اردوغان در اجلاس تهران:

باید به حاکمیت سوریه و یکپارچگی اراضی آن احترام گذاشت/ آماده تلاش مضاعف برای نابودسازی تروریسم در سوریه هستیم

باید به حاکمیت سوریه و یکپارچگی اراضی آن احترام گذاشت/  آماده تلاش مضاعف برای نابودسازی تروریسم در سوریه هستیم
جمعه 16 شهريور 1397 - 16:23

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه آینده ادلب نه فقط با سوریه بلکه به ترکیه مرتبط است، گفت: ترکیه 3 میلیون آواره سوری را پذیرفته و تحمل بیشتر از آن را ندارد. ما آماده تلاش مضاعف برای نابودسازی حضور تروریسم در سوریه هستیم.

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه در نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه که با موضوع مذاکرات صلح در سوریه، تحولات و آینده این کشور در تهران برگزار شد، گفت: باید به حاکمیت سوریه و یکپارچگی اراضی آن احترام گذاشت وبه حضور تروریسم در سوریه پایان داد.

وی با بیان اینکه آینده ادلب نه فقط با سوریه بلکه به ترکیه مرتبط است، اظهار داشت: ترکیه 3 میلیون آواره سوری را پذیرفته و تحمل بیشتر از آن را ندارد. ما آماده تلاش مضاعف برای نابودسازی حضور تروریسم در سوریه هستیم.

اردوغان تصریح کرد: تحولات اخیر در ادلب به مرحله ای بسیار خطرناک، رسیده است.تحولات ناراحت کننده ای در شرق فرات رخ داده است و آمریکا به رغم سرکوب داعش سربازانش را در شرق فرات بسیج کرده است. حمایت از سازمان های تروریستی در شرق فرات بر امنیت و ثبات منطقه تاثیرگذار می باشد.   

اردوغان با بیان اینکه ترکیه به یکپارچگی ارضی سوریه و نابودسازی سازمان‌های تروریستی در سوریه اهتمام دارد، گفت: باید آوارگان سوریه با حمایت جامعه جهانی به سرزمین های خود باز گردند. نیازمند راه حلی عاقلانه در ادلب هستیم که نگرانی های همه را رفع نماید.

وی اظهار داشت: ترکیه از حمایت واشنگتن از یک سازمان تروریستی در سوریه بسیار خشمگین است.آمریکا می کوشد وجود این سازمان تروریستی را در شرق فرات دائمی نماید. 

اردوغان اظهار داشت: سلاح های شیمیایی و قرارداد منع استفاده از آن در سال 1915 امضا شده است و ما مواضع ما در این خصوص روشن و درست است. وقتی می‌بینیم که چه کسانی در این خصوص کشته شده‌اند هزاران نفر هستند. انسانها کشته می‌شوند و باید موضع ما مشخص شود.

وی با بیان اینکه نشست بعدی در روسیه خواهد بود، گفت: امیدوارم با تحولات مثبتی به آنجا برویم.

اردوغان گفت: این آخرین فرصتی است که روح آستانه محک خواهد خورد و این تضمین کننده آینده همکاری‌های ما خواهد بود. ما نمی‌توانیم امنیت خواهران و برادرانمان در ادلب را به زمان آینده موکول کنیم و از اینجا باید به دنیا بگوییم که اجازه نخواهیم داد که در ادلب قتل عام به راه افتد.

همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، عصر امروز(جمعه ۱۶ شهریور) در نشست خبری اجلاس یک روزه ایران، ترکیه و روسیه که با موضوع بررسی اوضاع سوریه برگزار شد، با بیان اینکه دلیل حضور ما در این نشست پیدا کردن راه‌حل برای پایان دادن هر چه سریع‌تر به فاجعه انسانی در سوریه است، گفت: در نشست تهران آخرین وضعیت سوریه را مورد بررسی قرار داده و درباره گام‌های بعدی که باید برای استقرار صلح و آرامش در این کشور برداشته شود،‌ بحث و گفت‌وگو کردیم.

اردوغان با اشاره به اینکه مشکلات و درگیری‌هایی که از 8 سال پیش در سوریه آغاز شده طبیعتا یک روزه به پایان نخواهد رسید، افزود:‌ کشورهای ایران، روسیه و ترکیه به جای اینکه مثل برخی کشورهای دیگر بیایستند و آتش در سوریه را تماشا کنند، دست به کار شدند تا راه‌های مهار این آتش را پیدا کنند. سه کشور بر اشتراکات بین خود تمرکز کرده و تلاش‌های موثری برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه داشته‌اند.

وی با اشاره به وضعیت ادلب اظهار داشت: هر اقدامی که در ادلب انجام خواهد شد از اهمیت زیادی برخوردار است و هر اقدامی که باعث به خطر افتادن امنیت و جان غیرنظامیان در ادلب شود، بازتاب بین‌المللی زیادی داشته و به نوعی ریختن آب در آسیاب تروریست‌هاست.

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر لزوم حفظ اصول و نتایج مذاکرات آستانه تصریح کرد: باید از هر اقدام عجولانه‌ای از طرف هر کسی در سوریه به طور جدی اجتناب شود. حل و فصل مشکل سوریه تنها بر عهده سه کشور ایران‌، روسیه و ترکیه نیست و همه کشورها باید در این زمینه مسئولانه برخورد کنند.

پربیننده ترین خبرها