سردي روابط مغرب و فرانسه

سردي  روابط مغرب و فرانسه
دوشنبه 10 مهر 1391 - 11:31

درحاليکه فرانسه همواره بعنوان يکي از شرکاي راهبردي مغرب به شمار مي آمده، رباط هنوز با گذشت يكسال سفير خود را در پاريس معرفي نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی اعلام کرد: آخرين سفير مغرب در فرانسه "مصطفي الساهل" بود كه محمد ششم شاه مغرب در ماه اكتبر گذشته او را به عنوان مشاور ويژه خود تعيين كرد؛ وي پس از بازگشت پرونده امور امنيتي را برعهده گرفت زيرا در گذشته در وزارت كشور مشغول به كار بود.

بر اساس این گزارش، با گذشت يكسال كامل از این موضوع، سفير جديد مغرب در فرانسه هنوز تعيين نشده است؛ و این درحالي است كه فرانسه كشوري راهبردي و مهمترین شریک سیاسی و اقتصادی براي مغرب به شمار مي رود.

اين تاخير سوالات زيادي را درباره بحران خاموش رباط و پاريس مطرح مي كند؛ بحراني كه گفته مي شود قبل از به رياست جمهوري رسيدن فرانسوا اولاند در فرانسه آغاز شد.

اين بحران درپي آن آغاز شد كه محمد ششم شاه مغرب از پذيرش اولاند در جريان انتخابات رياست جمهوري فرانسه خودداري كرد؛ زيرا فكر مي كرد كه نيكولا ساركوزي در اين انتخابات برنده خواهد شد.

با این حال، برخي منابع سياسي در رباط گفته اند تاخير در تعيين سفير مغرب در پاريس به خاطر يافتن يك شخصيت سياسي مهم براي اين سمت بوده است.

با این حال، چنین توجیهی قانع كننده نيست؛ زيرا يافتن چنین شخصيتي نمي تواند يكسال کامل طول بكشد؛ درحالي كه مغرب شخصيت هاي سياسي بزرگي دارد، كه فعاليت ديپلماتيك انجام داده اند و مي توانند اين مسئوليت را برعهده بگيرند.

القدس العربی تأکید کرد: بنابراين تنها تفسير قانع كننده در اين زمينه همان سردي روابط بين پاريس و رباط است كه به مرحله بحران سياسي سرد رسيده است.

يكي از نگراني ها در رباط اين است كه مسئولان مغربي معتقدند رئيس جمهور جديد فرانسه از موضع مغرب در قبال صحراي غربي در شوراي امنيت به شدت دفاع نخواهد كرد.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها