تحلیل روز؛

سامانه S 300 و تغییر معادلات در سوریه

سامانه S 300 و تغییر معادلات در سوریه
پنج‌شنبه 12 مهر 1397 - 11:50

ارسال سامانه دفاع هوایی S 300 به سوریه،  درگیری های منطقه را وارد فاز جدیدی کرد و موجب شد قدرت سوریه در حفاظت از حریم هوایی در برابر هرگونه حمله رژیم صهیونیستی افزایش یابد و بدین ترتیب معادلات پیشین این رژیم درباره آسمان این کشور را برهم زد.

العالم - سوريه 

سامانه های موشکی دفاع هوایی با 49 قطعه  از جمله رادار، سیستم های اصلی رد یابی، لوازم کنترل از راه دور و 4 سکو پرتاب موشک، کاملا علنی و پیش از فرا رسیدن زمان تعیین شده از سوی روسیه وارد سوریه شد این در حالی است که سیستم های  جنگ الکترونیکی نیز فعال و تقویت شده که همه اینها به زبان علوم نظامی یعنی تسلط بر منطقه ای به مساحت  50 الی 200 کیلومتری که رژیم صهیونیستی پیش از این برای ورود به حریم هوایی از آن استفاده می کرد.

این در حالی است که برخی منابع آگاه اعلام کردند، ارسال این سامانه می تواند سامانه جدید  را به  سایر سامانه های دفاع هوایی سوریه مرتبط کند و  طبعا فعالیتش را به ویژه برای  هدف قرار دادن مناطق دور دست تقویت خواهد کرد .

این اطلاعات خاص هم چنین تاکید دارد  عوامل فعال سازی این سامانه مدت ها پیش از ارسال، آماده بوده و افسران سوری از مدتها پیش آموزش عملکرد این نوع موشک ها را به پایان برده بودند و این بدان معناست که عملا درآینده آماده ورود به هرگونه درگیری هوایی هستند.

اهمیت این اقدام روسیه و تحویل این سامانه سریعتر از زمان برنامه ریزی شده و طی یک هفته، بیانگر این است که اهمیت تصمیمات سیاسی روسیه درست مانند تصمیمات نظامی این کشور است و  به خوبی عدم اعتماد روسیه به رژیم صهیونیستی را نشان می دهد.

عجله روسیه در تقویت دفاع هوایی سوریه پس از حمله  رژیم صهیونیستی به هواپیمای ایل روسیه، بدان معناست که روسیه علیرغم اعتراض آمریکا و دادن چندین هشدار نسبت به خطرناک بودن این اقدام ، وقت را نیز در محاسبات خود گنجانده و در انتشار این سامانه و تجهیزات جنگی الکترونیکی ویژه آن عجله کرده و ارتش سوریه نیز توانایی محدود کردن این رژیم را دارد و از نظر تاکتیک نیز می تواند از هرگونه حمله موشکی و هوایی اسرائیل جلوگیری کند و هواپیماهای این رژیم را از نقض حریم هوایی سوریه و نفوذ به این کشور از حریم های نزدیک بدان بازدارد.

موشک اس 300 می تواند هم چنین جنگنده ها  را در حریم هوایی فلسطین اشغالی که از دمشق 200 کیلومتر فاصله دارد را هدف قرار دهد  این بدان معناست که دیگر زمان سوء استفاده رژیم صهیونیستی از حریم هوایی لبنان برای هدف قرار دادن سوریه به پایان رسیده است.

سیستم پارازیت الکترونیکی نیز سپری  واقعی در برابر ارتباطات جنگنده های دشمن با ایستگاههای زمینی یا ماهواره ای است.

ارسال این سامانه به سوریه، سیستم سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر را دست پاچه کرده ،به به گونه ای که  مقامات نظامی این رژیم در هر حمله  به سوریه به معادله خطر صفر رسیده اند.

سران این رژیم به ویژه پس ازسخنرانی  سید حسن نصرالله درباره یافتن راهکاری برای  حملات و جنایت های  رژیم صهیونیستی، در صدد بررسی اهمیت این اقدام  در افزایش هماهنگی ائتلاف  پیمان چهارجانبه متشکل از سوریه، روسیه، ایران و مقاومت اسلامی هستند.

گفتنی است اقدام این رژیم در مسئول  دانستن دولت نتانیاهو در نتایج این جنایت هنوز در یادها باقی مانده ، خروج بچه گانه رژیم صهیونیستی از سازمان ملل  نیز واکنش روشنی به بحران داخلی ایجاد شده برای نتانیاهو بود  که معادلات زیادی در منطقه را تغییر خواهد داد.

از دیگر نتایج ارسال سامانه دفاع هوایی به سوریه می توان به این نکته اشاره کرد که هماهنگی امنیتی با روسیه که  رژیم صهیونیستی بدان دل بسته بود و این رژیم در صدد تبدیل آن به درگیری در منطقه بود؛ همه پیشبینی های مقامات نظامی این رژیم را برهم زد.

محدود کردن نیروی هوایی رژیم صهیونیستی واقعیتی بی شک و تردید است و  موجب شده رژیم صهیونیستی پس از باوربه خطرناک بودن ماجراجویی های هوایی اش و اطمینان از اینکه هزینه های بیشتری به  خلبان ها و جنگنده ها وارد خواهد شد ، با احتیاط و بیم بیشتر به حملات خود به سوریه ادامه دهد.

پربیننده ترین خبرها