ترکیه در ارتفاعات مشرف بر «لاذقیه» سوریه، پایگاه نظامی احداث می‌کند

ترکیه در ارتفاعات مشرف بر «لاذقیه» سوریه، پایگاه نظامی احداث می‌کند
پنج‌شنبه 19 مهر 1397 - 13:12

بولدزرهای ترکیه در سلسله جبال «الاقرع» در منطقه «لواء اسکندرون» در حال ایجاد پایگاه نظامی هستند؛ مسئله‌ای که معارضان می‌گویند برای تقویت حضور ترکیه در سوریه است.

العالم - ترکیه

 فعالیت‌های ساخت‌وساز ترکیه در گذرگاه مرزی «کسب» در مرز شمال غربی سوریه همچنان ادامه دارد و بولدزرها در حال ایجاد گذرگاه هستند.

یک دیوار حائل نیز توسط ترکیه در این منطقه ایجاد شده که به نقطه حائل دریایی بین سوریه و ترکیه در شهرک «السمره» می‌رسد که در سواحل دریای مدیترانه واقع در شمالی‌ترین بخش استان لاذقیه سوریه قرار دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد که ترکیه بر فراز ارتفاعات «الاقرع» در تلاش است که یک پایگاه نظامی بزرگی در نوک قله این ارتفاعات احداث کند؛ منطقه کوهستانی که در منطقه ساحلی سوریه مرتفع‌ترین نقطه به شمار می‌رود.

سلسله جبال الاقرع در جنوب غربی منطقه «لواء اسکندرون» واقع شده است؛ منطقه‌ای که تا سال 1939 در زمره خاک سوریه به شمار می‌رفت و پس از الحاق آن به ترکیه، نام «هاتای» بر آن نهاده شد.

یک منبع نظامی سوری ناظر بر گذرگاههای مرزی تأکید کرد که «اقدامات ترکیه در برابر دیدگان یگانهای مرزی ارتش سوریه انجام می‌شود... و یگانهای ما به صورت فشرده در همه گذرگاههای کوهستانی بین دو کشور مستقر هستند... دولت ترکیه نیز برای اقدامات عمرانی خود موافقت حکومت سوریه را جلب نکرده است».

وی با بیان اینکه دولت ترکیه یک دولت دوست به شمار نمی‌رود، اظهار داشت که آنکارا دشمنی مستقیم خود با ملت سوریه را نشان داد و به مشهورترین کشوری بدل شد که اجازه می‌داد تروریستها با امنیت کامل از آن عبور کنند و دهها هزاران نفر از آنان وارد سوریه شدند.

این منبع با اشاره به حمایت ارتش ترکیه از تروریستها برای اشغال شمال لاذقیه، اعلام کرد که ترکیه از گروه موسوم به «گرگهای خاکستری» نیز حمایت می‌کند؛ گروهی که خلبان «سوخو-24» روسیه را در هنگام فرود بر فراز «جبل الترکمان» در سال 2015 ترور کرد.

وی تصریح کرد که ترکیه برای این تروریستها در یک شهرک نزدیک به گذرگاه کسب اردوگاههای ویژه ایجاد کرده که در آن تروریستها «ترکستانی، چچن و آذری» حضور دارند.

این منبع سوری همچنین اعلام کرد که این تروریستها در همه نبردهایی که در منطقه لاذقیه صورت گرفت، شرکت کردند و به همین دلیل باید نیروهای سوری همیشه برای مقابله با هر گونه تحول غافلگیر کننده‌ای آماده باشند.

احداث پایگاه نظامی ترکیه دال بر افزایش حضور آنکارا در سوریه است

در همین راستا، پایگاه خبری معارض «الدرر الشامیه» به نقل از تحلیلگران تُرک ادعا کرد که هدف از ایجاد این پایگاه رصد لاذقیه است که ترکیه در واقع «اقدامات دفاعی در داخل خاک سوریه انجام می‌دهد و پیشتر اقدامات مشابهی در سال 2016 در جبل الترکمان انجام داد».

«احمد رحال» تحلیلگر نظامی نیز به الدرر گفت که آنکارا «ذیل بند حمایت از مرزهای ترکیه» دست به چنین اقدامی زده است.

پایگاه خبری «عربی-21» هم در واکنش به این اقدام ترکیه به نقل «اسامه بشیر» رئیس نهاد معارض موسوم به «شورای سوریها» گزارش داد که احداث این پایگاه، بیانگر این است که ترکیه به این زودی از سوریه خارج نخواهد شد، بلکه حضور خود را تقویت خواهد کرد.

«حاتم الراوی» نیز که کارشناس نظامی خوانده می‌شود به عربی 21 گفت که بعید است ترکیه بدون توافق با آمریکا یا اتحادیه اروپا دست به احداث چنین پایگاهی بزند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها