عملیات اجرایی آزمایشگاه مرجع ملی خلاء در فردو آغاز شد

عملیات اجرایی آزمایشگاه مرجع ملی خلاء در فردو آغاز شد
سه شنبه 13 شهريور 1397 - 10:18

ساخت آزمایشگاه مرجع ملی خلاء با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مجموعه هسته‌ای فردو آغاز شد.

العالم ـ ایران ـ علمی

در حاشیه بازدید رییس و شماری از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تاسیسات هسته ای فردو ساخت آزمایشگاه مرجع ملی شروع شد.
حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز این آزمایشگاه را یکی از بهره برداری های صنعتی از فناوری هسته ای کشور دانست و گفت: قرار است این آزمایشگاه 20 فروردین سال آینده همزمان با روز ملی فناوری هسته ای افتتاح شود.
وی افزود: ساخت آزمایشگاه مرجع ملی خلاء، اقدامی اساسی در عرصه رقابتی و صنعت هسته ای در کشور است و با وجود کارشکنی های صورت گرفته در برجام نشان می دهد که کشور متوقف نیست و این فناوری را ادامه می دهد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هدف از بازدید اعضای این کمیسیون از تاسیسات هسته ای را تنظیم پنجمین گزارش برجام در مجلس عنوان و خاطرنشان کرد: گزارش تحلیلی اجرای برجام از وزارت امور خارجه دریافت شده و بازدیدهای اعضای کمیسیون امنیت ملی از تاسیسات هسته ای کشور در حال انجام است.
فلاحت پیشه همچنین گفت: تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به 190 هزار سو یکی از موضوعات است که در حال حاضر این امکان در تاسیسات هسته ای کشور وجود دارد.
نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس ادامه داد: در حال حاضر که برجام عملا در شرایط پرنوسانی قرار دارد، فناوران هسته ای کشور تلاش کردند که متناسب با پیشرفت های روز دنیا فناوری هسته ای را پیش ببرند و به گونه ای عمل کنند که اگر وقفه ای در موضوع برجام شکل گرفت اثر منفی در روند رشد فناوری هسته ای در کشور نداشته باشد که خوشبختانه این مورد در تاسیسات هسته ای فردو و نطنز مشاهده شد.
وی همچنین درباره موضوع برگشت پذیری تاکید کرد: مقامات جمهوری اسلامی ایران چندین بار اظهار داشتند که جمهوری اسلامی ایران تنها طرفی است که به طور کامل به برجام پایبند بود و موضوعی که حائز اهمیت است فرآیند برگشت پذیری است که از نظر فنی و زمانی برای کشور وجود داشته باشد که خوشبختانه این امکان هم وجود دارد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: گزارش پنجم این کمیسیون گزارشی پر از امید به فناوری های تازه و امید به نبوغ هسته ای است که به هیچ وجه تحت تاثیر نوسانات و نامردی های سیاسی طرف آمریکایی قرار نمی گیرد.
بنابر گزارش روابط عمومی سازمان انرژی اتمی، مجتبی ذوالنور رییس کمیته هسته‌ای مجلس هم در این بازدید با یادآوری این که فرآیند برگشت پذیری هسته ای برای کشور وجود داشته و دارد، گفت: ما در چهارچوب برجام حرکت کردیم اما این حرکت در صنعت هسته ای کشور نه پس رفت و نه توقف داشته است.
افزود: از نظر فنی و زمانی با توجه به کیفیت و کمیت کارخانه های مونتاژ در مدت کوتاهی می توان ظرفیت غنی سازی را بالا برد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها