آخرین تکاپوهای پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر + فیلم

يکشنبه 1 مهر 1397 - 15:59

در سایه ادامه رایزنی ها بین احزاب سیاسی برای تشکیل بزرگترین فراکسیون و انتخاب رئیس جمهور، نیروهای سیاسی عراق آماده برگزاری جلسه پارلمان در روز سه شنبه آینده برای انتخاب رئیس جمهور می شوند.

العالم - عراق

به گزارش خبرنگار العالم در عراق با وجود نزدیک شدن زمان برگزاری جلسه پارلمان در روز سه شنبه آینده، نیروهای سیاسی عراق هنوز به توافق روشنی برای انتخاب نخست وزیر نرسیده اند چرا که تاکنون نتوانسته اند فراکسیون اکثریت را در پالمان تشکیل دهند؛ آنها معتقدند هنوز زود است که درباره نامزد نخست وزیری صحبت کنند و انتخاب رئیس جمهور در اولویت است.

احمد الاسدی، یکی از رهبران ائتلاف البناء گفت: ارتباطی بین جلسه روز سه شنبه و انتخاب نخست وزیر وجود ندارد زیرا انتخاب رئیس جمهور در اولویت است؛ پس از آن بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور باید طی حکمی رئیس فراکسیون اکثریت را مأمور تشکیل کابینه کند. لذا باید ابتدا موضوع انتخاب رئیس جمهور به نتیجه قطعی برسد سپس نامزد پست نخست وزیری تعیین می شود.

در مورد پست ریاست جمهوری، نیروهای کرد وضعیتی بهتر از دیگر گروه ها ندارند. آنها تاکنون برای انتخاب نامزد به توافق نرسیده اند. احزاب اصلی کرد هر یک نامزد خود را معرفی کرده اند و انتخاب یک نفر از آن میان منوط به تشکیل جلسه روز سه شنبه است.

محمد حسام، عضو دفتر سیاسی جریان الحکمه نیز گفت: نیروهای کرد برخی اسامی را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کرده اند که از آن میان، برهم صالح بیشترین شانس را دارد. حزب دموکرات نیز چند نفر را معرفی کرده است اما به نظر من آنها با تصمیم نهایی وارد بغداد خواهند شد.

پربیننده ترین خبرها