وزیر خارجه ترکیه:

آمریکا 5 هزار کامیون و 2 هزار هواپیمای باری، سلاح به تروریست ها داده است/ آنکارا: واشنگتن ارسال سلاح به تروریست های سوریه را متوقف کند

 آمریکا 5 هزار کامیون و 2 هزار هواپیمای باری، سلاح به تروریست ها داده است/ آنکارا: واشنگتن ارسال سلاح به تروریست های سوریه را متوقف کند
شنبه 7 مهر 1397 - 12:11

وزیر امور خارجه ترکیه با درج مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست، با بیان این که آمریکا بیش از 5 هزار کامیون و 2 هزار هواپیمای باربری سلاح به گروه های تروریستی در سوریه داده است، از دولت واشنگتن خواست که ارسال سلاح به این گروه ها را متوقف کند.

العالم ـ ترکیه

دولت ترکیه حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) را به عنوان شاخه سوری حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) می داند به همین خاطر مهمترین موضوع اختلاف بین آنکارا و واشنگتن در دو سال گذشته همواره حمایت آمریکا از این گروه های کُردی در سوریه بوده است.
ترکیه مدعی است که این گروه ها در صدد تجزیه خاک سوریه و تشکیل دولت کردی در منطقه هستند و به همین علت شکل گیری چنین دولتی مغایر با امنیت ملی ترکیه است و بر همین اساس به صورت مستمر خواستار توقف حمایت مالی، تسلیحاتی و سیاسی آمریکا از این گروه ها می باشد.
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، افزود که آمریکا بیش از پنج هزار کامیون و دو هزار هواپیمای باربری سلاح به این گروه ها تحویل داده ولی رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دو روز پیش در جریان یک سخنرانی در نیویورک اعلام کرد که آمریکا 18 هزار کامیون و سه هزار هواپیمای باربری سلاح به این گروه ها ارسال کرده است.
چاووش اوغلو در این مقاله که با عنوان "ضرورت خاتمه دادن به تسلیح تروریست ها در سوریه از سوی آمریکا" در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده با اشاره تلویحی به حمایت آمریکا از گروه های کُردی سوریه در جنگ علیه داعش، عنوان کرد: راهبرد واشنگتن در سوریه در استفاده از یک گروه تروریستی علیه یک گروه تروریستی دیگر نادرست است.
وی با بیان این که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا فرصت تغییر سیاست اشتباه خود را در قبال خاورمیانه دارد، نوشت: ترامپ با توقف ارسال سلاح به گروه یگان های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) که شاخه سوری حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) است و از سوی مقامات آمریکا و اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده، می تواند به این تشکیلات تروریستی ضربه وارد کند.
چاووش اوغلو اظهار کرد: سازمان های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا، ی.پ.گ را به عنوان شاخه سوری گروه تروریستی پ.ک.ک معرفی کرده اند و دیده بان حقوق بشر نیز گزارش هایی مبنی بر سوء استفاده آنها از کودکان برای جنگ ارائه کرده است.
وزیر امور خارجه ترکیه همچنین در این مقاله با ادعای حضور و استقرار عناصر گروه ی.پ.گ در طول مرز سوریه با ترکیه نوشت: آمریکا طی سال های گذشته برای این گروه تروریستی پنج هزار کامیون دو هزار هواپیمای باربری تسلیحات ارسال کرده است.
وی تاکید کرد: ارسال این میزان سلاح به چنین گروهی که در مرزهای یک کشور عضو ناتو مستقر شده، نتایج جدی به دنبال خواهد داشت.
چاووش اوغلو در مقاله خود با تاکید برحق بودن درخواست های کشورش از آمریکا مبنی بر پایان دادن به تسلیح گروه ی.پ.گ، با لحنی تهدید آمیز نوشت: اکنون زمان انتخاب یکی از طرفین از سوی آمریکاست و واشنگتن باید بین ترکیه و گروه های تروریستی یکی را به عنوان شریک خود انتخاب کند.
به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز سه روز پیش طی سخنرانی در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، با انتقاد تلویحی از اقدام آمریکا در ارسال سلاح به گروه های جنگجوی حاضر در شمال سوریه و با تروریستی خواندن آنها بیان کرد: بدون تردید کسانی که در راستای اهداف تاکتیکی خود، هزاران محموله سلاح از راه زمین و هوا برای تروریست های شمال سوریه می فرستند، پیامد دردناک این اقدام را خواهند دید.
وی با اشاره به فعالیت 20 پایگاه نظامی آمریکا در سوریه بیان کرد: باید مشخص شود که این همه سلاح علیه چه کسانی استفاده خواهد شد.
اردوغان همچنین دو روز پیش در نهمین نشست شورای همکاری تُرک - آمریکا در نیویورک با انتقاد دوباره از حمایت تسلیحاتی، مالی و سیاسی آمریکا از پ.ی.د و ی.پ.گ و با تروریستی خواندن این گروه ها، گفت: در شرایطی که ترکیه در شمال سوریه با ایجاد کریدور ترور در حال مبارزه است، آمریکا تاکنون 18هزار کامیون سلاح و مهمات و حدود سه هزار هواپیمای ترابری، امکانات و ادوات نظامی به شمال سوریه منتقل کرده و در اختیار این تروریست ها گذاشته است.
دولت ترکیه با همین تصور در قبال گروه های جنگجوی کُردی و به بهانه مبارزه با آنها و گروه تروریستی داعش در شمال سوریه، با حمله نظامی و انجام دو عملیات سپر فرات و شاخه زیتون، چهار هزار کیلومتر از مناطق شمال سوریه را اشغال کرد.
دولت دمشق عملیات نظامی ترکیه در شمال خاک خود و تصرف شهرهای جرابلس، راعی، الباب، اعزاز و عفرین توسط ارتش ترکیه را اشغالگری خوانده و خواستار پایان دادن به حضور نظامی غیرقانونی ترکیه در خاک خود و خروج آنها از شمال سوریه شده است.

پربیننده ترین خبرها