تحلیل روز/

ترس از انتخابات شوراهای استانی و شهری سوریه

ترس از انتخابات شوراهای استانی و شهری سوریه
دوشنبه 19 شهريور 1397 - 11:27

در حالی که دولت سوریه اعلام می کند که انتخابات شوراهای استانی و شهری به زودی برگزار خواهد شد کارشناسان معتقدند، آمریکا "شورای سوریه دموکراتیک" را به ادغام کردن "مناطق خودمختار" شمال و شرق سوریه واداشته است.

العالم - سوریه 

علت این اقدام پیشدستانه (ادغام مناطق خودمختار شمال و شرق سوریه) ترس مناطق خودمختار دیگر – با چشم پوشی از اسامی و عناوین آنها – از انتخابات شوراهای استانی و شهری است زیرا می ترسند که مشارکت مردمی پُررنگ و تعداد فراوان نامزدها باعث شود که اعتبار خود را از دست بدهند.

انتخابات شوراهای شهری شمال و شرق سوریه این فرصت را به مردم خواهد داد که با انتخاب اعضای شوراهای استان ها و مناطق سکونت خود در ادارۀ امور کشور و ارائه خدمات به هم نوعان خود مشارکت کنند و به دیگران اجازۀ چنین کاری را ندهند.

مسد روز پنجشنبه گذشته نشستی را در منطقه عین عیسی در شمال استان رقه برگزار کرد که در بیانیه پایانی این نشست اعلام کرد : این نشست با استناد به مصوبات کنگرۀ سوم مسد در روز 16 ژوئیه گذشته در شهر الطبقه برگزار شد و در این نشست با تشکیل "شورای کل ادارۀ مناطق شمالی و شرقی سوریه" موافقت شد.

کارشناسان می گویند، اعلام موجودیت "شورای کل اداره مناطق شمالی و شرقی سوریه" سنگ اندازی در مسیر انتخابات شوراهای شهری روز 16 سپتامبر 2018 است و در همین راستا، تشکیلات شبه نظامی "نیروهای سوریه دموکراتیک" (قسد – شاخۀ نظامی مسد)  به بازداشت نامزدها پرداخت و آمریکا نیز سرسختانه می کوشد که یک نوع فدرالیسم را در مناطق تحت کنترل قسد ایجاد کند.

شاید یادآوری این مساله به همۀ متحدان واشنگتن لازم باشد که عزم و ارادۀ مردم، قدرتمندتر از هر گونه ائتلافی است و اگر مذاکره با دولت سوریه باعث بازگشت طرف های مقابل به زیر چتر حاکمیت ملی نشود، هیچ کس قبول نمی کند که افرادی در مناطقی از این کشور خودسرانه عمل کنند و به باج گیری از دولت دمشق بپردازند در حالی که منطق صحیح می گوید که رفتن همگان زیر چتر حاکمیت ملی منافع همگان را تأمین می کند.  

"سلیمان القائد" رئیس کمیته قضایی اعلای انتخابات شوراهای سوریه اعلام کرد که 41 هزار و 482 نامزد روز 16 سپتامبر کنونی در انتخابات شوراهای استانی و شهری با همدیگر رقابت خواهند کرد و تعداد افراد دارای شرایط بیش از 16 میلیون نفر است.

القائد گفت : قانون اساسی سوریه اصل عدم انحصار قدرت و اختیارات را به رسمیت شناخته است و شوراهای استانی و شهری را نهادی می داند که مردم می توانند از طریق آن در ادارۀ امور جامعه و کشورشان مشارکت کنند.

محمود غریب

پربیننده ترین خبرها