پادشاه بحرین در سودای حاکمیت بر قطر

پادشاه بحرین در سودای حاکمیت بر قطر
يکشنبه 28 مرداد 1397 - 06:30

اختلافات و حملات همه جانبه محور عربستان سعودی علیه قطر، به ادعای مالکیت بحرین بر قطر رسیده، ادعایی که به طور رسمی بر زبان پادشاه این کشور جاری شده است.

العالم-بحرین

پادشاه بحرین در یک نشست داخلی مدعی شده است که آل خلیفه دارای حق حاکمیت بر شبه جزیره قطر است و این مسأله هرگز از خاطره‌ها پاک نخواهد شد.

اختلافات مرزی میان کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس، همواره وجود داشته اما ادعای حاکمیت بر تمامی کشور قطر آن هم از زبان پادشاه بحرین بی سابقه است؛ بحرین خود در سال 1350 شمسی و برخلاف قانون مصوب سال 1336 مجلس وقت شورای ملی، از ایران جدا شده است.

به نوشته روزنامه الخلیج بحرین، «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه این کشور روز جمعه در دیدار با بزرگان قبیله  «النعیم» گفت: «حاکمیت آل خلیفه بر قطر از سال 1762 ثابت است» و «ما با مردم قطر یک ملت مشترک هستیم و تاریخ و نسبمان ما را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد...»

پادشاه بحرین در این دیدار مدعی شده است که قبائل حاضر در قطر در سال 1762 منطقه «الزباره» در شمال قطر را به آل خلیفه داده‌اند و بنابراین تمامی شبه جزیره قطر به پایتختی «الزباره» تحت حاکمیت آل خلیفه در آمده است.

او در مارس گذشته در دیدار با هیأت روزنامه الاهرام مصر نیز حرفی از ادعای مالکیت بر قطر به زبان نیاورد و گفت: «ما مردم قطر را می‌شناسیم، آن‌ها خانواده و دوستان ما هستند و پیش از حاکمیت آل ثانی مردم ما بودند».

قطر و بحرین بر سر سه جزیره «جنان»، «الزباره» و «فشت الدبیل» اختلاف دارند و وزیر خارجه بحرین در جولای سال گذشته گفته بود که بحرین آماده بازپس‌گیری این جزایر از قطر است اما ادعای حاکمیت بحرین بر تمامی کشور قطر، برای اولین به طور جدی در کنفرانس تاریخ 30 ژوئن گذشته در منامه با عنوان «حاکمیت آل خلیفه بر شبه جزیره قطر.... تاریخ و حاکمیت» مطرح شد.

در این کنفرانس شرکت کنندگان مدعی شدند اسنادی در دست دارند که حاکمیت آل خلیفه بر منطقه «الزباره» و به تبع آن کشور قطر را ثابت می‌کند. محورهای این کنفرانس از این قبیل بود: 1- الزباره پایتخت آل خلیفه در شبه جزیره قطر و جزایر بحرین 2- نقض حاکمیت آل خلیفه در شبه جزیره قطر 3- تجاوز قطر به «الدبیل» در سال 1986.

در این خصوص، رسانه‌های وابسته به قطر یا سکوت کردند یا حالت تمسخر به خود گرفتند. اما در سوی دیگر رسانه‌های جریان عربستان سعودی، به طور وسیع اقدام به پوشش کنفرانس و بیان دلایل بر حق بودن ادعای بحرین کردند. روزنامه‌های الشرق الاوسط، الحیات، عکاظ، الریاض، البیان و شبکه‌های العربیه، اسکای نیوز و ... بازوهای تبلیغاتی آل خلیفه در این راستا شدند.

ادعای حاکمیت بر قطر، پس از بروز بحران همه جانبه در پنجم ژوئن 2017 میان عربستان سعودی و متحدانش شامل بحرین، امارات و مصر با قطر در کنار تهدید به حمله نظامی به قطر از سوی ملک سلمان بن عبدالعزیز را می‌توان جدی‌ترین تهدید علیه دوحه دانست. گزینه حمله نظامی به قطر و اشغال این کشور از ابتدای آغاز بحران، هر چند در حد یک احتمال، اما همواره مطرح بوده است.

پایگاه تحلیلی «اینترسپت» در تاریخ یکم آگوست به نقل از منابع آگاه نوشت: عربستان سعودی و امارات متحده عربی در تابستان سال ۲۰۱۷ همزمان با آغاز محاصره قطر، در آستانه اقدام نظامی علیه این کشور قرار داشته‌اند، اما «رکس تیلرسون» وزیر خارجه وقت آمریکا با این اقدام مخالفت کرده است.

پس از برگزاری کنفرانس منامه با عنوان «حاکمیت آل خلیفه بر شبه جزیره قطر.... تاریخ و حاکمیت» مدیر شبکه‌های الجزیره در فیس‌بوک خود نوشت: «این مهملات همان چیزی است که موجب حمله عراق به کویت شد، با ادعای اینکه کویت استان نوزدهم عراق است، اما سرانجام عراق را به نابودی کشاند. آیا عربستان راضی می‌شود که امپراتوری عثمانی دوباره ایجاد شود؟  یا مملکت هاشمی به پایتخت مکه دوباره تأسیس شود؟

روزنامه لوموند فرانسه در دوم ژوئن گذشته از نامه پادشاه عربستان به رئیس‌جمهور فرانسه خبر داد که در آن نامه ملک سلمان گفته بود در صورت خرید سامانه دفاع موشکی اس 400 از سوی قطر، عربستان به این کشور حمله نظامی خواهد کرد.

فارس

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها