رییس اتحادیه اروپا خواستار توقف فروش سلاح به عربستان شد

رییس اتحادیه اروپا خواستار توقف فروش سلاح به عربستان شد
جمعه 4 آبان 1397 - 10:18

اتریش به عنوان رئیس اتحادیه اروپا پس از تایید کشته شدن "جمال خاشقچی" روزنامه نگار منتقد سعودی با درخواست از این اتحادیه برای توقف فروش سلاح به عربستان، تاکید کرد این گام به پایان دادن جنگ وحشیانه علیه یمن نیز کمک خواهد کرد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، کارین کنایسل وزیر خارجه اتریش در گفت وگو با روزنامه آلمانی "دی فیلت" افزود: توقف فروش سلاح به عربستان که "آنجلا مرکل" صدر اعظم آلمان پیشنهاد آن را داده بود، درخواست صحیحی است. 
کنایسل مساله کشته شدن خاشقچی را بسیار تکان دهنده ونقض بی سابقه ای از قانون دانست و گفت: این نقطه اوج دو سال وخامت شدید اوضاع حقوق بشر در عربستان است.
کنایسل با اشاره به جنگ یمن و بحران روابط قطر وعربستان وهم پیمانان عرب آن، خواستار ضرورت تحرک مشترک اتحاد اروپا شد.
وی تاکید کرد، در صورتی که اتحادیه اروپا فروش سلاح به عربستان را متوقف کند، این امر می تواند در پایان دادن نزاع ها موثر باشد. 
اتریش به عنوان رئیس اتحادیه اروپا پس از اعلام توقف فروش سلاح به عربستان از سوی آلمان و روشن شدن جزئیات کشته شدن خاشقچی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول، مواضع خود را تشریح کرد. 
پس از اعتراف دولت سعودی به قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مشهور این کشور در کنسولگری عربستان در استانبول، وزیر امور خارجه اتریش با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد که این مساله در رابطه ریاض با بروکسل تأثیر منفی خواهد گذاشت.
کنایسل در این بیانیه اعلام کرد: ما با نگرانی ماجرای خاشقچی را تعقیب می‌کنیم. کشته شدن این روزنامه‌نگار در کنسولگری، تغییری درروند تحقیقات گسترده، مستقل و معتبر ایجاد نخواهد کرد. 
وی تصریح کرد: چنین حادثه عظیمی نباید بدون تبعات باقی بماند و این مساله به‌ویژه در رابطه اتحادیه اروپا و عربستان تأثیرگذار خواهد بود.
کنایسل یادآور شد: طی دو سال گذشته وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی بسیار وخیم‌تر شده و تعداد زندانیان سیاسی به‌شدت افزایش‌یافته است. برای مثال اوایل ماه جولای چندین زن تنها به جرم شرکت در یک نشست دستگیر و زندانی شدند.
به گزارش ایرنا، پارلمان اروپا روز گذشته (پنجشنبه) با صدور قطعنامه ای خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان از سوی اتحادیه اروپا شد.
انگلیس، فرانسه و آلمان پیش از این با بیان این مطلب که هیچ چیز کشته شدن خاشقچی را توجیه نمی کند، اعلام کردند ما به شدت این جنایت را محکوم می کنیم.

پربیننده ترین خبرها