اردوغان بار دیگر رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه شد

اردوغان بار دیگر رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه شد
شنبه 27 مرداد 1397 - 18:52

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه امروز در جریان ششمین کنگره سراسری حزب عدالت و توسعه بار دیگر به رهبری این تشکل سیاسی انتخاب شد.

العالم ـ ترکیه

در جریان کنگره امروز حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در آنکارا، رجب طیب اردوغان که در یک سال گذشته نیز رهبری این حزب را در اختیار داشت، با کسب 1380 رای از مجموع یک هزار و 457 رای، به عنوان رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه انتخاب شد.
اردوغان در این کنگره حزبی که با شعار "ملت واحد، هدف واحد" برگزار شد، برای ششمین بار رهبر حزب 17 ساله عدالت و توسعه را به دست گرفت.
وی طی سخنانی در آیین گشایش این تجمع حزبی، با اشاره به 17 ساله شدن این تشکل سیاسی گفت: حزب عدالت و توسعه، جوان، پویا و با آینده روشن است و پیام های بزرگ و روشنی به دنیا دارد.
همچنین امروز شورای مرکزی 50 نفره حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز در جریان ششمین کنگره سراسری این تشکل سیاسی انتخاب شدند.
در جریان کنگره امروز حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه، با نگاه جوانگرایی مد نظر اردوغان رهبر این حزب، 29 نفر از اعضای سابق شورای مرکزی جای خود را به اعضای جدید و اغلب جوان زیر 40 سال دادند.
در میان شورای مرکزی جدید حزب عدالت و توسعه 15 زن حضور دارند و هشت نفر از اعضا هم خارج از نمایندگان این حزب در پارلمان انتخاب شده اند.
کادر رهبری حزب عدالت و توسعه در جلسه امشب این اعضای منتخب با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و رهبر این تشکیلات سیاسی انتخاب و معرفی خواهند شد.
در کنگره کنونی حزب عدالت و توسعه یکهزار و 457 نماینده برای حضور در کادرهای رهبری و شورای مرکزی در دفتر مرکزی و در استان ها ثبت نام کرده بودند.
در کنگره امروز حزب عدالت و توسعه، اساسنامه حزب نیز با نظام جدید حکومتی ریاستی ترکیه سازگار شده و مواد لازم اصلاح شد.
ششمین کنگره حزب عدالت و توسعه امروز با حضور 100 هزار نفر از اعضای این تشکل سیاسی برگزار شد.
برای شرکت در کنگره ششم حزب عدالت و توسعه ترکیه، اعضای 9 حزب فعال در ترکیه، 414 مهمان خارجی، 409 نماینده تشکل های مردمی، 124 هیات و نماینده اعزامی از کشورهای مختلف، نماینده 70 تشکیلات و موسسه خارجی و 38 نماینده حزبی از کشورهای مختلف جهان دعوت شده اند.
همچنین 52 نفر از سران کشورها به دعوت اردوغان رییس جمهوری ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه برای حضور در این کنگره دعوت شده اند.
محمدابراهیم طاهریان فرد سفیر ایران در ترکیه، محمدرضا مجیدی دبیرکل مجمع بین المجالس آسیایی و احمد علیرضابیگی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه نیز به نمایندگی از ایران در این کنگره حزبی حضور یافته اند.
به گزارش ایرنا، اردوغان سال گذشته در پی اجرای مفاد همه پرسی تغییرات و اصلاح قانون اساسی ترکیه در جریان کنگره فوق العاده به عنوان رهبر این حزب انتخاب شد.
رجب طیب اردوغان، عبدالله گُل، ادریس شاهین، بینالی یلدرم، بلند آرینج موسسان حزب عدالت و توسعه در سال 2001 هستند.
این حزب که برای پر کردن خلاء یک حزب اسلام گرای میانه رو در ترکیه تشکیل شده، در انتخابات سال 2002 با کسب 34.3 درصد آرا و کسب بیش از 364 کرسی قدرت را به دست گرفت و از آن تاریخ تا کنون حزب عدالت و توسعه، قدرت را در ترکیه در اختیار دارد.
در انتخابات اخیر مجلس و ریاست جمهوری ترکیه نیز این حزب توانست 295 کرسی از 600 کرسی مجلس ترکیه را به دست آورد و رجب طیب اردوغان رهبر و نامزد این حزب نیز توانست به عنوان رییس جمهوری ترکیه انتخاب شود.

پربیننده ترین خبرها