تخلیه یک پایگاه نظامی ائتلاف آمریکا در شرق دیرالزور سوریه

تخلیه یک پایگاه نظامی ائتلاف آمریکا در شرق دیرالزور سوریه
دوشنبه 7 آبان 1397 - 13:23

ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا همه عناصر خود را که در داخل پایگاه نزدیک به شهر «هجین» حضور داشتند، از این پایگاه خارج کرد.

العالم _ سوریه

گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که بیشتر عناصر آن کُرد و تحت حمایت ائتلاف آمریکا هستند، از 19 شهریور ماه گذشته عملیاتی را علیه داعش در منطقه «هجین» -واقع در شرق دیرالزور و نزدیکی مرزهای سوریه- آغاز کرد و توانست بر چند شهرک و روستا مسلط شود.

عناصر داعش اما پاتک‌های خود را از دو هفته پیش در این منطقه از سوریه آغاز کردند و توانستند همه مناطق تحت اشغال خود را که نیروهای دموکراتیک اخیرا بر آن مسلط شده بود، مجددا اشغال کند.

پایگاه خبری معارض «الحل» گزارش داد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا پایگاه نظامی خود در این منطقه را تخلیه کردند.

«سیف علاوی» از فعالان معارض از شهر هجین به الحل گفت که «ائتلاف بین‌المللی [آمریکا] همه عناصر خود را که در داخل پایگاه نزدیک به این شهر حضور دارند به سمت میدان [نفتی] العمر خارج کرد».

علاوی تأکید کرد که عملیات تخلیه این پایگاه با پوشش هوایی گسترده از سوی جنگنده‌های ائتلاف انجام شده است تا از حملات غافلگیرانه داعش جلوگیری شود.

وی در ادامه اعلام کرد که پس ازخروج نیروهای ائتلاف، نیروهای دموکراتیک تجهیزات نظامی خود را به این پایگاه انتقال دادند.

این معارض در ادامه مدعی شد که علت تخلیه این پایگاه «ترس ائتلاف از سیطره عناصر گروه [داعش] بر این پایگاه و عناصر داخل آن است که در سایه پیشروی این گروه طی دو روز گذشته در این منطقه» انجام می‌گیرد.

نیروهای ائتلاف آمریکا از زمان آغاز عملیات موسوم به «طوفان الجزیره» که به بهانه مبارزه با عناصر داعش شروع شد، به صورت غیر قانونی و علیرغم مخالف دولت قانون سوریه، پنچ پایگاه نظامی در این منطقه احداث کرده است.

این پایگاهها در نزدیکی روستای «الباغوز تحتانی»، صحرای نزدیک به گذرگاه «العلوانی»، البحره و میدان نفتی العمر و نزدیک هجین واقع شده است.

اما درباره علت پیشروی داعش در برابر نیروهای دموکراتیک، ناظران می‌گویند که این پیشروی با همدستی داعش و ائتلاف آمریکا صورت گرفته است؛ زیر این ائتلاف خواستار پایان حضور داعش نیست و در صورت حصول این امر، توجیهی برای حضور خود در خاک سوریه ندارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها