تحلیل روز/

ادلب؛ پیشرفت سیاسی با تأثیرپذیری از تحولات نظامی

ادلب؛ پیشرفت سیاسی با تأثیرپذیری از تحولات نظامی
سه شنبه 30 مرداد 1397 - 12:20

مبارزات سیاسی و آمادگی ها برای اجرای عملیات نظامی بار دیگر زمینه را برای شکست راهبردی جبهه النصره – شاخه القاعده در سوریه – و متحدان آمریکایی و منطقه ای خود در استان ادلب فراهم کرده است.

العالم - سوریه 

دستاوردهای دولت سوریه در بخش های سیاسی و نظامی، پوچی همه تهدیدها و درشت گویی های برخی از کشورهای منطقه را خصوصاً ترکیه نشان داد ترکیه ای که به آرامی واقعیت ها را می پذیرد و می داند که ارتش سوریه در میدان جنگ عرصه را بر همۀ دشمنان و متحدان آنها تنگ تر کرده است.    

ارتش سوریه و متحدانش در درگیری های شمال خاک خود دست برتر را در مقابله با ایادی طرف های منطقه ای و بین المللی دارد و چندی پیش گذرگاه ابوالضهور را افتتاح کرد و مردم از این گذرگاه راهی مناطق تحت کنترل دولت دمشق شدند و این، یکی از گذرگاه هایی است که ارتش برای پیشروی به سوی ادلب باز کرده است و بازگشایی گذرگاه مذکور راه را در برابر ارتش و متحدانش برای به دست گرفتن کنترل سراسر حومۀ ادلب، حومۀ جنوبی استان حلب و حومۀ شمال شرقی استان لاذقیه هموار خواهد کرد، همچنین خطر تکفیری ها را از استان حماه بسیار دور خواهد کرد. ارتش سوریه بیش از پیش خود را برای اجرای عملیات نظامی آماده می کند و گروه های مسلح نیز در بین خود و همچنین روابط شان با ترکیه به مشکل برخورده اند. ترکیه پس از اینکه دولت سوریه تصمیم نهایی خود را برای آزادسازی استان ادلب و مناطق حومۀ استان های مجاور اعلام کرد، تلاش های دیپلماتیک خود را بین مسکو و تهران آغاز کرده است.   

همزمان با آمادگی ارتش سوریه برای اجرای عملیات نظامی در استان ادلب، ترکیه از چند روز گذشته برای به دست آوردن وقت بیشتر سرسختانه تلاش می کند و همۀ نشست هایش با طرف روسی و دیگر طرفها به بن بست رسید و نتوانست کاری برای جدا کردن حساب گروه های مسلح وابسته به آنکارا از حساب جبهه النصره و متحدانش بکند بنابراین ارتش سوریه در اجرای عملیات نظامی خود در مناطق حومۀ استان های سه گانه (لاذقیه ، ادلب و حلب) محدودیتی برای خود قائل نخواهد بود. اطلاعات واصله نشان می دهد که ترکیه تلاش می کند به گروه های مسلح تحت امرش آرامش خاطر بدهد که هیچ عملیات نظامی در استان ادلب اجراء نخواهد شد و در همین راستا نیروها و تجهیزاتی نظامی بیشتری به ایست های بازرسی خود در ادلب اعزام کرده است ولی جبهه النصره که مهمترین گروه تحت امر آنکارا است، سرانجام به درخواست ترکیه نیروهای خود را به گروه های شبه نظامی جدید و مراکز غیرنظامی خودساخته (مراکز موسوم به ادارۀ امور استان ادلب) ملحق کرد تا خود را از گزند عملیات ارتش برهاند و در همین راستا تلاش می کند که فعالیت غیرنظامی خود را تقویت کند و در همین حال تلاش می کند که مانع اجرای برنامۀ آشتی ملی در ادلب شود و کسانی را که در حومۀ غربی استان حلب ، حومۀ استان حماه و حومۀ استان ادلب دست آشتی به سوی دولت دراز کند، زندانی می کند.

ارتش سوریه بی توجه به تلاش های دشمنان برای جلوگیری از آغاز عملیات نظامی در استان ادلب همچنان به اهداف خود می اندیشد زیرا جنگ سوریه این اصل را در علم سیاست نهادینه کرد که تحولات سیاسی تابع تحولات نظامی است و عکس این قضیه درست نمی باشد. همگان می دانند که دستاوردهای ارتش سوریه در ادلب تأثیر خود را در مذاکرات سیاسی خواهد گذاشت و به این مذاکرات سمت و سو خواهد داد. تأثیر گذاری تحولات نظامی در تحولات سیاسی باعث شده است که همۀ حامیان گروه های مسلح به این باور برسند که ارتش سوریه به زودی استان ادلب را بازپس خواهد گرفت و تصمیاتی که بر سر میز مذاکرات گرفته خواهد شد، متأثر از تحولات نظامی خواهد بود. اعلام آمادگی ناگهانی ترکیه برای مشارکت در عملیات ادلب و سرکوب جبهه النصره بیانگر تغییر دم به دم دیدگاه های ترکیه (که ما به دیدگاه هایش اعتماد نداریم) است.  

به هر حال؛ عملیات نظامی ادلب تکرار عملیاتی خواهد بود که در مناطق زیادی از سوریه اجراء شده بود. سیاستمداران خردمند منطقه باید از اتفاقات حلب، غوطه و جنوب سوریه دست عبرت بگیرند هر چند هر یک از این مناطق شرایط خاص خود را داشت و گروه های مسلح وابسته به القاعده در این مناطق براساس دستورات جداگانه ای فعالیت می کردند. پیش بینی می کنم که ارتش سوریه در ادلب همچون دیگر مناطق این کشور به پیروزی های زودهنگام دست یابد زیرا نظام دمشق بر لزوم آزادسازی ادلب پافشاری می کند و سرانجام خواست خود را به دیگران تحمیل خواهد کرد.   

مسالۀ دیگر اینکه جبهه النصره وضعیت بسیار نامناسبی دارد و دچار اختلافات درونی شدید شده است به نحوی که اکثر سرکردگان ارشد این گروه مسلح به بهانۀ حج از طریق ترکیه به عربستان فرار کرده اند و اعضای دیگر گروه های مسلح هم با ترفندی که جبهه النصره قبلاً در غوطه عملی کرد، سوار بر اتوبوس های سبز رنگ از ادلب خارج می شوند. جبهه النصره هنگامی که در غوطه فعالیت می کرد، ابتدا تصمیم به مقابله با ارتش گرفت ولی سپس با اتوبوس های سبزرنگ غوطه را به مقصد ادلب ترک کرد. مشابه این اتفاق در استان درعا هم رخ داد. اجرای برنامه آشتی ملی در استان ادلب تأثیر بسزایی در بازگشت امنیت به این استان خواهد داشت و همزمان با این برنامه، عملیات نظامی ارتش نیز اجراء خواهد شد. درگیری خونین بین تکفیری ها نشان می دهد که گروه های تکفیری وابسته به القاعده خصوصاً "حزب ترکستانی" و "حُرّاس الدین" دچار اختلافات درونی شده اند.   

نظام سوریه از روز 10 اوت که شروع به استقرار نیروهای خود در استان ادلب برای اجرای عملیات نظامی کرد، خواست این پیام را برساند که تروریسم هیچ جایی در این کشور ندارد و تصمیم نهایی برای ریشه کنی تروریسم گرفته شده است و امید تروریست ها به کشورهای همسایه و حامیان خود به ناامیدی تبدیل خواهد شد و کسی که به ترکیه، عربستان و آمریکا اعتماد کند، همانند کسی است که به شیطان اعتماد کند ولی همین شیطان روز قیامت وی را تنها رها خواهد کرد.

حسین مرتضی

پربیننده ترین خبرها