ این گروه متشکل از مشاوران سیاست خارجی «میت رامنی»، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال 2012 بود و در انتخابات سال 2016 با نگارش نامه‌ای که به امضای 121 نفر از شخصیت‌های حزب جمهوری‌خواه رسید با ریاست‌جمهوری ترامپ مخالفت کرد.

هوک‌ قبل‌تر از آن در دولت «جورج دبلیو بوش» در سمت‌های مختلفی از جمله دستیار وزیر خارجه در سازمان‌های بین‌المللی، دستیار ارشد سفیر آمریکا در سازمان ملل، دستیار ویژه رئیس‌جمهور آمریکا و غیره انجام خدمت کرده بود.

در وزارت خارجه تیلرسون، نام هوک در مسائل مربوط به ایران زمانی بیشتر شنیده شد که او سرپرستی کارگروهی را به عهده گرفت که مأمور مذاکره با دولت‌های اروپایی برای اصلاح برجام مطابق خواست ترامپ شده بود.

با وجود این، رسانه‌های بین‌المللی در همان زمان گزارش داده بودند دیپلمات‌های اروپایی که از اختلافات ترامپ با تیلرسون درباره برجام آگاه هستند در نشست‌هایشان با برایان هوک بارها از او پرسیده‌اند چه ضمانتی وجود دارد که توافقشان با تیم تیلرسون، مورد قبول ترامپ باشد

  بعد از اخراج تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا توسط ترامپ، برایان هوک یکی از معدود دیپلمات‌هایی بود که از پاکسازی‌های بعدی این دستگاه از تیم تیلرسون در امان ماند. برخی از این موضوع را به شخصیت فرصت‌طلب او و گرایشش برای همرنگ شدن با اشخاص متفاوت نسبت داده‌اند.

«دانیل رانده»، کارشناس اندیشکده مطالعات بین‌المللی و راهبردی در مصاحبه‌ای مارس 2018، بعد از اخراج تیلرسون به درستی پیش‌بینی کرده بود برایان هوک با تیم پامپئو همساز شده و ماندگار شود.

این کارشناس به بلومبرگ گفت: «او بسیار همرنگ جماعت است و این را هم می‌داند که دارد برای دولت ترامپ کار می‌کند

نگاه ابزاری هوک به مقوله حقوق بشر و دیدگاه او درباره علم کردن این موضوع به عنوان اهرم فشار علیه کشورهای مخالف آمریکا از جمله دیگر نکات جالب درباره او است که قبلاً مستند شده است.

پربیننده ترین خبرها