مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در تهران آغاز شد

مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در تهران آغاز شد
سه شنبه 8 آبان 1397 - 08:57

مراسم ششمین سال پیاده روی جاماندگان از کربلای حسینی (ع) تهران؛ به تاسی از پیاده روی میلیون ها عاشق ابا عبدالله حسین(ع) در عراق از مسیرهای چهار گانه پایتخت به سمت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) در شهرری آغاز شد.

العالم _ ایران / فرهنگی

جاماندگان اربعین حسینی (ع) از مسیر اصلی ، میدان امام حسین (ع) پیاده روی 17 کیلومتری را تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای کسب ثواب این حدیث امام هادی (ع) درخصوص منزلت حضرت عبدالعظیم (ع) که می فرمائید: «اگر قبر عبدالعظیم(ع) را که در نزد شماست زیارت می کردی مانند کسی بودی که امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده است». از ساعت 6:30 صبح امروز (سه شنبه) آغاز کردند.
راهپیمایان از مسیرهای چهار گانه که از میدان امام حسین(ع)، خیابان 17 شهریور، خراسان، شوش و خیابان‌های فدائیان و میدان بسیج به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) (مسیر شماره یک)، حرم مطهر امامزاده حسن (ع) خیابان امین الملک، خیابان قزوین، میدان حق شناس، میدان بهمن، خیابان شهید رجایی، بزرگراه کریمی، خیابان فدائیان و حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) ( مسیر شماره دو)، باقرشهر، جنوب به شمال خیابان رجایی، خیابان سلمان فارسی و ضلع جنوب حرم عبدالعظیم(ع) ( مسیر شماره سه) و ورامین، میدان معلم، سه راه ورامین، خیابان فدائیان اسلام و حرم عبدالعظیم(ع) (مسیر چهارم) خود را به شهرری و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) می رسانند.
همچنین خیابان‌های فدائیان اسلام، کمیل، شهید رجایی، ورامین، شهید غیوری، بلوار سلمان فارسی در محدوده شهرری از جمله مسیرهای پیاده روی اربعین حسینی هستند و اقدامات ترافیکی، عمرانی، خدمات شهری و اجتماعی برای خدمات رسانی بهینه به زائران پیش بینی شده است.
محدودیت‌های ترافیکی در میدان سلمان فارسی ورودی خیابان شهید قمی، ضلع شرق حرم (خیابان شهید قمی ورودی و خروجی بلوار جانبازان)، ضلع جنوب حرم، میدان شهید قشقائی ابتدای خیابان شهید قمی، خیابان شهید فدائی تقاطع خیابان شهید حیدرلو و خیابان هلال احمر تقاطع خیابان سلمان فارسی (ابتدای ضلع جنوب حرم) اجرا خواهد شد.
با توجه به اینکه برگزاری این راهپیمایی نیازمند آماده‌سازی‌ است، از ساعت بامداد سه‌شنبه 8 آبان، توقف کلیه وسایل نقلیه در طول خیابان 17 شهریور، طول خیابان شوش در هر دو مسیر، محدوده درهای ضلع شرقی، غربی و جنوبی حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع)، طول خیابان فدائیان اسلام از میدان شوش تا میدان حرم، طول خیابان 24 متری (زکریای رازی) از میدان حرم تا سازمان آب و طول بزرگراه تهران – ورامین از سه ‌راه ورامین تا میدان معلم در هر دو مسیر ممنوع است.
برای جاماندگان راهپیمایی اربعین حسینی در تهران 20 موکب به همراه 70 ایستگاه صلواتی در طول مسیرها از میدان امام حسین (ع) تا حرم عبدالعظیم (ع) برای پذیرایی از عزاداران در نظر گرفته شده است.
50 تیم درمانی اورژانس تهران در مراسم پیاده روی جاماندگان از اربعین به همراه 20 دستگاه آمبولانس، 25 دستگاه موتورلانس و 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس در مسیرهای مختلف مراسم پیاده روی اربعین حسینی در تهران مستقر می باشند.
استقرار تیم های اورژانس تهران از ساعت 6 صبح تا پایان مراسم ادامه خواهد داشت و استقرار تیم ها در مسیرهای سه گانه و مسیرهای منتهی به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) می باشد.
در مراسم پیاده روی اربعین حسینی در تهران 150 آتش نشان در 35 مسیر مختلف منتهی به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مستقر هستند.
150 آتش نشان به همراه 27 دستگاه موتورسیکلت و 38 دستگاه خودرو سبک و سنگین آتش نشانی در 35 نقطه از مسیر راهپیمایی مستقر می شوند.
تردد هر گونه وسیله نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت در طول مسیر راهپیمایی ممنوع است و در تمام خیابان‌های ورودی به مسیرهای راهپیمایی محدودیت تردد اعمال می‌شود.
همچنین تمامی خیابان های شرقی – غربی و بالعکس عمود بر مسیر راهپیمایی به‌ جز محورهای شهید محلاتی، آزادگان، بعثت و زیرگذر میدان امام حسین(ع) مسدود و از ورود وسایل نقلیه به مسیر راهپیمایی جلوگیری می‌شود.
شرکت های اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو برای جابجایی عزاداران بویژه زمان بازگشت از حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ، آماده خدمت رسانی است .
در پایان این مراسم اتوبوس های شرکت واحد از مسیرهای زیر آماده ارائه خدمات رسانی به شرکت کنندگان در راهپیمایی اربعین حسینی تهران می باشند.
- ضلع شمالی میدان شهرری مقابل بیمارستان فیروز آبادی به مقاصد دولت آباد، شوش، خراسان، خاوران و تهرانپارس.
- ضلع شرقی میدان بسیج (سه راه ورامین) ابتدای جاده ورامین به میدان شهرری.
- پارکینگ مقابل میدان فرمانداری شهر ری به مقاصد 13 آبان، نازی آباد، راه آهن، صالح آباد، خانی آباد و آزادی.
- ضلع جنوبی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) خیابان هلال احمر به مقاصد بهشتی، باقرشهر و کهریزک.
همچنین شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه پس از پایان مراسم راهپیمایی، تمهیداتی را برای سرویس رسانی به زائرین از میدان شهرری به مترو در نظر گرفته است:
- مترو شهرری به مقاصد قمصر، باقرشهر، زمان آباد، تورقوزآباد، مفتح، عباس آباد، جاده نظامی، خزانه، راه آهن، صفائیه دولت آباد و خراسان.
براساس اعلام شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، شرکت کنندگان به مبادی اولیه نیز بازگشت داده خواهند شد.
طرح راهپیمایی اربعین حسینی در شهر تهران به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت سپاه تهران بزرگ، نیروی انتظامی تهران بزرگ، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، هیئت رزمندگان اسلام، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم (ع)، اورژانس تهران، سازمان امور مساجد، شبکه پنج سیما و شهرداری تهران برگزارشده است.
به گزارش ایرنا، کاروان عظیم عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) استان تهران با عنوان جاماندگان کربلای حسینی امسال برای ششمین سال پیاپی با پای پیاده عازم حرم حضرت عبدالعظیم(ع) خواهند شد.
سال گذشته بیش از یک میلیون نفر در راهپیمایی جاماندگان اربعین در پایتخت شرکت کردند، که پیش بینی می شود امسال 3 میلیون نفر در این مراسم معنوی شرکت کنند.
آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) و در کنار آن بارگاه شریف حضرات حمزه(ع) و طاهر(ع) در شهرری از قرن سوم تاکنون به عنوان یکی از مشهورترین اماکن زیارتی و سیاحتی ایران مورد توجه و عنایت دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بوده است.
حضرت عبدالعظیم(ع) از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی(ع) است و در مدت 79 سال عمر با برکت خود با دوران امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام محمدتقی(ع) و امام علی النقی(ع) مقارن بوده و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها