تحلیل رای الیوم از حمله موشکی اخیر اسراییل به فرودگاه دمشق

تحلیل رای الیوم از حمله موشکی اخیر اسراییل به فرودگاه دمشق
دوشنبه 26 شهريور 1397 - 13:02

روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در واکنش به حمله اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق نوشت: با نزدیک شدن به آزادی کامل سوریه، اسرائیل از روی هراس و ناامیدی به تکاپو و چالش افتاده است تا مانع عملیات ارتش سوریه در ادلب شود.

العالم ـ فلسطین اشغالی

عبدالباری عطوان سردبیر و تحلیلگر مسایل منطقه در این مطلب نوشت: در حالی که گروه های مختلف سوری برای پیروزی در جبهه ادلب آماده می شوند سخنگوی نظامی سوریه روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که اسرائیل فرودگاه بین المللی دمشق را هدف حمله قرار داده است. درباره این حمله دو گونه گزارش داده شد:
گزارش اول را مرکز موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس داد مبنی بر اینکه موشک های اسرائیلی یک مخزن اسلحه را در نزدیکی فرودگاه بین المللی دمشق هدف حمله قرار داده اند.
دوم گزارش منابع اسرائیلی بود که مدعی شدند که موشک های این رژیم یک هواپیمای ایرانی را هدف قرار داده است.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به این حمله موشکی اعتراف نکرد اما به طور غیر مستقیم اشاره کرد که این رژیم مانع دستیابی دشمنانش به سلاح های پیشرفته خواهد شد.
عطوان افزود که اسرائیل از زمان سقوط یک فروند جنگنده اف 16 این رژیم در حریم هوایی سوریه دیگر از حملات جنگنده ها استفاده نمی کند بلکه از موشک های هدایت شونده استفاده می کند چرا که درک کرده است پدافند هوایی سوریه برای مقابله با حملات جنگنده ها به حریم هواییش آماده است.
این تحلیلگر با بیان اینکه اسرائیل خود اذعان کرده که در 18 ماه گذشته 200 بار اهداف سوریه را مورد حمله قرار داده است، افزود: حملات اسرائیل به سوریه نتوانسته است به حضور مستشاری ایران در این کشور پایان دهد بلکه بیشتر بر قدرت آنها افزوده و در این مدت ارتش سوریه غوطه را به طور کامل و نیز درعا را در جنوب این کشور آزاد کرده است.
عطوان افزود: آنچه فرماندهان نظامی اسرائیلی را بیمناک کرده تنها شمار موشک های ایران و حزب الله نیست بلکه دقت برد این موشک ها است همانطور که حمله ایران به مقر عناصر حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا) در منطقه کردستان عراق که یکی از آنها به دقت به ساختمان محل حضور این عناصر اصابت و آن را ویران و بقیه نیز به چهار متری آن اصابت کردند، این مساله را ثابت کرد. 
به گزارش ایرنا، وی نوشت که «ناصر الدویله» افسر سابق در ارتش کویت و مشاور نظامی وزیر دفاع این کشور در توئیتر خود درباره این حمله موشکی ایران نوشت اما هدف او بزرگنمایی توان موشکی ایران نبود بلکه خواستار هشدار دادن به کشورهای حاشیه خلیج فارس بود تا برای مقابله با این توان موشکی ایران آماده شوند.
عطوان در ادامه افزود که حمله موشکی اسرائیل به فرودگاه دمشق حمله تحریک آمیز ناموفقی است که هدف آن در درجه اول تبلیغاتی بوده و نشان دهنده حالت یأسی است که اسرائیل پس از شکست در ممانعت ارتش سوریه از بازپس گیری شهر درعا با کمک روسیه و شکست خوردن گروه های مسلحی که 12 گروه از آنها از سوی این رژیم حمایت می شدند، دچار شده است. 
وی از کارشناسان نظامی نقل کرد که تاثیر این حملات بر سوریه و ایران که اکنون بر آزاد سازی ادلب تمرکز دارند، محدود خواهد بود اما این به این معنی نیست که حملات اسرائیل بی پاسخ بماند. 

پربیننده ترین خبرها