یک خبر چند خط تحلیل؛

برنده آتش بس غزه و اسرائیل کیست؟

برنده آتش بس غزه و اسرائیل کیست؟
شنبه 27 مرداد 1397 - 13:05

العالم _ فلسطین اشغالی

خبر:

  • درحالی که اعتراضات به نتانیاهو درخصوص آتش بس مابین نیروهای مقاومت غزه و اسرائیل تشدید شده است رییس ارتش رژیم صهیونیستی نتانیاهو را محکوم کرد که اسرائیل را به شکل کامل تسلیم نیروهای فلسطینی کرده است.

تحلیل:

  • مذاکرات بین نیروهای مقاومت در غزه با اسرائیل اگرچه با وساطت مصر و پادرمیانی قطر صورت می گیرد اما به هیچ وجه به معنای کوتاه آمدن نیروهای مقاومت از آرمان فلسطین نیست. در حقیقت چنانکه رییس ارتش اسرائیل گفته نتانیاهو در چهار سال گذشته نتوانست مبارزان غزه را به شکست بکشاند و یا حداقل مهار کند و این بدان معناست که آتش بس احتمالی در سایه قدرت گروه های مبارز و نه اثر ضعف ایشان صورت میپذیرد.
     
  •  در این مذاکرات شرط آتش بس 5 یا 7 ساله از ناحیه اسرائیل، عدم استفاده اهالی غزه از بادبادک های آتش زا و همچنین عدم استمرار "راهپیمایی های بازگشت" عنوان شده است .این شروط به خوبی میزان شکنندگی امنیت اسرائیل را نشان می دهد. فراموش نکنیم که در روزهای اخیر آتش بار موشکی اسرائیل از سمت غزه که به شکلی متوازن و هم طراز با تهاجمات رژیم اسرائیل صورت می پذیرفت نتانیاهو را بر آن داشت تا بر نهایی شدن هر چه سریعتر مذاکرات تاکید و آن را محکم تر از هر زمانی پیگیری کند.
     
  • پذیرش آتش بس از سوی غزه در صورت نهایی شدن در حقیقت فرصتی است که در سایه آن ضمن تامین امور رفاهی مردم غزه، مقاومت امکان تجدید قوا پیدا می کند و این یعنی آنکه آتش بس مذکور در واقع یک تاکتیک و نه یک استراتژی محسوب می شود.

پربیننده ترین خبرها