محدود سازی فروش سلاح؛

مکرون و مرکل از رویکرد اروپا علیه عربستان حمایت کردند

مکرون و مرکل از رویکرد اروپا علیه عربستان حمایت کردند
شنبه 5 آبان 1397 - 20:19

رهبران فرانسه و آلمان روز شنبه اعلام کردند که خواستار موضع هماهنگ اروپا برای محدود کردن فروش سلاح به عربستان هستند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری های غربی، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان مناقشه بین این دو متحد اروپایی را کنار گذاشتند. 
این اختلاف از زمانی نمود پیدا کرد که مکرون تلویحا گفت که برلین با طرح درخواست توقف فروش سلاح به ریاض، رویکردی عوام فریبانه را در پیش گرفته است. 
اما کاخ الیزه خبر داد که این دو رهبر اروپایی در حاشیه نشست چهار جانبه سران کشورهای ترکیه، روسیه، فرانسه و آلمان درمورد سوریه در استانبول، با خیال راحت به تبادل نظر پرداختند و توافق کردند که موضع بعدی شان در مورد فروش سلاح به عربستان را بدون هماهنگی در سطح اروپا، اعلام نکنند. 
مرکل در پی قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان در سفارت سعودی در استانبول، خواستار قطع فروش سلاح به ریاض شد.
مکرون اما تاکید کرده بود که هیچ ارتباط اخلاقی بین قتل خاشقچی و فروش تسلیحات فرانسوی به عربستان سعودی وجود ندارد. این سخنان، انتقادی بی سابقه از مرکل تعبیر شد. 
به گزارش ایرنا،آلمان ماه گذشته با فروش محموله تسلیحاتی به عربستان در سال 2018 به ارزش 470 میلیون دلار موافقت کرد، اما مرکل روز جمعه گفت که باید پیشینه قتل خاشقچی مشخص شود و تا آن زمان، برلین به ریاض سلاح نخواهد داد. 
قتل خاشقچی، چهره محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را خدشه دار کرده و روابط واشنگتن و ریاض را به محک آزمایش گذاشته است.
بن سلمان که حاکم بالفعل عربستان است، قتل خاشقچی را محکوم کرده و هر گونه دخالتی در این اقدام را رد کرده است. 

پربیننده ترین خبرها