جلسه هیات دولت سعودی در باره خاشقچی بعد از سفر پمپئو به ریاض

جلسه هیات دولت سعودی در باره خاشقچی بعد از سفر پمپئو به ریاض
سه شنبه 24 مهر 1397 - 18:28

ساعاتی بعد از سفر "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان و دیدار با پادشاه و ولیعهد این کشور با هدف بررسی موضوع ربوده شدن جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد ولیعهد سعودی در استانبول، دولت سعودی نشست هفتگی سه شنبه خود را به این موضوع اختصاص داد.

العالم ـ عربستان سعودی

بنابر گزارش خبرگزاری دولتی عربستان (واس)، در این نشست که به ریاست سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان برگزار شد، اعضای هیات دولت در جریان آخرین تحولات مربوط به پرونده ربوده شدن جمال خاشقچی قرار گرفتند.
این گزارش می افزاید: هیات دولت عربستان در این نشست بر پایبندی و التزام دولت به احکام و مقررات منشور سازمان ملل متحد و اصول قانونی بین المللی تاکید و آن را دو ستون اصلی کشور در سیاست خارجی اعلام کرد.
دولت سعودی یک بار دیگر با تکرار ادعای دخالت نداشتن این کشور در ماجرای ربوده شدن خاشقچی از کشورهایی مانند بحرین و امارات به دلیل حمایت از مواضع خود تشکر کرد.
هیات دولت عربستان همچنین از دولت ترکیه برای تشکیل کمیته حقیقت یاب مشترک شامل کارشناسان با تجربه به منظور کشف حقیقت سرنوشت خاشقچی قدردانی کرد.
خبرگزاری دولتی عربستان افزود: در نشست امروز سلمان بن عبدالعزیز همچنین اعضای هیات دولت را در جریان محتوای تماس های تلفنی خود با رئیسان جمهوری آمریکا و ترکیه قرار داد.
جلسه دولت سعودی ساعاتی پس از آن برگزار شد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه  آمریکا با سفر به ریاض درباره پرونده ربوده شدن جمال خاشقچی با پادشاه و ولیعهد این کشور ملاقات کرد.
اگرچه رسانه های دولتی سعودی اشاره ای به جزییات گفت وگوهای مقام آمریکایی نکردند اما کارشناسان سفر پمپئو به ریاض را به تلاش واشنگتن برای بیرون کشیدن عربستان از گردابی توصیف کردند که به دلیل دخالت در مرگ خاشقچی گرفتار آن شده است.
فشار رسانه ای بر کاخ سفید باعث شد تا ترامپ به جای انتظار برای بازگشت سفیر سعودی در واشنگتن و دریافت اطلاعات از او، وزیر امورخارجه خود را راهی ریاض کند.
رئیس‌ جمهوری آمریکا، می‌گوید که ملک سلمان رسما اعلام کرده است که هیچ گونه اطلاعی از چگونگی ناپدیدشدن خاشقچی، خبرنگار و مخالف عربستانی ندارد.
ترامپ در توییتی گمانه‌زنی کرده که "قاتل‌های خودسر" می‌توانند در ناپدید شدن خاشقچی نقش داشته باشند.
شبکه سی‌ان‌ان هم امروز گزارش داد که مقامات عربستان در حال آماده‌‌سازی گزارشی هستند که در آن گفته شده خاشقجی به دلیل بروز "اشتباه" کشته شده است.
نیویورک تایمز نیز به نقل از منبع آگاه نوشت: ولیعهد عربستان از این ماجرا مطلع بوده است.
خاشقچی 2 اکتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. مقام های ترکیه گفته اند که وی در داخل ساختمان به دستور مقام های سعودی به قتل رسیده است.
به گزارش ایرنا، روزنامه واشنگتن پست نیز نوشته که تصاویر ویدئویی و صدای ضبط شده ای موجود است که اثبات می کند خاشقچی پس از شکنجه، کشته شده است.
ترامپ اوایل هفته جاری نیز ضمن ابراز نگرانی در مورد ماجرای ناپدید شدن خاشقچی، قول داد که در صورت اثبات نقش آفرینی عربستان در قتل وی، ریاض را مشمول مجازات سنگینی کند.
خاشقچی که پس از انتصاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت، در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شده بود.

پربیننده ترین خبرها