کرباسیان در جلسه استیضاح مطرح کرد؛

تشریح ریشه‌های فساد در دولت/ ۱۹۰هزار حساب بانکی دولتی مسدود شد/ نوسان ارزی به معنی ناکارآمدی کل اقتصاد نیست

تشریح ریشه‌های فساد در دولت/ ۱۹۰هزار حساب بانکی دولتی مسدود شد/ نوسان ارزی به معنی ناکارآمدی کل اقتصاد نیست
يکشنبه 4 شهريور 1397 - 12:06

وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه استیضاح درمجلس شورای اسلامی، یکی از ریشه‌های فساد در دولت را تعدد حساب‌های بانکی دولت عنوان و خاطرنشان کرد، حدود 190 هزار حساب بانکی دولتی را شناسایی و آنها را مسدود کردیم. پرداخت 500 دستگاه اجرایی را به صورت متمرکز انجام می‌دهیم.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

مسعود کرباسیان روز یکشنبه در جلسه استیضاح در مجلس شورای اسلامی درباره بحث شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد خاطرنشان کرد، هر آنچه که مجلس و برنامه ششم توسعه به وزارت اقتصاد تکلیف کرده به آن عمل کردم. برای اولین بار در تاریخ، شفافیت در پرداخت خزانه داری کل کشور ایجاد شده و از اوایل اردیبهشت پرداخت‌ها در اختیار عموم قرار گرفت و گمرک نیز فهرست واردات را منتشر کرده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان این که در پیشبرد دولت الکترونیک پیشتاز بوده‌ایم، گفت: سه مجموعه از زیر مجموعه‌های وزارت اقتصاد در این زمینه حتی تقدیر شدند.

کرباسیان یکی از ریشه‌های فساد در دولت را تعدد حساب‌های بانکی دولت عنوان کرد و افزود: حدود 190 هزار حساب بانکی دولتی را شناسایی و آنها را مسدود کردیم. پرداخت 500 دستگاه اجرایی را به صورت متمرکز انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: برای اولین‌بار است که سه هزار میلیارد از اموال دولت را که حدود دو برابر نقدینگی کشور است را شناسایی کردیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: در سال 96 رتبه اول مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم در مبارزه با قاچاق کالا را گرفته‌ایم.

نوسانات ارزی ناشی از تحریم و برخی سوء استفاده های داخلی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از ابتدای امسال وضعیت ارز تحت تاثیر اثرات روانی تحریم و برخی سوءاستفاده های داخلی دچار نوسان شد اما این به معنای این نیست که اقتصاد به یکباره ناکارآمد شده است.

اگر حوادث غیرارادی وغیرمترقبه نبود، اکنون می توانستیم نشانه های روند بهبود اقتصادی را در کشور و در بهبود زندگی مردم ملاحظه کنیم.
وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: به عنوان وزیر اقتصاد به تک تک نمایندگان حق می دهم نگران وضعیت موجود باشند؛ سئوالاتی که مردم از شما می پرسند از من نیز به عنوان خادم خود می پرسند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با تأکید براینکه برخی از تلاطمات اقتصادی ریشه تاریخی دارد، گفت:کشور ما از خارج تهدید می‌شود و این براثر بدعهدی‌های نظام سلطه است که تلاطم‌هایی در اقتصاد کشور وارد می‌کند.

کرباسیان  با اعلام اینکه رشد تولید ناخالص کشور در سال 96 3.7 درصد بود و این رشد بدون نفت 4.6 درصد بود، تصریح کرد: در سال 96 نرخ تشکیل ثابت نرخ رشد 1.4 درصد بود. 

وی درباره انتقاد برخی نمایندگان مبنی براینکه وزیر اقتصاد سررشته‌ای در اقتصاد کلان ندارد،گفت: این‌گونه نیست بنده تنها کسی هستم که 28 کتاب اقتصاد تألیف و ترجمه کرده‌ام و بدانید که از اقتصاد کلان سررشته دارم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه تراز تجارت کشور رو به رشد است، اضافه کرد: صادرات غیرنفتی کشور در سال 96، 15 درصد رشد داشته و واردات 7 درصد کاهش یافته است که حدود 360 میلیون دلار ارز آوری از صادرات داشتیم.

کرباسیان با بیان اینکه شاخص لجستیک کشور 32 رتبه بهبود یافته، ادامه داد: فرآیند گمرکی ما از رتبه 110 در سال 2016 به 71 رسید است. 

 

وی با بیان اینکه یکی از کارهای ما راه‌اندازی سامانه نظارت بر صنعت بیمه است که اکنون تراکنش‌های صنعت بیمه تحت نظارت بیمه مرکزی است و جلوی صدور بیمه جعلی را می‌گیرد، ادامه داد: توانستیم مقدار زیادی مواد مخدر شامل چهار تن هروئین را از طریق اطلاعات مالی و گردش حساب را بدون حتی شلیک یک گلوله کشف و شناسایی کنیم. طبق ماده 36 اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی اطلاعات بیش از 330 شرکت زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی توسط سازمان بورس منتشر شد.

وزیر اقتصاد با ابراز این‌که "پرونده‌های مختلف فساد را بدون هیاهو و سروصدا به مراجع قضایی ارجاع داده‌ایم"، گفت: ریشه‌های فساد در اقتصاد کشور و تراکنش‌های مشکوک را شناسایی کرده به‌صورت هوشمند به‌دنبال مبارزه با پولشویی رفتیم. هدف ما شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد است و راه‌مان را ادامه می‌دهیم.

کرباسیان با بیان اینکه "در وزارت اقتصادی کار می‌کنیم که سازمان‌های اقتصادی زیرمجموعه مجری کار دارند"، اضافه کرد: دغدغه نمایندگان آن است که نظام عادلانه مالیاتی اجرا نمی‌شود، حال این‌که برای اولین‌بار 3200 پرونده فرار مالیاتی سنگین رسیدگی قطعی شد و 6300 میلیارد تومان مالیات از تراکنش‌های مشکوک شناسایی شد.

وی با اعلام این‌که 300 مؤدی جدید مالیاتی شناسایی شد و طرح جامع مالیاتی بدون کمک خارجی احیاء شد، اظهار داشت: این پروژه از سه دولت قبل آغاز شد و ما توانستیم به آن جان دوباره‌ای بدهیم، بر این اساس تمامی نهادهای مالی در قالب سامانه‌ای به‌صورت الکترونیک کنترل می‌شود، بیش از یک میلیون و 300 هزار مالیات مبتنی بر خوداظهاری تکمیل شد. سهم مالیات بر مصرف از 43 درصد در سال 1392 به 54 درصد در سال 1396 افزایش پیدا کرد.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: رویه غلطی برای دادخواهی مالیات وجود داشت که همه از سراسر کشور باید به وزارت اقتصاد مراجعه می‌کردند. این روند را با تفویض اختیار به استان‌ها اصلاح کردیم تا کار مردم بهتر رسیدگی شود. مشکل مالیات نقل و انتقال مسکن حل شد. اینها همه برای شفافیت در مالیات بود.

کرباسیان فرار مالیاتی را گناه نابخشودنی دانست و اضافه کرد: باید همه در موضوع مالیات مشارکت داشته باشیم. در سال 1396، 72 درصد از منابع دولت از منابع غیرنفتی مالیات، گمرک، سود سهام، خصوصی‌سازی و انتشار اوراق مالی تأمین شد. اکنون میزان وابستگی به نفت به 25 درصد کاهش پیدا کرده است. وزارت اقتصاد بزرگترین تأمین‌کننده منابع مالی دولت است به‌طوری که امروز از هر چهار ریالی که دولت به دست می‌آورد، سه ریال آن را وزارت اقتصاد تأمین می‌کند، یعنی وزارت اقتصاد تأمین‌کننده سه‌چهارم منابع دولت است.

وی ابراز داشت: از زمانی که سکان وزارت را در اختیار دارم روزی نبود که نمایندگان درباره مؤسسات مالی و اعتباری تذکر ندهند. با وجودی که وظیفه‌ای در این حوزه نداشتم در بانک مرکزی پیگیری کردم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: 52 هزار بنگاه از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند. جلوی سرعت افزایش حجم نقدینگی در بانکها را گرفتم. اکنون نیز برای ساماندهی بانک‌های نیروهای مسلح طرح دارم. با تنوع‌بخشی به گزینه‌های جذاب سرمایه‌گذاری فرآیند سرمایه‌گذاری را تسهیل کنیم و قیمت تمام‌شده پول را کاهش دهیم.

کرباسیان ادامه داد: تدبیر مشترک شورای هماهنگی سران قوا، توسعه بازار سرمایه است. شاخص کل بورس به مرز 137 هزار رسید و این یعنی رشد 66درصدی. در سال 96 میزان کل تأمین مالی به 86 هزار میلیارد تومان رسید این یعنی 55 درصد رشد.

وی تصریح کرد: تعداد نمادهای بسته بانکی 9 نماد بود اما امروز به یک عدد کاهش یافته است. بورس اوراق بهادار تهران به‌لحاظ بازدهی شاخص در خاورمیانه رتبه سه و در فرابورس رتبه چهار را دارد.

وزیر اقتصاد گفت: بدهی دولت در زمینه اوراق حتی یک روز به‌تأخیر نیفتاد. در سال 96 بیش از 34هزار میلیارد تومان اوراق مالی برای بازپرداخت طلب طلبکاران پرداخت شد. با مدیریت صحیح‌مان پرداخت بودجه‌های عمرانی در پنج‌ماهه اول سال را به میزان 5.7 برابر در مدت مشابه رساندیم. توسعه بازار سرمایه را با اراده سران کشور دنبال می‌کنم.

کرباسیان اظهار داشت: برنامه‌های اعلامی در زمان رأی اعتماد به 33 پروژه مشخص است و مورد به مورد احصاء کرده و در دل برنامه‌ها گنجانیده‌ایم.

وی با اشاره به سیاست وزارت اقتصاد در بخش اقتصاد مقاومتی، ‌گفت: در اقتصاد مقاومتی اگر بی‌تفاوت بودیم پس چرا سامانه سنا به‌عنوان سامانه برتر انتخاب شد؟ اگر کم‌کاری کرده‌ایم در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به‌عنوان دستگاه برتر تقدیر شده‌ایم. اکنون 40 میلیون نفر از میوه سهام عدالت بهره‌مند می‌شوند. 28 تکلیف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را با 93 درصد موفقیت اجرا کرده‌ایم. با وجود تحریم‌ها هنوز پیش‌بینی‌ها بالاتر از متوسط خاورمیانه است.

راه برون‌رفت از وضعیت فعلی است

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد، دشمن تمام خاکریزهای اجتماعی و اقتصادی را مورد هدف قرار داده است. آمریکا با تحریم سیستم بانکی درصدد مسدود کردن سیستم اقتصادی کشور است. باید باور کنیم وارد جنگ اقتصادی تمام‌عیار شده‌ایم تا ناآرامی‌های اجتماعی در ایران را بیشتر کنند. دشمنان ملت ایران به‌خصوص آمریکا با صرف میلیاردها دلار علیه ایران اقدام می‌کنند. آنان در تلاش هستند تور تحریم را بر سر ایران بگسترانند.

کرباسیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در سخت‌ترین شرایط نه‌تنها عقب‌نشینی نمی‌کند بلکه تا حصول به نتیجه به برنامه‌های خودش پایبند خواهد ماند. تداوم اجرای سیاستها و پروژه اقتصاد مقاومتی، تداوم بهبود فضای کسب‌وکار، تشکیل ستاد ملی مبارزه با احتکار، اجرای برنامه‌های پوششی و حمایتی برای حمایت از دهک‌های پایین و گسترش روابط اقتصادی با شرق و غرب جهان را در دستور کار داریم.

وی تأکید کرد: همچون شما نگران آینده این سرزمین هستم. تیمی را از مدیران باتجربه براساس شایستگی مدیریتی و صرف‌نظر از روابط انتخاب کردم. جسارت در تصمیم‌گیری و ثبات مدیریتی راه برون‌رفت از وضعیت فعلی است. از عملکرد وزارت اقتصاد دفاع می‌کنم.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: کاستی‌ها و مشکلات مردم قابل انکار نیست اما اگر اقدامات ما به‌ثمر ننشست به‌خاطر برنامه‌های دشمنان جمهوری اسلامی است، از مردم عذرخواهی می‌کنم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها