انگلیس خواستار همراهی اروپا با آمریکا در تحریم روسیه شد

انگلیس خواستار همراهی اروپا با آمریکا در تحریم روسیه شد
سه شنبه 30 مرداد 1397 - 15:58

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا شخصا رویکرد ملایمی را در قبال روسیه اتخاذ کرده است، از اتحادیه اروپا خواست دوش به دوش واشنگتن در اعمال تحریم های گسترده تر علیه روسیه گام بردارد.

العالم - اروپا

وزیر امور خارجه انگلیس در اولین سخنرانی اش بعد از انتصاب در پست جدید خود گفت: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، جهان را به «مکانی خطرناک تر» تبدیل کرده است و بعد از حمله شیمیایی درانگلیس، اتحادیه اروپا باید فشار بیشتری برای حمایت از دمکراسی های غربی درمقابل دخالت روسیه و تضمین پایبندی روسیه به مقررات بین المللی وارد کند.

وی طی اولین دیدار رسمی خود به حاضران در سخنرانی اش در واشنگتن دی سی گفت: امروز، انگلیس از متحدان خود می خواهد اقدامات بیشتری را بکار بندند. اتحادیه اروپا تضمین کند که تحریم ها علیه روسیه جامع هستند و ما باید شانه به شانه آمریکا بایستیم. این به معنای اتحاد در واکنش به همه اتفاقات، از خیابان های (شهر) سالزبری (انگلیس) تا سرنوشت کریمه است.

این مقام انگلیسی به مسمومیت سرگئی «اسکریپال» جاسوس سابق و دخترش در خیابان سالزبری و ادعای نقش مسکو در آن اشاره داشت. 

هانت همچنین مقررات جدید برای کنترل دخالت ادعایی روسیه در انتخابات دمکراتیک در غرب را خواستار شد.

این اظهارات همزمان با رویکرد شخصی ترامپ در مذاکره با پوتین و اقدامات ضد روسی جامع تر دولت او در قبال مسکو مطرح شده است. اقدامات آمریکا در قبال روسیه علاوه بر تحریم ها، شامل بکار بستن اقداماتی علیه گروه هایی از مقام های روسی نزدیک به کرملین است. 

دولت آمریکا تحت فشار کنگره در آگوست امسال (مرداد) با اعمال تحریم های بیشتری علیه روسیه موافقت کرد. این تحریم ها شرکت های آمریکایی را از دریافت مجوز صادرات هرگونه تجهیزات به روسیه منع می کند.

هانت که برای مذاکره با مقامات آمریکایی از جمله مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور در واشنگتن بسر می برد، به رادیو 4 بی بی سی گفت تایید می کند که ترامپ رئیس جمهوری جنجال برانگیز است اما آمریکا در واکنش به حمله با استفاده از سلاح های شیمیایی در سالزبری که- انگلیس روسیه را در آن متهم می کند- کمک شایانی انجام داده است.

به نوشته گاردین، نشانه اندکی وجود دارد که اتحادیه اروپا با اعمال تحریم های قوی تر علیه مسکو موافقت کند به ویژه با توجه به روی کار آمدن دولتی پوپولیست در ایتالیا که خواستار کاهش تحریم های مسکو است. کشورهای اتحادیه اروپا باید به اتفاق درباره تحریم های بیشتر روسیه موافقت کنند. 

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هفته پیش با پوتین دیدار کرد. وی در مقابل فشار فزاینده آمریکا برای لغو پروژه نورد استریم 2 مقاومت کرده است. این پروژه شامل ساخت یک خط لوله گازی جدید است و گفته می شود اتحادیه اروپا را به گاز روسیه وابسته تر می کند. 

به نوشته گاردین، هانت درسخنرانی های بعدی خود در روز سه شنبه از ترامپ خواهد خواست با مقررات جدیدی موافقت کند که هدف از آن حفاظت از مشروعیت انتخابات دمکراتیک و درخواست برای وضع مقررات قوی تر در خصوص تبلیغات سیاسی در فضای اینترنت و اقداماتی برای جلوگیری از حملات سایبری به تشکیلات انتخاباتی خواهد بود. 

وی همچنین سیاست های ترامپ در حمایت از تولیدات داخلی را به چالش خواهد کشید و به او درباره تضعیف تجارت آزاد و تاثیر مخرب آن بر اقتصاد کشورهای غربی و در نهایت قدرت سیاسی غرب هشدار خواهد داد. 

او همچنین از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهد خواست خط قرمزهای واضحی را درباره استفاده روسیه از سلاح های شیمیایی و افزایش مداخلات آن در تمامیت ارضی کشورها از جمله الحاق کریمه به خاک روسیه در سال 2014 ترسیم کنند. 

وزیر انگلیسی بدون این که به طور مستقیم مشروعیت انتخاب ترامپ در انتخابات سال 2016 را به چالش بکشد، به اشکالات برخی نتایج انتخابات دمکراتیک چند وقت گذشته اشاره و تاکید خواهد کرد که آزادی بیان رکن اصلی هر دمکراسی را تشکیل می دهد و به شهروندان اجازه دسترسی به اطلاعات مستقل را می دهد تا آنها بتوانند آزادانه در انتخابات تصمیم گیری کنند. اما ترویج اخبار جعلی، هدف قرار دادن رسانه های اجتماعی و تلاش های خارجی برای دخالت در انتخابات اعتماد به این موضوع را خدشه دار می کند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها