اعترافات وکیل سابق و محکومیت رئیس ستاد انتخاباتی؛

روزهای ناخوش برای ترامپ فرا رسیده است

روزهای ناخوش برای ترامپ فرا رسیده است
چهارشنبه 31 مرداد 1397 - 06:52

در یکی از جنجال برانگیزترین تحولات مرتبط با حلقه نزدیکان دونالد ترامپ، دو تن از یاران سابق وی به دادگاه رفتند و در موارد متعدد گناهکار شناخته شده یا به جرم خود اعتراف کردند.

العالم - آمریکا

به نوشته رویترز، «پال مانافورت» که رئیس پیشین ستاد انتخابات ترامپ در سال 2016 بود، روز سه شنبه به وقت محلی در ایالت ویرجینیا پای میز محاکمه رفت و در هشت مورد مجرم شناخته شد.این اتهامات عمدتا شامل فرارمالیاتی، کلاهبرداری بانکی و کتمان حساب ها در بانک های خارجی است.
مانافورت در مجموع با 18 فقره اتهام روبرو بود اما اعضای هیات منصفه نتوانست در مورد 10فقره دیگر به اجماع برسد. چهار روز زمان نیاز بود تا هیات منصفه در رابطه با اتهامات مانافورت به توافق برسد.
او در دو مورد از 10مورد اتهامی که در زمینه کلاهبرداری و در همه پنج فقره اتهامی که در زمینه کلاهبرداری مالیاتی به وی وارد شده بود، مجرم شناخته شد. او در چهار فقره دیگر به کتمان حساب هایش در بانک های خارجی متهم بود که در یکی از آنها گناهکار شناخته شد.
هیات منصفه گفته که نمی تواند در مورد حکم محکومیت مانافورت به توافقی برسد. بنابراین، تیم مولر باید در موارد اتهامی دیگر نظر بدهد.مانافورت اواسط ماه سپتامبر بار دیگر به دادگاهی در واشنگتن برده می شود.
دادگاه مانافورت اولین مورد از محاکمه هایی است که در پی تحقیقات «رابرت مولر» صورت می گیرد. مولر بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکاست.
نهادهای اطلاعاتی آمریکا روس ها را به دخالت در انتخابات این کشور متهم کرده اند. گفته می شود که روس ها به ستاد انتخاباتی ترامپ کمک کردند تا وی شانس بهتری برای ریاست جمهوری داشته باشد. ترامپ تبانی با روس ها را رد کرده است. مسکو نیز دخالت در انتخابات آمریکا را تکذیب کرد.
دادستانها، مانافورت 69 ساله را متهم کرده اند، 16 میلیون دلار از درآمدی را که از محل مشاوره سیاسی به سیاستمداران هوادار روسیه در اوکراین به دست آورده، به مقام های مالیاتی آمریکا اطلاع نداده است. او زندگی پرتجملی در اوکراین داشت و بعد از آنکه پولهایش تمام شد درخواست وام کرد. او برای گرفتن وام هایی به ارزش 20 میلیون دلار به بانک ها دروغ گفته بود.
مانافورت یکی از چهره های مطرح جمهوریخواهان است که طی دهه های اخیر به عنوان یک کارچاق کن قدرتمند مطرح بود. به نوشته رویترز، نتیجه دادگاه، بیانگر سقوط وی است.
مانافورت پنج ماه برای ستاد انتخابات ترامپ کار کرد و سه ماه ریاست ستاد وی را برعهده داشت. اما ترامپ تلاش کرده که خود را از حاشیه های مربوط به وی دور نگه دارد.
ترامپ در واکنش به دادگاه مانافورت، وی را «مردی خوب» و محاکمه وی را «غم انگیز» توصیف کرد. او به خبرنگاران گفت: برای مانافورت بسیار ناراحتم. این مساله ارتباطی به من ندارد. این موضوع هیچ ربطی به تبانی با روسیه ندارد.
«مارک وارنر» سناتور ارشد دموکرات در کمیته اطلاعات سنا به ترامپ هشدار داد که در اندیشه عفو مانافورت نباشد.
وارنر در بیانیه ای اعلام کرد: هر گونه تلاش رئیس جمهوری برای عفو مانافورت یا دخالت در روند تحقیقات مربوط به ستاد انتخاباتی وی، نقض آشکار اختیار وی خواهد بود و کنگره در مقابل آن دست به اقدامات فوری خواهد زد.

اعتراف وکیل ترامپ
ضربه دوم در همان روز سه شنبه هنگامی به ترامپ وارد شد که همزمان با محاکمه مانافورت، وکیل سابق وی «مایکل کوهن» نیز به دادگاهی فدرال در نیویورک رفت و به پنج فقره فرار مالیاتی، نقض قوانین مالی انتخاباتی و کلاهبرداری بانکی اعتراف کرد.
پرونده کوهن نیز بخشی از تحقیقات مولر است. مولر پرونده کوهن را به نیویورک ارجاع داده و در دادگاهی فدرال در «منهتن» نیویورک محاکمه می شود.
به نوشته تارنمای هیل، کوهن به قاضی دادگاه گفت که به دستور کاندیدای وقت ریاست جمهوری (ترامپ) 130 هزار دلار در جهت ساکت کردن به یک نفر داده و سپس همان میزان مبلغ را از ترامپ پس گرفته است.
منظور کوهن پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های مستهجن بود که ترامپ با وی رابطه داشت. کوهن البته مستقیما اشاره ای به نام این بازیگر و نام ترامپ نکرد. ترامپ هر چند در مورد محاکمه مانافورت واکنش نشان داد، اما در مورد اعترافات کوهن ترجیح داد، سکوت اختیار کند.
«
آدام شیف» از دموکرات های ارشد در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به اعتراف های کوهن اظهار داشت: سخنان مایکل کوهن درباره فرار مالیاتی، کلاهبرداری بانکی، نقض قوانین مالی مربوط به مبارزات انتخاباتی از جمله پرداخت حق السکوت به زنی که با ترامپ رابطه داشته، بخش دیگری از اعترافات حلقه نزدیکان رئیس جمهوری است.
وی افزود: درگیر شدن رئیس جمهوری در یک تخلفات مالی و حقوقی در دوره مبارزات انتخاباتی به مشکلات قضایی وی دامن می زند.
حال با توجه به روند شکل گیری این پرونده ها باید در انتظار بود که آیا برج های سیاسی ترامپ فروخواهد ریخت و یا این پیرمرد گستاخ به تعبیر رسانه های مخالفش این بار هم از مهلکه جان سالم به در خواهد برد.

 

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها