توفان سهمگین یوتو؛ شمال فیلیپین درشرایط اضطراری قرار گرفت

توفان سهمگین یوتو؛ شمال فیلیپین درشرایط اضطراری قرار گرفت
سه شنبه 8 آبان 1397 - 08:35

توفان سهمگین گرمسیری "یوتو" جزیره لوزون در شمال فیلیپین را با سرعتی حدود 300 کیلومتر در نوردید و این منطقه را با حدود 50 میلیون نفر در شرایط اضطراری فرو برد.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش رسانه های فیلیپین، توفان یوتو هفته گذشته جزایر مارینا در شمال آمریکا را درنوردید و خسارات گسترده ای برجای گذاشت و از عصر گذشته به لوزون فیلیپینه رسیده و امروز در مسیرش بخش های دیگری از لوزون و ایالت ایزابلا در شمال این کشور تحت تاثیر آثاربسیار مخرب و خطرناک خود قرار می دهد.
لوزون بزرگترین جزیره و یکی از سه جزیره اصلی فیلیپین است که در شمال این کشور با حدود 50 میلیون نفر واقع شده است.
ابرتوفان منگخوت در ماه گذشته با قدرتی سهمگین، 6هفته پیش در فیلیپین سبب کشته شدن 100 نفر و بی خانمان شدن صدها نفر شد.
این ابرتوفان بیش از 250 میلیون دلار خسارت برجای گذاشت.
سازمان هواشناسی فیلیپین هشدار داد توفان گرمسیری یوتو که سراسر لوزون را دربرگرفته در مناطق کوهستانی میزان تخریب و لغزش زمین گسترده ای خواهد داشت.
از این روز مقامات محلی از روز گذشته اقدام به تخلیه ساکنان مناطق کوهستانی و شهرهای ساحلی در 6 ایالت در این منطقه کرده اند.
شرکت هواپیمایی فیلیپین دستکم 12 پرواز میان مانیل پایتخت و لوزان را متوقف کرده است.
ادگار پوزاداس مدیر شورای کاهش بلایای فیلیپین دراین زمینه به رسانه های این کشور گفت: توفان یوتو بسیار پرقدرت است و به نظر می رسد در مسیرش برای عبور از فیلیپین 12 میلیون نفر در 290 شهر را تحت تاثیر قرار می دهد.
طبق این گزارش توفان یاتا عصر روز گذشته با سرعت 300 کیلومتر جزیره لوزون را با 53 میلیون نفر جمعیت دارد، در نوردید اما به دلیل اینکه اولین نشست توفان در زمین بود از قدرت آن کمی کاسته شده اما همچنان بسیار خطرناک و مرگبار است.
مدیرکاهش بلایای ملی فیلیپین گفت که اکنون این توفان با سرعتی حدود 185 کیلومتر به مسیر خود در لوزون ادامه می دهد.
به گزارش ایرنا، یوتو قویترین توفانی است که از سال 1950 تاکنون سایپان آمریکا و تینیان در شمال جزیره آمریکای مارینا را درنوردیده است.
سازمان هواشناسی فیلیپین هشداردادتوفان پرقدرت یوتو با بارشهای سنگین، طغیان رودخانه ها وبروز سیلاب در مسیرش واقع در 5 ایالت منطقه لوزون همراه خواهد بود. 
یوتو هیجدهمین توفان پرقدرت است که امسال فیلیپین را درنوردیده که میلیون ها نفر گرفتار آثار تخریبی آنها شده و صدها نفر نیز دراثر آن کشته شده اند.
فیلیپین کشور توفان هاست و سالانه دستکم 20 توفان دراین کشور تلفات و خسارات زیادی برجای می گذارد و یکی از عوامل مخرب اقتصاد این کشور نیز است.
ابرتوفان سهمگین 'هایان' سال 2013 هفت هزار و 500 کشته و مفقود دراین کشور مجمع الجزایری جنوب شرق آسیا برجای گذاشت.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها