یک خبر چند خط تحلیل؛

امارات در سوریه به دنبال چیست؟

امارات در سوریه به دنبال چیست؟
شنبه 24 شهريور 1397 - 13:54

العالم _ سوریه

خبر:

روزنامه لبنانی "الاخبار" فاش کرد ماه گذشته جانشین رییس شورای عالی امنیت امارات به سوریه سفر کرده و با رییس کل اطلاعات این کشور دیدار کرده است. محور این دیدار از سرگیری روابط میان دو کشور ذکر شده است.

تحلیل:

در حالی که برخی خبرها طی ماه های گذشته از ابراز علاقه شدید اماراتی ها به از سرگیری روابط با سوریه حکایت داشت، حالا روزنامه لبنانی الاخبار از برداشته شدن گام های عملیاتی در این خصوص خبر می دهد. واقعیت آن است که با آغاز بحران در سوریه این امارات متحده عربی بود که به شکلی یک سویه و متاثر از عربستان سعودی رابطه اش را با سوریه قطع کرد.

اصرار امارات بر بازگشت از مواضع گذشته و تلاش برای از سرگیری روابط با سوریه در حقیقت به معنای پذیرش پیروزی دولت سوریه در جنگ علیه تروریسم است در عین حال اینکه در شرایط جدید امارات منتظر اجازه سعودی برای برقراری رابطه با سوریه نمانده است نیز حکایت از آن دارد که روابط سعودی –اماراتی به گرمی گذشته نیست.

اگر چه در دیدار مورد اشاره، مقام اماراتی بر موضوع برخورداری دوکشور از "دشمن مشترک" یعنی اخوان المسلمین تمرکز کرده و آن را اساس همکاری ها معرفی کرده است، اما واقعیت ان است که امارات همچون سعودی و متحدین منطقه ای خود به انضمام امریکا و اروپا از یک سو چشم به سرمایه گذاری های کلان در زمان بازسازی سوریه دارند و می کوشند از این قافله پرسود عقب نمانند و از دیگر سو جملگی بر این مساله متفق القول هستند که حضور ایران را در سوریه بعد از جنگ به حداقل برسانند. این درحالی است که حضور ایران در سوریه چنانکه مکرر مقامات سوری اعلام کرده اند به درخواست ایشان بوده و البته خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها