مفتح در گفتگو با شبکه العالم:

بانک مرکزی نباید در شرایط جنگی به مبانی علمی بپردازد / ارزش پول ملی ما بیش از این است

بانک مرکزی نباید در شرایط جنگی به مبانی علمی بپردازد / ارزش پول ملی ما بیش از این است
يکشنبه 28 مرداد 1397 - 23:32

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اتخاذ تئوری‌های علمی و بی اثر را در شرایط جنگ اقتصادی را نادرست خواند و گفت: در شرایط جنگی وضعیت عادی وجود ندارد و باید همه پای کار بیایند.

العالم - ایران / سیاسی

در شرایطی که اقتصاد کشور در چند ماه گذشته آشفتگی و تکانه های زیادی را تجربه کرد و قیمت ارز به بالاترین میزان خود رسید، چند روزی است که آرامش به اقتصاد کشور بازگشته و علیرغم اعمال تحریم های جدید آمریکا اما بازار آرامش نسبی را تجربه میکند. محمد مهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان و سخنگوی کمسیون برنامه و بودجه در گفت وگو با شبکه العالم معتقد است آمریکا جنگ اقتصادی جدیدی بر علیه ما آغاز کرده و باید در این شرایط آرایش جنگی به خود بگیریم تا بتوانیم به بهترین شکل هم با این تحریم های ظالمانه مقابله کنیم و هم به اقتصاد کشور را به نقطه مطلوب برسانیم.

 مشروح این گفتگو در ذیل آمده است؛

العالم: در شرایط کنونی و با توجه به تحریم های آمریکا، برنامه دولت و مجلس جهت مقابله با این شرایط چیست؟

مفتح : آمریکا با خروج از برجام و تحریم هایی که برنامه ریزی کرده جنگ اقتصادی را علیه ما شروع کرده است. بنابراین ما هم باید سازوکارهای متناسب با این شرایط را داشته باشیم تا در این جنگ اقتصادی پیروز شویم و قطعا پیروز خواهیم شد؛ یکی از این سازو کارها ایجاد هماهنگی بین مسولین کشور و سرعت در تصمیم گیری است .

مقام معظم رهبری فرماندهی این جنگ اقتصادی را به عهده قوه مجریه گذاشته است و دستور دادند تا جلسه ای متشکل از سران سه قوه و تعدادی از متخصصین و مسئولان  این سه قوه با مدیریت رییس جمهور تشکیل دهند و در آن مسائل اقتصادی کشور را رصد و تصمیمات مناسب را اتخاذ کنند.

آنچه به مجلس بر می گردد، قانونگذاری در کشور است و در صورتی که مواردی باشد که نیاز به قانونگذاری داشته باشد مجلس در کوتاه ترین زمان این کار را انجام می دهد اما اگر فرصت قانونگذاری نباشد، در صورتی که در جلسه سران سه قوه طرحی تصویب شود، مراحل سیر قانونی آن با سرعت انجام می شود . این جلسه برای ایجاد هماهنگی بین قوا و امکان تصمیم گیری سریع در مسایل مختلف  متناسب با این جنگ اقتصادی است تا ان شاءالله پیروز شویم.

العالم: در شرایط فعلی که آمریکا جنگ اقتصادی را شروع کرد ما باید چه اقداماتی در مورد تورم، بهای ارز و پول ملی خودمان انجام دهیم تا بیشتر از این کاهش پیدا نکند ؟

مفتح : تورم کشور ما ناشی از مشکلات پولی و مسائل نقدینگی است و باید مبتنی بر سیاست های پولی مدیریت شود؛ وظیفه حفظ ارزش پول ملی را بانک مرکزی به عهده دارد. بانک مرکزی یک سری از متخصصین حوزه پولی و ارزی کشور را در اختیار دارد و آنها باید با تخصص و اشرافی که بر مسایل کشور و خارج از کشور دارند و با رصد و بررسی تسعیر و برابری نرخ ؛ و تصمیمات کشورهای دیگر که می توانند روی نرخ ارز تاثیر بگذارد، بازار ارز و پول را مدیریت کنند و هم نرخ برابری ریال و دلار را با ابزارهای پولی و هم تورم را که ناشی از مسایل پولی است، کنترل کنند .

طبیعی است که این سیاست ها باید در جایی تصویب شود که متشکل از روسای سه قوه است و این شورا مرجعی است برای اینکه این تصمیمات را سریعا بتواند اتخاذ کنند. همچنان که یک تصمیم را در جلسات قبل گرفته اند  و یک بسته سیاست ارزی را تصویب کردند. کارشناسان و متخصصین ما اعم از دولت و یا مجلس به بسته ای رسیدند که بازار ثانویه ارز یکی از اجزای آن بسته ارزی بود. ما دو بازار برای ارز تعریف کردیم که یک بازار دولتی که کالاهای اساسی را در آن تامین می کنیم که ارز حاصل از صادرات نفت است و بازار دوم که ارز حاصله از صادرات غیر نفتی ما اعم از پتروشیمی و فولاد را در بازار عرضه می کند و متقاضی ارز را در بازار با هم تفاهم می کنند که یک نوع شناوری در قیمت برقرار می شود در بازاری مثل بازار بورس تا بتوانیم ارز را کنترل کنیم .این نوع ابزارها و سیاست ها را مسئولین ما پیش می برند تا بتوانیم به برابری ریال و ارز با یک قیمت مناسب که قدرت پول ملی ما هم افزایش پیدا کند دست پیدا کنیم .

العالم: راهکارها و اقدامات جدید دولت در بحث ارز را چگونه ارزیابی می کنید؟

مفتح : رئیس جدید بانک مرکزی در یک شرایط متلاطم در بازار ارز این مسئولیت را به عهده گرفت و ما امیدواریم که شرایط را به نقطه مطلوب برساند و یک آرامش در بازار ارز به وجود آید. باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا در شرایطی که امریکا با تمام توان به جنگ ما آمده، بر این شرایط فائق آییم.

العالم: قیمت واقعی دلار چه قیمتی است؟ آیا قیمت های کنونی، واقعی است؟

مفتح : قیمت دلار در بازار  ارز حدود 10هزارتومان است که از نظر من قیمت بالایی است. در واقع ارزش پول ملی ما بیش از این است و قطعا قیمت دلار باید کاهش یابد و ریال ما تقویت شود. این موضوع مستلزم اتخاذ سیاست‌های هماهنگ است. باید تصمیم سازان این حوزه با استفاده از قواعد علمی و عملی و با در نظر گرفتن شرایط جنگی، نبض بازار را در دست بگیرند و آن را کنترل کنند. بانک مرکزی نباید در شرایط جنگی به مبانی علمی بپردازد و ما اکنون در شرایط جنگی هستیم و باید با مدیریت قوی و با ابزار عرضه و تقاضا، مدیریت بازار را دردست بگیرد.

العالم: در شرایط کنونی آیا امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد؟

مفتح : مقام معظم رهبری به طور کلی باب مذاکره با آمریکا را بستند و به طور قاطع و صریح ایشان اعلام کردند که ما هیچ مذاکره ای نخواهیم داشت و همانطور که رهبری فرمودند، مذاکرات برجام چه سودی برای ما داشت که مذاکرات آینده داشته باشد! از همین جهت و با استدلال قوی موضوع مذاکره با آمریکا منتفی است.

العالم: ترکیه با وجود اینکه هم پیمان آمریکاست مورد تحریم قرار گرفت و شرایط اقتصادی دشواری دارند. این شرایط را چگونه می بینید؟

مفتح : همانگونه که ترامپ در اظهارتش اعلام کرده تنها منفعت آمریکا را در نظر می گیرد و با بسیاری از کشورهای دیگر به اختلاف خورده و با ترکیه نیز همچنین و بدون هیچ ملاحظه ای کشورهای دوست و همراه خود را مورد تحریم قرار میدهد. این نشانه بی اعتمادی به آمریکا و سران آن است.

العالم: برخی کشورهای عربی منطقه و حاشیه خلیج فارس مکررا در رسانه های خود اعلام میکنند که اقتصاد ایران در حال فروپاشی است. آیا این اظهارات تاثیری در اقتصاد کشور دارد؟

مفتح : یکی از ابعاد جنگ، جنگ رسانه ای و تبلیغاتی است و حتما یکی از اهداف آنها مباحث روانی و تاثیر بر ذهن مردم است. اقتصاد کشور دچار چالش هایی است اما از یک بنیه اقتصادی قوی برخوردار هستیم که میتوان با برنامه ریزی دقیق با این چالش ها مقابله کرد و در جهت اصلاح اقتصاد کشور گام برداشت.

العالم: برنامه مجلس جهت مقابله با به تحریم های جدید چیست؟

مفتح : ما هر ساله در مجلس برنامه و بودجه سال آینده را تصویب میکنیم اما با این شرایط جدید سازمان برنامه بودجه چندین برنامه پیشنهاد داده که باید گفت دولت در هر شرایطی آمادگی لازم جهت مقابله با شرایط مختلف را دارد. سازمان برنامه و بودجه با کمسیون یرنامه و بودجه مجلس ارتباط خوبی داشتند و دولت جهت مقابله با شرایط مختلف برنامه های خوبی دارد تا اقتصاد کشور آسیبی نبیند و اقشار پایین جامعه با مشکلات مواجه نشوند.

پربیننده ترین خبرها