اردوغان: نشست تهران در حل بحران سوریه بسیار مهم است

اردوغان: نشست تهران در حل بحران سوریه بسیار مهم است
چهارشنبه 14 شهريور 1397 - 13:40

 رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه گفت: نشست سه جانبه تهران برای حل مساله جنگ داخلی در سوریه بسیار مهم است.

العالم-ترکیه

اردوغان به هنگام بازگشت از سفر سه روزه قرقیزستان در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به مذاکره و رایزنی خلوصی آکار و مولود چاووش اوغلو وزیران دفاع ملی و امور خارجه ترکیه با مقامات کشورهای دخیل در تحولات سوریه گفت: ما به این مذاکرات اهمیت می دهیم ولی نشست سه جانبه تهران از همه مهمتر است.

سومین دور نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه قرار است پس فردا جمعه 16 شهریورماه در تهران برگزار شود و بنا به اعلام مقامات ترک، موضوع ادلب محور این نشست خواهد بود.

وی وضعیت کنونی شهر ادلب سوریه را برای ترکیه بسیار مهم دانست و افزود: در آنجا 3.5 میلیون شهروند حضور دارند و باید جلوی قتل عام و کشته شدن آنها گرفته شود.

وی با بیان این که در صورت آغاز عملیات برای تصرف ادلب، ترکیه تنها جایی است که شهروندان ساکن در آنجا می تواند به آن پناه ببرند، اظهار کرد: بخش مهمی از مشکلات مربوط به تحولات سوریه حل شده و بر همین اساس در حالی که ما به فکر بازگشت پناهجویان سوری به کشور خود هستیم، حمله احتمالی به ادلب به عنوان اتفاقی خطرناک به موضوع روز تبدیل شده است. 

رییس جمهوری ترکیه با اشاره به مذاکره فشرده در خصوص ادلب اظهار کرد: اگر درگیری در آنجا رخ دهد، قتل عام جدی و بزرگی اتفاق خواهد افتاد.

وی در خصوص وضعیت شهر منبج سوریه نیز گفت: در این باره نیز وضعیت موجود با تفاهم انجام شده با طرف آمریکایی همخوانی ندارد و می توانم بگویم که در این زمینه در نقطه ای که بین مولود چاووش اوغلو و مایک پمپئو وزرای امور خارجه ترکیه و امریکا توافق انجام شده، قرار نداریم و تنها وضعیت موجود قبلی حفظ شده است.

اردوغان اضافه کرد: امیدوارم که در مذاکرات بین آکار و چاووش اوغلو با همتایان آمریکایی، روند توافق شده ادامه یابد و هم در منبج و هم در تل رفعت اقدامات لازم انجام شود.

وی بار دیگر با انتقاد از آمریکا در خصوص بحران به وجود آمده در روابط آنکارا ـ واشنگتن درباره آندرو برونسون کشیش زندنی آمریکایی در شهر ازمیز ترکیه گفت: این کشیش آمریکایی به زندان خانگی محکوم شده و روند حقوقی در مورد وی در جریان است و هر گونه مطالبه ای خارج از حقوق و قوانین ترکیه نمی تواند در مورد وی خواسته و مطرح شود.

اردوغان نادیده گرفتن فرایند حقوقی ترکیه و مطالبه تحویل بی قید و شرط این کشیش زندانی به آمریکا را یک اقدام نادرست خواند و افزود: با این تهدیدها به جایی نخواهیم رسید.

رییس جمهوری ترکیه همچنین در باره انتخابات محلی ترکیه نیز اظهار کرد: در این انتخابات نیز با حزب حرکت ملی ائتلاف خواهیم کرد و مانند انتخابات مجلس می توانیم گام مشترک بر داریم و برای این امر سران احزاب باید گردهم آیند و اگر طرفین نسبت به این امر نگاه مثبتی دارند، ائتلاف انجام شود.

وی درباره مطرح شدن موضوع عفو مجرمان توسط 'دولت باغچه لی' رهبر حزب حرکت ملی ترکیه نیز گفت: جرائمی که علیه دولت اتفاق افتاده، دولت می تواند از حق خود گذشته و عفو کند ولی اگر جرائم علیه اشخاص و شهروندان باشد، دولت صلاحیت عفو را ندارد.

اردوغان درباره فعالیت گروه گولن در آسیای میانه و قرقیزستان نیز گفت: این گروه یک کار اساسی و زیرساختی در برخی نقاط جهان انجام داده و علاوه بر کشورهای مسلمان، در کشورهای غیرمسلمان نیز فعال بوده و به هر نقطه ای از کره زمین نفوذ کرده ولی اگر آنها فرار کنند، ما در تعقیب آنها خواهیم بود و خطر آنها را به کشورهای مختلف گوشزد خواهیم کرد.

رییس جمهوری ترکیه با اشاره به سفر خود به آلمان در آینده نزدیک بیان کرد: در خصوص روابط ترکیه و آلمان موضوعات قابل طرح زیادی وجود دارد و بسیاری از موضوعات را رو در رو مذاکره خواهیم کرد و به دیدار حضوری در این خصوص بیشتر اهمیت می دهم.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در جریان سفر سه روزه به قرقیزستان، علاوه بر دیدار با رییس جمهوری این کشور، در ششمین نشست شورای همکاری کشورهای تُرک زبان شرکت کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها