رییس ستاد مراکز معاینه شهر تهران خبر داد:

سامانه های معاینه فنی سیار/ معاینه فنی کنار جاده‌ای و سیار می‌شود

سامانه های معاینه فنی سیار/ معاینه فنی کنار جاده‌ای و سیار می‌شود
چهارشنبه 25 مهر 1397 - 20:06

رییس ستاد مراکز معاینه شهر تهران از اجرای طرح کاهش به صورت ۲۴ ساعته و هر روز هفته در کل سطح شهر تهران از ابتدای آبان‌ماه خبر داد.

 العالم - ایران

نواب حسینی‌منش صبح امروز در نشست خبری اجرای فاز دوم طرح کاهش که از ابتدای آبان‌ماه در سطح شهر تهران اجرایی می‌شود، گفت: مرحله اول طرح کاهش آبان‌ماه سال ۱۳۹۵ تنها در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد اجرایی شد اما حالا مرحله‌ دوم این طرح از اول آبان‌ماه در کل سطح شهر تهران و به صورت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته اجرایی می‌شود.

وی با بیان این‌که هدف اصلی اجرای این طرح ممنوعیت تردد خودروهای آلاینده است، اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۷اخذ معاینه فنی برتر را در سطح شهر تهران اعمال کردیم که تا امروز ۳۶۹ هزار خودرو در تهران توانستند معاینه فنی برتر اخذ کنند، هرچند که ما به صورت پیش‌فرض هر خودرویی که به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کند مورد تست معاینه فنی قرار خواهیم داد و اگر نتواند معاینه فنی برتر اخذ کند مورد تست‌های معاینه فنی معمولی قرار می‌گیرد.

رییس ستاد مراکز معاینه شهر تهران با بیان این‌که تا هفته آینده دو مرکز معاینه فنی جدید در چیتگر و شهرری افتتاح می‌شود، ادامه داد: همچنین پنج خط معاینه فنی سیار نیز به ناوگان اضافه می‌شود.

وی با بیان این‌که استاندار تهران به ۳۲ وزارتخانه و دستگاه اجرایی ابلاغ کرده است که با پیمانکاران‌شان که خودروهایشان فاقد معاینه فنی است، پرداختی نداشته باشند، افزود: در حال حاضر انجام معاینه فنی سیار و کنار جاده‌ای را نیز در دستور کار داریم به گونه‌ای که تیم‌های معاینه فنی سیار در کنار معابر قرار گرفته و به صورت رندوم از خودروها تست آلایندگی می‌گیرند.

حسینی‌منش با بیان اینکه از مجموع ۵۳۶ خودروی دیزلی که مورد معاینه قرار گرفته‌اند ۴۶۷ دستگاه دارای معاینه فنی بودند و مابقی معاینه فنی نداشتند، گفت: ۱۱۳ دستگاه اتوبوس با این‌که معاینه فنی داشتند اما حدود مجاز آلایندگی را پاس نکردند و به تعمیرگاه اعزام شدند.

وی با بیان این که در مرحله‌ اول طرح کاهش یک میلیون و ۷۰ هزار خودرو توانستند معاینه فنی بگیرند، اظهار کرد: بیشترین خودروهایی که آلایندگی داشتند پراید، ۲۰۶ و ۴۰۵ بود و براساس سال تولید آلایندگی خودروهای مدل بالاتر از سال ۱۳۸۴ در ابتدا پیکان و بعد نیسان و در مراحل بعدی نیز وانت مزدا و خودروی آردی بودند.

رییس ستاد مراکز معاینه شهر تهران ادامه داد: بیشترین دلیل مردودی در تست‌های معاینه فنی آلایندگی با کسب ۲۷ درصد بوده است.

حسینی‌منش در ادامه با انتقاد از وضعیت معاینه فنی خودروها، گفت: شاهد هستیم که خودروهای خارجی مدل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نیز که وارداتی هستند از تست‌های معاینه فنی مردود می‌شوند و در بررسی‌ها متوجه شدیم که کاتالیست بر روی آنها نصب نشده است و بعد از بررسی‌ها مشخص شد که کاتالیست در گمرک باز شده است و این خودروها بدون کاتالیست در سطح شهر تردد می‌کنند.

وی افزود: برخی خودروسازان داخلی نیز کاتالیست فاقد ارزش آلایندگی بر روی خودروها نصب می‌کنند که این دقیقا مصداق کم‌فروشی است و مستندات تهیه شده به سازمان محیط زیست و دادستانی ارسال شده است.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها