مجمع تشخیص لایحه حفاظت از منابع ژنتیکی را تایید کرد

مجمع تشخیص لایحه حفاظت از منابع ژنتیکی را تایید کرد
شنبه 7 مهر 1397 - 14:56

مجمع تشخیص مصلحت نظام لایحه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور را بررسی و نظر مجلس شورای اسلامی را تایید کرد.

العالم ـ ایران ـ علمی

بنابر گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام که به ریاست آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی و در غیاب آیت الله شاهرودی برگزار شد، همچنین رییس ستاد کل نیروهای مسلح گزارشی از بررسی‌های به عمل آمده در خصوص ریشه‌های حادثه تروریستی اهواز و اقدامات صورت گرفته را به اعضای مجمع ارائه کرد.
در ابتدای این جلسه آیت الله موحدی کرمانی با محکوم کردن حمله تروریستی اهواز، شهادت جمعی از هم وطنان در این حادثه را تسلیت گفت و این اقدام را ناشی از عصبانیت و نا امیدی دشمن از ملت قهرمان ایران اسلامی دانست.
وی با تأکید بر اینکه شهادت آرمان بزرگ پیروان اباعبدالله الحسین (ع) است، افزود: هرچند این گونه حرکات خُبث آلود و مزدورانه دشمن ، وحدت ملت را تحکیم می‌کند اما دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی باید با جدیت نسبت به شناسایی و برخورد پشیمان کننده با دنباله‌ها و حامیان تروریست‌ها اقدام کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین ایام محرم و شهادت سرور و سالار شهیدان را زمینه‌ای مناسب برای تذکر و مخاطبه جدی همه مسئولان نسبت به پیام‌های قیام بزرگ امام حسین(ع) دانست و افزود: از پیام‌های مهم قیام عاشورا که در بیانات حضرت اباعبدالله (ع) نیز مورد تأکید قرار گرفته است، جاری شدن احکام الهی در جامعه و نیز حساسیت ویژه نسبت به بیت‌المال مسلمین و برخورد قاطع با مجرمین و دست اندازان به این منابع عمومی است که باید در نظام اسلامی، مورد توجه خاص متولیان و مسئولان قرار گیرد.
در ادامه این جلسه، مباحث مربوط به لایحه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر مجلس شورای اسلامی تایید شد.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 24 دی ماه سال 96 لایحه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور را با 136 رای موافق، 8 رای مخالف، 11 رای ممتنع از 204 نماینده حاضر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.
در مصوبه مجلس شورای اسلامی آمده بود: اشخاص حقیقی و حقوقی نمی توانند منابع ژنتیکی یا اجزای تشکیل دهنده آن ها را به صورتی که در زیستگاه های طبیعی یافت و یا حفاظت می شوند و یا توسط کشاورزان و بهره برداران استفاده می شوند،تحت مالکیت فکری خود ثبت کنند، منابع ژنتیکی با مشخصات جدید، براساس فرآیندهای دست ورزی ژنتیکی با رعایت مفاد این قانون و سایر قوانین مربوط به مالکیت فکری توسط نهادهای متولی موضوع ماده 3 این قانون قابل ثبت است و این ثبت موجب مالکیت فکری است.
این لایحه با ایراد شورای نگهبان مواجه شد، در ایراد شورای نگهبان آمده است: اساسنامه سازمان پدافند غیر عامل کشور که ظهور به انحصار در وظایف رییس سازمان دارد، عضویت رییس این سازمان در شورای ملی منابع ژنتیکی کشور، مغایر اصل 57 قانون اساسی است، درخصوص ثبت منابع ژنتیکی با مشخصات جدید توسط شخص که موجب مالکیت می شود، اشکال دارد ثبت این امر در صورتی که شخص دیگرتقدم بر او نداشته باشد،کاشف از مالکیت است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این لایحه بر نظر قبلی خود اصرار کردند از این رو این تصمیم گیری از این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام مجلس واگذار شده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها