زنگ خطر برای بحران اقتصادی ونزوئلا به صدا در آمد

زنگ خطر برای بحران اقتصادی ونزوئلا به صدا در آمد
سه شنبه 30 مرداد 1397 - 14:34

ونزوئلا در حالی این روزها بحرانی ترین شرایط چند دهه اخیر را تجربه می کند که به نظر می رسد زنگ خطر جدی برای اقتصاد این کشور منطقه آمریکای لاتین به صدا درآمده است.

العالم ـ آمریکا

"نیکلاس مادورو" رئیس جمهوری ونزوئلا در حالی در ماه های اخیر از اتخاذ تدابیر موثر برای احیای اقتصاد فروپاشیده این کشور سخن می گوید که شواهد نشان می دهد اقتصاد این کشور به بدترین شکل ممکن در مسیر سراشیبی سقوط قرار گرفته است. سیاست های دولت کاراکاس تاکنون برای نجات اقتصاد ونزوئلا به اندازه کافی موثر نبوده و با این شرایط آینده ای مبهم در انتظار ونزوئلا است.
مادورو طی هفته های گذشته، میزان حداقل حقوق را برای پنجمین بار افزایش داد و به دلیل کاهش شدید ارزش واحد پولی ونزوئلا و تورم شدید، مردم این کشور برای خرید کالاهای مورد نیاز باید پول بسیار زیادی با خود همراه داشته باشند. 
برخی رسانه ها تصاویری از کالاهای خریداری شده در کنار مقدار پولی که هزینه شده، را منتشر کرده اند. در این تصاویر می توان شرایط کنونی اقتصاد ونزوئلا را به طور کامل درک کرد. ونزوئلایی ها حتی برای خرید کالاهای کوچک و اندک خود باید چندین بسته پول بپردازند. برای نمونه خوردن یک فنجان قهوه بیش از دو میلیون بولیوار برای شهروندان ونزوئلایی هزینه دارد.
منتقدان و مخالفان دولت کاراکاس در حالی بسته جدید اقتصادی دولت مادورو را ناکارآمد توصیف کرده اند که به نظر می رسد وضعیت اقتصادی ونزوئلا انقدر پیچیده شده که مقامات دولت کاراکاس توان حل و فصل چالش ها را ندارند.
نرخ تورم ونزوئلا در ماه ژوئیه(مرداد) به 80 هزار درصد رسید و این در حالی است که صندوق بین الملی پول پیش بینی کرده تورم این کشور تا پایان سال جاری میلادی ممکن است به یک میلیون درصد برسد.
همزمان با اینکه مادورو معتقد است ونزوئلا قربانی 'جنگ اقتصادی' به ویژه با آمریکا شده است، به نظر می رسد این کشور در آینده نزدیک شاهد تحولات جدیدی خواهد بود. امیدواری که رئیس جمهوری ونزوئلا برای آینده کشورش وعده داده اکنون جایی در چهره مردم این کشور ندارد. 
ونزوئلایی ها ناامید از این وضعیت در بلاتکلیفی محض قرار دارند البته شماری از شهروندان گزینه مهاجرت را انتخاب کرده اند که این خود چالش های تازه ای را برای آنها به دنبال داشته است.
وضعیت وخیم اقتصادی حتی می تواند بار دیگر خیابان های ونزوئلا را صحنه آشوب و درگیری کند. بی ثباتی سیاسی احتمالی در آینده قطعا ونزوئلا را به ورطه فروپاشی خواهد برد. مخالفان نیز از این فرصت استفاده کرده و فراخوان اعتصاب عمومی در سراسر ونزوئلا داده اند.
به گزارش ایرنا، در حالی ونزوئلا زمانی یکی از مرفه ترین کشورهای آمریکای لاتین بود و دارای یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان است که برخی کارشناسان بر این باورند کاهش شدید بهای نفت، فساد مالی در رده های دولتی و سوءمدیریت دو دهه اخیر شرایط این کشور را به این حال و روز درآورده است. البته نمی توان از تاثیر فشارها و تحریم ها علیه این کشور به آسانی گذشت.
روزها و ماه های آتی در حالی برای کشور ونزوئلا سرنوشت ساز خواهد بود که چالش های اقتصادی ونزوئلا در بحبوحه کمبود شدید مواد غذایی و دارو تبدیل به بقای زندگی روزمره مردم این کشور شده است. چشم انداز نامشخص ونزوئلا شرایط بسیار دشواری را برای مقامات دولت مادورو ایجاد کرده است. اما پرسش این روزهای مردم ونزوئلا این است که آیا ونزوئلا از بحران اقتصادی جان سالم به در می برد یا فروپاشی اقتصادی و سیاسی در انتظار این کشور آمریکای لاتین خواهد بود؟ 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها