العالم ـ ایران ـ سیاسی
امیردریادار حبیبالله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش ایران و فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در گفتوگو با فارس، درباره عملیات مروارید که در هفت آذر ۱۳۵۹ برگزار شد، اظهار داشت: عملیات مروارید یکی از عملیات های نیروی دریایی ایران در جنگ ایران و عراق است که در ۷ آذر سال ۱۳۵۹ با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش برای بمباران بندر امقصر و دو سکوی نفتی مهم عراق؛ البکر و الامیه در ساحل اروند رود انجام شد.
وی ادامه داد: این عملیات تکمیل کننده دو عملیات پیشین بود که توسط «نیروی رزمی ۴۲۱» اجرا شده بود. آن دو عملیات به نامهای «اشکان» و «شهید صفری» معروف شدند. در جریان این عملیات ۴ فروند قایق موشکانداز عراقی کلاس «اوزا» و ۷ فروند شناور دیگر عراقی غرق شده و ۶ فروند میگ-۲۳، یک فروند میگ-۲۱ و یک فروند بالگرد سوپر فرلون نیروی هوایی عراق سرنگون شدند. نیروی دریایی عراق در این عملیات آسیب قابل توجهی دید و تا پایان جنگ قادر به ایفاء نقش موثری نبود.
معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: دشمن به دلایل گوناگون تصور نمیکرد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قادر به انجام عملیاتی به بزرگی عملیات مروارید باشد. چون نیروی دریایی، نیرویی تجهیزات محور است هر چند ایران در آن مقطع تجهیزات پیشرفتهای در اختیار داشت اما چون مستشاران خارجی بعد از انقلاب اسلامی از ایران رفتند دشمن گمان میکرد ایران قادر به استفاده از تجهیزات نیست و نیروی دریایی ایران کاملا خوابیده است.
وی با بیان اینکه به ظاهر تحلیلهای دشمن نیز درست بود چون نیروی دریایی قبل از انقلاب برای استفاده از تجهیزات از مستشاران نظامی خارجی استفاده میکرد نرمافزار تجهیزات دست ایرانیان نبود حتی نمیتوانستند تعمیرات ناوها را نیز انجام دهند بعد از انقلاب هم تمرینی هم انجام نداد.گفت: اما بعد از انقلاب فرزندان امام با توجه به نقش ایشان در جنگ، هدایت و رهبری انقلاب به این خود باوری رسیدند که باید روی پای خود بایستند و پیشرفتهترین تجهیزات دنیا را آماده کردند.
فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی دریایی در زمانی که دشمن فکرش را نمیکرد ایران از دریا قدرت حمله داشته باشد عملیات مروارید را طرح ریزی کرد و به سرعت تجهیزاتی مانند ناوهای پیکان که جز پیشرفتهترین سلاحهای دریایی آن روز بود آماده کرد تا با این حمله تسلط دریایی ما بر شمال خلیج فارس حفظ شود. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به طور معجزهآسا تجهیزات را آماده کرد.
وی افزود: قبل از حمله فرماندههان ارتش فکر کردند بهترین راه برای ضربه زدن به دشمن این است که منابع حیاتی دشمن را از بین برده تا دشمن به آسانی قادر نباشد تسلیحات وتجیزات نظامی بخرد. مهمترین محل تولید نفت عراق سکوی البکر و الامیه و بندر امالقصر بود در صورت حمله موفق به این مراکز صادرات نفت عراق قطع و اقتصاد دشمن فلج میشد و اگر بعد از حمله دشمن از آن سکوها استفاده هم میکرد دیگر به شرایط قبل از حمه برنمیگشت.
وی افزود: همچنین فرماندهان عملیات به این نتیجه رسیدند تا منطقه خورعبدالله را ببندند تا دشمن نتواند از امالقصر خارج شود عراق سه بندر در فاو، بصره و امالقصر داشت. بندر فاو و بصره در اروند رود بود و اروند رود در کنترل نیروی ما بود و دشمن جرات تکان خوردن نداشت. نیروهای دشمن در امالقصر باید از خورعبدالله خارج شود که دهانه خور عبدالله بسته شد به این گونه نفس دشمن قطع شد.
فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش گفت: عملیات مروارید در سه مرحله طرحریزی شد که یک ماه طول کشید و نتیجه آن این شد که سکوی نفتی عراق در البکر و الامیه منهدم شد، صادرات عراق قطع و اقتصاد عراق فلج شد. در این عملیات دو سوم نیروی دریایی عراق منهدم شد و سوم اینکه ما خورعبدالله را بستیم. البته با همه این توضیحات فکر نکنید عراق ضعیف بود چون اگر ما بهترین ناوگانهای غربی مانند پیکان را در اختیار داشتیم عراقیها نیز بهترین ناوهای شرقی کلاس «اوزا» را در اختیار داشتند.
معاون هماهنگ کننده ارتش ایران گفت: بعد از حمله عملیات مروارید عراق فقط توانست با ناوهای کوچک از پشت جزیره بامیان وارد دریا شود آنجا هم ارتش برای آنها کمین گذاشت . یعنی کلا حضور آنها در شمال خلیج فارس را قطع شد. همچنین صادرات آنها نیز قطع شده بود به این ترتیب نیروی دریایی عراق منهدم شده بود.
وی با تاکید براینکه ۶۷ روز بعد از جنگ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به چنین موفقیتی دست پیدا کرد، گفت: عملیات مروارید یکی از عملیات موفق نیرویی دریایی در دنیا بود. زمانی ایران دست به چنین عملیات بزرگ زد دشمن همه فکرش این بود که ایران نمیتواند دست به چنین کاری بزند ایران در عین ناباوری دشمنان دست به چنین علمیات بزرگی زد و تا آخر جنگ نیز در خلیج فارس حضور داشت هرچند عراق هر تجهیزاتی در جنگ از دست میداد دتیا دو برابر آن تجهیزات در اختیار او قرار میداد.
وی افزود: در زمان جنگ ایران و عراق دنیا به دو قطب شرق و غرب تقسیم شده بود اما پیوند نامبارکی بین این دو قطب علیه ایران ایجاد شده بود. هر دو قطب امکانات گوناگونی را در اختیار عراق گذاشتند در حالی که از دادن سیم خاردار به ایران خودداری کردند. حتی مقام معظم رهبری تاکید داشت ایران در زمان جنگ قادر به تولید سیم خاردار نبود از اروپای شرقی سیم خاردار خرید اما آن کشورها از دادن سیم خاردار به ایران خوداری کردند. این درحالی است که شرقیها انواع موشکهای زمین به دریا، تانک و هواپیمای سوخو و همچنین غربیها هواپیمای میراژ، آواکس به عراق فروختند. کشورهای حاشیه خلیج فارس به عراق کمک مالی گسترده کردند. در زمان مبادلات اسراء ایران از ۳۷ کشور اسیر داشت که آزاد کرد.
معاون هماهنگی ارتش گفت: بعد از عملیات موفق مروارید و انهدام تجهیزات دریایی عراق، این کشور بیش از ۲ میلیارد دلار تجهیزات دریایی خریداری کرد تا تجهیزات نیروی دریایی خود را بازسازی کند عراق راهی برای تحویل تجهیزات جز از از سمت دریا نداشت. اما با تسلط ایران بر تنگه هرمز امکان تحویل تجهیزات را نداشت.
سیاری گفت: زمانی که ایران سکوی نفتی البکر را منهدم کرد عراقیها برای اینکه مقابله با مثل کنند در طول جنگ هر روز جزیره خارک را بمباران کردند که جزیره استراتژیک ایرانیان بود. اما ایران مردانه ایستاد نگذاشت حتی یک روز صادرات کشور قطع شود. در زمان جنگ عراق توسط ایران در محاصره دریایی قرار گرفت حتی ایران اجازه نداد هیچ کشتی به عراق بار ببرد. ایران اعلام کرد منطقه جنگی است و هرکس از منطقه عبور کند با ایران روبرو خواهد شد.
وی ادامه داد: عراق قصد داشت مقابله به مثل کند آن موقع چون بندر شهید رجایی نبود بندر امام فعال بود به همین دلیل بندر زیر آتش دشمن بود نیروی دریایی مجبور بود از بندرعباس تا بندر بوشهر تا بندر امام کشتیها را اسکورت کنیم و عراق سعی کرد از اینجا به ما ضربه بزند که ایران اجازه نداد.
وی افزود: اگر عراق قادر بود خطوط تجاری ایران را قطع کند به موفقیت بزرگی دست پیدا میکرد چون کشوری در دنیا به ایران کمک نمیکرد اما باز هم نتوانست. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ۱۵۰ عملیات اسکورت انجام داد و نزدیک به ۱۰ هزار کشتی نفتکش و تجاری را اسکورت کرد بیش از هزاربار عراق موشک زد که تنها ۲۵۰ کشتی ما موشک خورد. از ۲۵۰ کشتی ایران ۲۳۰ کشتی را نجات داد. فقط ۲۰ کشتی ایران آسیب دید این نمونه اسکورت دریایی در دنیا بیسابقه است.