اژه ای:

بخشنامه رئیس قوه قضاییه درباره احتکار به زودی تهیه می شود

بخشنامه رئیس قوه قضاییه درباره احتکار به زودی تهیه می شود
دوشنبه 29 مرداد 1397 - 19:19

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بخشنامه رئیس قوه قضاییه درباره احتکارها و اخلال در نظام اقتصادی کشور ظرف امروز و فردا تهیه می شود.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

به گزارش از پایگاه اطلاع رسانی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه در حاشیه جلسه مسئولان عالی قضایی در رابطه با مباحث مطروحه در این جلسه اظهار داشت: بحث مفصلی که در این جلسه به آن پرداخته شد، بحث احتکار بود و موضوعی که امروز هم ما و هم سازمان تعزیرات حکومتی که زیر نظر دولت است با آن مواجه هستیم، بحث حقوقی احتکار است.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان کرد: احتکار عمده، احتکاری است که موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور بشود که رسیدگی به این مساله یقینا در صلاحیت دادگاه‌هاست. اما این احتکار عمده چیست و قانون در مورد آن چه می گوید و اگر کالای احتکار شده کشف شد، چکار باید کرد؟
سخنگوی قوه قضاییه گفت: احتکار که می گوییم منظور همان بخش است که مربوط به اخلال در نظام اقتصادی است یا احیانا مواردی که در دادگاه‌ها باید به آن رسیدگی شود. چون مسلما بخشی از این احتکارهای امروزی احتکار عمده است و در صلاحیت دادگاه‌هاست، باید توسط همین دادگاه‌های ویژه‌ای که اخیرا مقام معظم رهبری اجازه فرمودند، رسیدگی شود.
وی ادامه داد: بحث دیگری که ما از لحاظ عملی و نه از لحاظ حقوقی داریم، این است که صاحبان کالاهایی که درجایی انبار می‌شوند، موظف هستند مراتب را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند و ظاهرا موظف شده اند این موضوع را در سامانه‌ای منعکس کنند و اگر این کار را نکرده باشند، حسب اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت این کارشان احتکار است.
معاون اول دستگاه قضا گفت: یکی از مراجعی که می‌تواند موضوع احتکار را اعلام کند، وزارت صنعت است. اما فرض کنید که صاحبان کالای انبار شده، مراتب را اعلام هم کرده باشند؛ آیا اینجا عنوان احتکار بر آن صدق می کند یا نه؟
سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: آن چیزی که در قانون پیش‌بینی شده، این است که اگر کالایی بیش از حد معمول نگهداری کرده باشد، برای اینکه انحصار ایجاد شود یا گرانتر شود و نفع بیشتری عاید صاحب کالا شود، اینجا هم باز مسئله است و باید بررسی شود.
32 کیفرخواست در دادگاه های ویژه اقتصادی صادر شده است
معاون اول دستگاه قضا در رابطه با دادگاه های ویژه‌ای که اخیرا تشکیل شده است، گفت: این دادگاه‌ها در حال حاضر در تهران تشکیل شده و در استان‌ها، این دادگاه‌ها را تشکیل نداده‌ایم. البته هنوز ضرورتی برای این کار دیده نشده است. اما در تهران این دادگاه‌ها تشکیل شده است و بر اساس اظهارات دادستان تهران تاکنون 32 مورد کیفرخواست در تهران صادر شده است. اکنون این کیفرخواست‌ها به دادگاه‌ها ارجاع شده و دادگاه‌ها مشغول رسیدگی هستند.
سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: یک پرونده‌ هم که مشمول همین دستورالعمل می شد، دیشب از استان هرمزگان به تهران آمد که همین امروز صبح به دادگاه ارجاع شد.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: تاکنون بیش از 100 نفر در این خصوص دستگیر شده اند. عمده اینها هنوز بازداشت هستند و قرار آنها تبدیل نشده است و تخفیف پیدا نکرده است. امیدوارم با تشکیل این دادگاه‌ها رسیدگی به این پرونده‌ها شروع شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها