واکنش ها به ممانعت عربستان از حضور هیات یمنی در مذاکرات ژنو

واکنش ها به ممانعت عربستان از حضور هیات یمنی در مذاکرات ژنو
جمعه 16 شهريور 1397 - 10:28

نهادهای یمنی اقدامات ظالمانه ائتلاف سعودی در ممانعت از حضور هیات ملی در مذاکرات ژنو را محکوم کردند.

العالم ـ یمن

بنابر گزارش روز جمعه شبکه خبری المسیره، "جمعیت علمای یمن" روز جمعه با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن مانع تراشی عربستان از حضور هیات ملی در مذاکرات ژنو، این اقدام را با هدف تداوم تجاوز و کشتار بیشتر مردم مظلوم یمن ارزیابی کرده و جامعه بین المللی وسازمان ملل را مسئول حوادث یمن وکشتار مردم آن در گذشته ، حال وآینده دانسته است. 
"شوراهای اسلامی یمن" از جمله "شورای اسلامی زیدیه"، "شورای اسلامی شافعی"، "شورای اسلامی صوفی ها" نیز مانع تراشی ائتلاف سعودی از حضور هیات ملی یمن در مذاکرات ژنو تحت نظارت سازمان ملل را محکوم و آن را اصرار بر تداوم جنایات علیه مردم یمن اعم از پیر،جوان ،کودک وزن طی چهارسال گذشته دانستند.
"انجمن دانشجویان یمن" نیز سکوت سازمان ملل نسبت به مانع تراشی از حضور هیات ملی در مذاکرات صلح را تداوم جنایات ائتلاف سعودی در یمن وکشتار مردم آن ذکر کرد.
"شورای اجرایی احزاب سیاسی یمن" هم ضمن ابراز مخالفت با ممانعت از سفر هیات ملی به مذاکرات صلح ژنو وعدم صدور مجوز به هواپیمای عمانی برای انتقال هیات وبیماران منتظر، تاکید کرد سازمان ملل علی رغم دعوت از همه طرف ها برای حضور در مذاکرات ژنو تاکنون از صدور مجوز برای سفر آنها عاجز بوده است. 
"جمعیت ملی توسعه انسانی" با محکوم کردن بی تفاوتی سازمان ملل به فراهم نشدن تسهیلات سفر هیات دولت نجات ملی یمن به ژنو خواستار رفع این موانع شد. 
"شورای اطلاع رسانی جنبش انصارالله" هم اعلام کرد رفتار ائتلاف سعودی متجاوز اهانت به سازمان ملل است واز ملت ها، نهادهای مستقل خواست با اعلام همبستگی با مردم یمن مانع تدوام ظلم متجاوزان شوند.
"وزارت راه وترابری یمن" نیز با صدور بیانیه ای عدم صدور مجوز سفر به هواپیمای هیات ملی مذاکره کننده یمن توسط ائتلاف سعودی را محکوم کرد.
این بیانیه تاکید کرد کشورهای متجاوز به یمن با تداوم لجبازی های خود وبه هدف مانع تراشی در مذاکرات صلح ژنو اجازه سفر به هیات ملی ندادند.
بیانیه مزبور ناتوانی سازمان ملل در فراهم کردن تسهیلات برای هواپیمای عمانی جهت انتقال هیات ملی به ژنو را محکوم وسازمان ملل ودر راس آن شورای امنیت، دبیر کل وفرستاده آن به یمن را مسئول اقدامات ظالمانه ائتلاف سعودی در به شکست کشاندن مذاکرات صلح ژنو خواند.
"احزاب ائتلاف ملی دمکراتیک یمن" نیز اقدامات ظالمانه برای ممانعت از حضورهیات ملی یمن در مذاکرات ژنو رامحکوم واز آزادگان جهان وسازمان ملل خواستند با اعمال فشار بر کشورهای متجاوز به یمن مانع تداوم جنایات جنگی آنها شوند.
"وزارت خارجه یمن" نیز با صدور بیانیه ای تداوم کارشکنی ها در سومین روز مذاکرات ژنو و ممانعت عربستان از حضور هیات ملی در این نشست را محکوم کرد.
مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، آگوست (مرداد ماه) در شورای امنیت اعلام کرد، مذاکرات صلح یمن ششم سپتامبر (15 شهریور) در ژنو سوئیس و زیر نظر سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.
به گزارش ایرنا، دور گذشته گفت و گوهای صلح یمن که اردیبهشت 95 در کویت جریان داشت نیز با کارشکنی ائتلاف سعودی راه به جایی نبرد.
پیش از آن نیز نخستین دور مذاکرات صلح یمن (دسامبر 2015 برابر با دی ماه 94) در ژنو بدون نتیجه پایان یافت.
عربستان و امارات با تشکیل یک ائتلاف خودخوانده و با چراغ سبز واشنگتن از ششم فروردین ماه 94 به بهانه بازگشت منصور هادی به قدرت، حملات همه جانبه خود به این کشور فقیر عربی را آغاز کردند که در جریان آن ده ها یمنی کشته و شمار زیادی زخمی و آواره شدند.

پربیننده ترین خبرها