در نشستی در شبکه العالم بررسی شد؛

همه چیز درباره سانسور شبکه های برون مرزی صداوسیما در فضای مجازی 

همه چیز درباره سانسور شبکه های برون مرزی صداوسیما در فضای مجازی 
دوشنبه 5 شهريور 1397 - 23:27

گوگل پنجشنبه 1 شهریور اعلام کرد 58 حساب کاربری مرتبط با ایران را بسته است که این حساب های کاربری به نحوی از سرویس های این شرکت از جمله یوتیوب استفاده می کردند.

العالم - ایران / سیاسی

گوگل پنجشنبه 1 شهریور اعلام کرد 58 حساب کاربری مرتبط با ایران را بسته است که این حساب های کاربری به نحوی از سرویس های این شرکت از جمله یوتیوب استفاده می کردند.

در بیانیه شرکت گوگل مستقیما اشاره شده است که بیشتر این حساب های کاربری با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانی در ارتباط بودند.

گوگل همچنین مدعی شده است که صداوسیمای جمهوری ایران به صورت مخفی از سرویس های گوگل استفاده می کرد که این موضع با ادله منتشر شده کاملا رد شده است.

از همین رو شبکه العالم با برگزاری نشستی با حضور علی اجاره دار مدیر شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی، حبیب عبدالحسینی مدیر سایت پرس تی وی و علی رمضانی مدیر سایت العالم به بررسی این اقدام خصمانه علیه شبکه های برون مرزی صداوسیما پرداختند.

 

* با توجه به حساسیتی که آمریکا بر کشورهای آمریکای لاتین و اسپانیایی زبان دارد، چه بخش هایی از شبکه هیسپان تی وی در اینترنت مسدود شده است؟

اجاره دار مدیر شبکه هیسپان تی وی:  در حال حاضر کانال یوتیوب و کانال گوگل پلاس شبکه هیسپان تی وی بدون ارائه دلایلی فیلتر شده است از همین رو ما از شرکت گوگل درخواست کردیم با توجه به اینکه هیچ نقضی  از جانب شبکه ما صورت نگرفته  دلایل خود برای اقدام خود علیه هیسپان تی وی ارائه دهد که تا این لحظه پاسخی دریافت نکرده ایم به همین جهت به نظر من قطعا این اقدام بهانه ای است تا جلوی رساندن پیام حق و حقیقت را به دنیا بگیرند.

 

* چه بخش هایی از شبکه پرس تی وی در اینترنت مسدود شده است؟

عبدالحسینی مدیر سایت پرس تی وی: تا کنون دو صفحه توییتر پرس تی وی یکی برای برنامه ایران تودی  و دیگری برنامه مستندی شبکه را مسدود کرده اند و دلیل این اقدام هم اعلام نشده اما با توجه به بیانیه ای که منتشر کرده اند  می توان این گونه برداشت کرد که محتوا و برنامه هایی که شبکه های پرس تی وی، هیسپان تی  وی و العالم تولید می کردند به مزاق ان ها خوش نیامده است زیرا آن ها به صورت خاص اشاره کرده اند که پوشش اخبار علیه اسرائیل و سیاست های امریکا در منطقه را نمی پذیرند از همین رو تنها جرم شبکه های برون مرزی صداوسیما بیان حقیقت و صدای بی صدا ها بودن است از همین رو آن ها دوست ندارند این صدا شنیده شود و تنها دلیل برای این محدودیت ها این مورد است.

من تاکید می کنم که ما تمام قوانین از جمله کپی رایت یا عدم اشاعه خشونت و اصول رسانه های اجتماعی را رعایت می کنیم اما  علاوه بر این مورد کنونی، یوتیوب پرس تی وی دوبار بدون دلیل بسته شده است که علی رغم مکاتبات با ان ها هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم.

 

*  آقای رمضانی چه بخش هایی از شبکه العالم در اینترنت مسدود شده است؟

رمضانی مدیر سایت العالم: در حال حاضر حدود 4 روز است که کانال رسمی یوتیوب و گوگل پلاس شبکه العالم بدون هیچگونه اطلاع قبلی و هشداری مسدود شده است، این موضوع در گذشته نیز سابقه داشته و در سه سال گذشته شبکه های یوتیوب شبکه را بدون دلیل بلاک شده اند و اکنون نوع مسدود سازی به نحوی است که ارشیو شبکه ما بر روی کانال نیز برداشته شده است.

 

* یکی از نکاتی که در گزارش فایرآی وجود داشت این بود که هویت و تابعیت این حساب ها مخفی شده بود، آیا این موضوع صحت دارد؟

اجاره دار مدیر شبکه هیسپان تی وی: قطعا صحت ندارد، شبکه هیسپان تی وی بین مخاطبان اسپانیایی زبان در آمریکای لاتین، اروپا و ایالات متحده امریکا کاملا شناخته شده است و کملا مشخص است که شبکه هیسپان تی وی مرکزیتش در تهران است.

به این نکته هم باید اشاره کرد که کانال های ما در فضای مجازی از جمله یوتیوب و گوگل پلاس وریفای شده بود یعنی اینکه از طریق شرکت گوگل شناخته شده بود از همین رو ما با قوانین شبکه های اجتماعی آشنا هستیم و همه قوانین را رعایت می کنیم و ما به هیچ عنوان فعالیت مشکوک نداشتیم و شفاف کارمان را پیش می بردیم به همین جهت این موضع را باید تاکید کنم که جرم ما دست گذاشتن بر روی حقایق است و تمام این اقدامات بهانه ای بیش نیست.

ما بعضا در شبکه های مجازی  شاهد فعالیت گروه های تروریستی هستیم و آموزش اقدامات تروریستی در این شبکه ها صورت می گیرد اما چون در راستای تحقق اهداف و منافع قدرت های بزرگ  و متحدانشان در خاورمیانه است روی این موضوعات چشم پوشی می کنند و از طرفی شبکه معتبری همچون هیسپان تی وی که مخاطبان بسیاری دارد و در یوتیوب نیز بیش از نیم میلیون مشترک داشته است و ویدئوهایش میلیون ها بار دیده شده است متاسفانه به خودشان این اجازه را می دهندکه اقداماتی برای مسدود سازی یوتیوب این شبکه انجام دهند.که این اقدامات قطعا باعث بی اعتباری این شبکه های مجازی می شود.

زمانی که کلینتون اعلام می کند که باعث ایجاد گروه های تروریستی بودند قطعا باید در زمینه تقویتشان نیز گام بردارند یکی از راه های مورد استفاده برای تقویت این گروه های تروریستی شبکه های اجتماعی است زیرا افکار عمومی دنیا می دانند که این شبکه های اجتماعی ابزاری هستند برای تحقق اهداف قدرت های بزرگ و متاسفانه مقابل شبکه هایی که مخالف ان ها باشند می گیرد.

ما به هیچ عنوان ضد دین یهود عمل نکردیم اما قطعا جنایت های هر رژیمی را برای ابراز انزجار اعلام می کنیم از همین رو چون متناقض با هداف ان ها است قطعا مقابل ما می ایستند.

 

در قسمتی از گزارش فایر آی آماده است که بعضی از اکانت های ایرانی بر علیه ترامپ عمل میکنند. آیا این این ادعا واقعیت دارد؟ 

عبدالحسینی مدیر سایت پرس تی وی: بهترین قاضی، افکار عمومی مردم جهان است. رسانه های برون مرزی جمهوری اسلامی همواره سیاست مشخصی را دنبال کرده اند و هیچ دلیلی وجود ندارد که سیاستی به صورت مخفی دنبال شود و ما با افتخار اعلام کرده ایم که رسانه تمام مظلومین در هرجای این عالم خواهیم بود و حمایت از مظلومین در عراق سوریه ونزوئلا و سایر ملت ها سیاست راهبردی ایران است و به عقیده من اظهارات ترمپ مضحک و غیرواقعی است. اکنون نیز در آمریکا ترامپ در معرض استیضاح قرار دارد و وی تلاش میکند تا قبل از انتخابات نوامبر یک جو سازی به نفع خودش در رسانه های آمریکا ایجاد کند.

این اظهارات در قرن 21 موضوعی مضحک و نخ نما شده است و اکنون مردم دنیا آگاه شدند و با بستن چند کانال در رسانه ها هیچ کاری را از پیش نمبرند و اصلا نمیتوانند جلوی بیان حقیقت را بگیرند و ما از تلاش دست برنخواهیم داشت و صدای حقیقت را از راه های دیگر به دنیا خواهیم رساند.

رمضانی مدیر سایت العالم: یک مطلبی که در مورد بیانیه فایر ای وجود دارد این است که اعلام کرده کانال ها و اکانت های شبکه های ایرانی مشکوک و مخفی بوده اند و به همین استدلال یوتیوب شبکه العالم را مسدود کرده اند. این اقدام آنها اقدامی مضحک و خنده دار است چرا که صفحه یوتیوب شبکه العالم هم روی سایت این شبکه و هم در آنتن زنده تبلیغ میشود. چگونه ممکن است صفحه ای که هر روز روی آن تبلیغ میشود، به دلیل مخفی بودن، مسدود شود؟! این بهانه آن ها بی اساس و دروغ است.

 

* به نظر شما دلیل اصلی بستن کانال های ایرانی چیست؟

رمضانی مدیر سایت العالم:این موضوع برای غربی ها ناگوار است که فجایع یمن و سایر ملل مظلوم دنیا به گوش سایرین برسد و قطعا طاقت چنین موضوعی را ندارند! در زمانی که در یمن به کاروان دانش آموزان به بدترین شکل ممکن حمله ور میشوند و جان چندین بچه خردسال را ائتلاف آمریکایی – سعودی میگیرد، همزمان با این، اقدام به بستن کانال های منعکس کننده این اخبار میکنند و درست مانند پازل با این اقدام، سعی میکنند تا جلوی انعکاس این اخبار گرفته شود.

این اقدام گوگل و یوتیوب در وهله اول به ضرر خودشان شد چرا که اعلام کردند به راحتی اقدام به سانسور و بستن شبکه های اجتماعی میکنند و به نظر بنده اولین ضربه را شبکه یوتیوب به خودش زد و اولین پنجه را به صورت خودشان کشیدند.

 

* به نظر شما این تصمیم در راستای منافع آمریکایی هاست و این اقدام در جهت  برآورده کردن سیاست های استعماری آمریکاست یا به صورت شخصی و گروهی اتخاذ شده است؟

اجاره دار مدیر شبکه هیسپان تی وی: تصور من این است که شرکت های آمریکایی در چارچوب سیاست های این کشور عمل میکنند. این اقدام اینها اتفاق جدیدی نیست.  از ابتدای پیروزی انقلاب تلاش های بسیاری کردند تا به جمهوری اسلامی ضربه بزنند و به روش های مختلف سعی کردند که واقعیت های تحریف شده ای از ایران نشان بدهند. در مقاطعی جلوی پخش شبکه های ما را در ماهواره ها به بهانه تحریم گرفتند اما باید گفت که تحریم هیچ ارتباطی به رسانه ها و شبکه های تلوزیونی ندارد و نمیتوانند از آزادی بیان جلوگیری کنند.

در این مقطع خاص به یوتیوب و گوگل ماموریت داده شد که همگام با سیاست های خصمانه آمریکا عمل کنند و کانال ها و صفحات رسمی شبکه های برون مرزی ایران را مسدود سازند و یوتیوب العالم و هسپان تی وی را به بهانه های واهی دیگر در گذشته مسدود کردند. حتی خبرنگاران و عوامل رسانه ای ما را نیز در گذشته تهدید کرده اند و البته باید گفت تنها بر علیه ایران نیست. غربی ها یک هجمه همه جانبه علیه شبکه راشاتودی روسیه ایجاد کردند و با بهانه واهی اثرگذاشتن این شبکه بر انتخابات آمریکا، راشاتودی را مورد حمله قرار دادند که این ادعاها غیرواقعی و بچه گانه است.

این اقدامات بر علیه رسانه ها در حالی شکل میگیرد که فیسبوک چهره ابوبکر البغدادی بزرگترین تروریست دنیا را نشان میدهد و بعضا برای داعش و تروریست ها تبلیغ میکند اما از سوی دیگرجلوی انتشار چهره قهرمان ملی لبنان و مبارزه منطقه را میگیرند! این سیاست های خصمانه آن ها شکست خورده است و امیدوارم از این تصمیم عقب نشینی کنند و به آبروی ضربه دیده خود بیش از این ضربه نزنند.

رمضانی مدیر سایت العالم: همه شبکه های صدا وسیما قوانین بین المللی رسانه ای را رعایت می کنند تا بهانه ای  به دست شبکه ها و رسانه های خارجی ندهند و در این شرایط اقدام به بستن کانال ها و صفحات رسمی شبکه های صداوسیما کردند و این در حالی است که تا قبل از این هیچ اخطار و پیامی از سوی مدیران یوتیوب و گوگل به دست ما نرسیده بود و به یکباره اقدام به بستن صفحات کردند که به نظر من این اقدام، اقدامی سیاسی و در راستای اهداف آمریکایی هاست.

عبدالحسینی مدیر سایت پرس تی وی: اتفاق عجیب تراینکه پس از مسدود کردن صفحات شبکه های صدا وسیما، مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا از این اقدام تشکر میکند! این اقدامات مشخص میکند که تنها هدف آنها سیاسی کاری است. اساس ایجاد رسانه های اجتماعی، شنیدن صداهای متفاوت مردم و آزادی بیان است، حال اگر بخواهند با سیاسی کاری و این اقدامات جلوی رسانه های اجتماعی را بگیرند، قطعا با واکنش مردم دنیا مواجه خواهند شد.

 

* آیا میتوان ارتباطی بین حواشی پیش آمده پیرامون محدود کردن رسانه های آمریکایی توسط دولت ترامپ با محدود کردن کانال های شبکه های ایرانی پیدا کرد؟

عبدالحسینی مدیر سایت پرس تی وی: ترامپ در آمریکا به شدت به مشکل خورده است و در اولین اقداماتش جنگ با رسانه ها را در داخل آمریکا آغاز کرد و پس از آن این جنگ را به خارج از آمریکا کشانده و رسانه های موثر و جریان ساز دنیا را هدف قرار دادند. بیش از 70 سال از بیانیه حقوق بشر گذشته که در این بیانیه آزادی بیان ذکر شده و هیچ کش نمیتواند جلوی این موضوع را بگیرد.

ما در رسانه های جمهوری اسلامی حاضریم دلیل مسدودسازی کانال های خود را بدانیم و اینکه به چه دلیل و کدام خبر یا ویدئو جلوی کانال های صداوسیما را مسدود کرده اند!؟
 

* آمریکایی ها مدعی دخالت و اثرگذاری رسانه های ایران بر انتخابات آینده آمریکا هستند. این ادعا را چگونه میبینید؟

رمضانی مدیر سایت العالم: تا انتخابات آینده آمریکا زمان زیادی مانده است و اساسا مخاطب هدف شبکه العالم، مردم عرب زبان و مسلمانان است که قرار نیست این افراد در انتخابات آمریکا شرکت کنند و مورد بعد اینکه به فرض اگر مردم آمریکا هم برنامه های ما را ببینند، ما در شبکه العالم چه خبر و برنامه خاصی قرار است پخش کنیم بخواهد بر انتخابات آنها اثر بگذارد؟! این اظهارات کاملا خلاف واقع و از نکات خنده دار آن بیانیه است.

بستن شبکه ها و کانال های ایرانی پس از اعمال تحریم های جدید آمریکا است و به نظر من به دلیل اینکه از تحریم های اقتصادی عایدی نداشتند، این بار به سراغ تحریم رسانه ها آمدند.

عبدالحسینی مدیر سایت پرس تی وی: آمریکایی ها به تحریم عادت کرده اند و فکر میکنند با تحریم میتوانند به اهدافشان برسند اما 40 سال است ما را تحریم میکنند و هربار قوی تر از گذشته به اهداف خود دست پیدا کرده ایم و این بار نیز از تحریم های رسانه ای سربلند بیرون خواهیم آمد.

* رسانه های ما از لحاظ امکانات و شرایط به مراتب امکان کمتری نسبت به رسانه های غربی دارند. حال سوال این است که از چه چیزی واهمه دارند که به سانسور رسانه های جمهوری اسلامی روی آورده اند؟

اجاره دار مدیر شبکه هیسپان تی وی: دلیل  تحریم رسانه های ما این است که رسانه های مشابه رسانه های برون مرزی تعداد کمی هستند اما پیامی که مخابره میکنند پیام اکثر مردم دنیا است. تا سالها رسانه های غربی و استکباری در دنیا موج ایجاد می کردند و به دنبال اهدافشان بودند اما پس از تاسیس شبکه هایی مانند هیسپان، راشاتودی و سایر رسانه ها باعث شد تا صدای متفاوتی به گوش مردم دنیا برسد و مستکبران نمیخواهند که صدای حقیقت به گوش دنیا برسد.اکنون دیگر دوران تحریم گذشته و دیگر نمیتوان رسانه های برون مرزی ایران را تحریم کنند.

* تا زمانی که اینترنت و فضای رسانه ای در دست غربی هاست، چگونه میتوان با  آن مقابله کرد؟

عبدالحسینی مدیر سایت پرس تی وی: سرمایه اصلی شبکه هایی مانند العالم، هیسپان و پرس  مخاطبان هستند و ما اکنون این جایگاه را پیدا کرده ایم. مخاطب اکنون از تکصدایی رسانه های غربی خسته شده اند و به دنبال واقعیات منطقه هستند و وقتی رسانه های برون مرزی حقایق دنیا را بیان میکنند، مخاطب به سراغ ما می آید و دیگر دوران تحریم رسانه ها گذشته است و نمیتوان دیگر مردم دنیا را محدود کرد.

رمضانی مدیر سایت العالم: به غربی ها و سیاست گذاران غربی میگویم که با تحریم چند کانال و برنامه نمی توانند شما را به اهدافتان نزدیک کند و باید میلیون ها نفر مردم دنیا را سانسور کنند تا به اهدافشان برسند.

پربیننده ترین خبرها