راه اندازی پویش بین المللی محاکمه بن سلمان در شهر لاهه هلند

راه اندازی پویش بین المللی محاکمه بن سلمان در شهر لاهه هلند
سه شنبه 8 آبان 1397 - 22:18

دست اندرکاران این پویش معتقدند ولیعهد سعودی با بمبارانهای روزانه یمن توسط هواپیماهای سعودی که از سال 2015 ادامه دارد، در کشتار کودکان یمن دست دارد.

العالم- عربستان سعودی 

به نقل از پایگاه اینترنتی الخلیج آنلاین، حقوقدانان، فعالان حقوق بشر، فرهیختگان و روزنامه نگاران از چندین کشور اروپایی با راه انداختن پویشی محاکمه محمدبن سلمان ولیعهد سعودی را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در حق غیرنظامیان در یمن و نقض های گسترده حقوق بشر در عربستان خواستار شدند.

پس از نشست گسترده در شهر لاهه هلند و میزبانی این شهر به عنوان مقر دادگاه جنایات بین المللی توافق شد این پویش علیه بن سلمان و محاکمه راه انداخته شود. دادگاه لاهه، پیشتر دهها نفر از آدمکش ها و مجرمان را به علت ارتکاب جنایتها در جهان محاکمه کرد. این شهر به عنوان نماد عدالت بین المللی و یاریگر مظلومان قربانیان جنگی انتخاب شده است.

دست اندرکاران و برگزارکنندگان این پویش معتقدند محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با بمبارانهای روزانه یمن توسط هواپیماهای سعودی که از سال 2015 ادامه دارد، در کشتار کودکان یمن دست دارد. این در حالی است که در این بمباران ها دهها هزار نفر به ویژه کودکان جان باختند کودکانی که بیش از 6 هزار نفر از آنها در این جنگ کشته شده اند. این پویش بین المللی بر این موضوع تاکید دارد که محاکمه بن سلمان به یک نیاز مبرم تبدیل شده است و بیش از هر زمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا وی جنگ جنایتکارانه علیه یمن را رهبری و هدایت می کند، جنگی که در آن زشت ترین جنایت ها را در حق کودکان، زنان و افراد سالخورده مرتکب می شود.

این منبع نوشت: بن سلمان به طور شخصی ارتش عربستان سعودی را برای بمباران اهداف غیرنظامی در یمن بدون هیچ تبعیض و تمایزی هدایت می کند. این پویش بر این تاکید دارد که بن سلمان تلاش می کند خودش را به جهانیان بگونه ای معرفی کند که یک مرد اصلاح گراست اما در واقع او یک قاتل است که باید در دادگاه جنایات بین المللی محاکمه شود. بن سلمان شیوه و منش دیکتاتورهای مرتجع سرکوبگر سابق را در پیش گرفته است که غیر از زبان زور، شکنجه، کشتار، ناپدیدن کردن افراد، ربودن مخالفان، روزنامه نگاران و نمایندگان جوامع مدنی چیزی نمی فهمد.

حقوقدانان و فعالان حقوق بشر با راه اندازی این پویش تاکید کردند: روشن شده است بن سلمان تمام این شیوه ها را انجام داده است و چندسال پیش از به قدرت رسیدنش دهها نفر از مخالفان خود را به قتل رسانده و صدها نفر از آنها را به زندان انداخته است و همچنین برای ساکت نگه داشتن هر صدای مخالفی از زبان زور و تهدید استفاده کرده است. شواهد بسیاری نشان می دهد که بن سلمان فردی نیست که به دنبال اصلاحات یا نوگرایی باشد بلکه حاکمی است که دیکتاتوری را به عنوان شیوه حکومت خود به کار گرفته است.

این پویش تاکید دارد قضیه جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی که با سلاح سرد در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد به دستور شخصی بن سلمان و با اجرای معاونان، نگهبانان و مشاورانش بوده است زیرا جنایت قتل خاشقجی در خاک بیگانه اجرا شده است بنابراین قانون بین المللی دیدگاه روشنی در این باره دارد که باید قاتل وکسانیکه دستور گرفته اند محاکمه شوند.
این پویش بین المللی به محاکمه ولیعهد سعودی استناد دارد زیرا این یک ابتکار عمل جهانی است که می کوشد عدالت را برای کشته شدگان در یمن و دیگر اماکن که از بن سلمان دستور می گیرند، تحقق سازد. به علت محاکمه بن سلمان ولیعهد سعودی و جنایت هایش علیه بشریت در یمن این ابتکار عمل زیر نظر داوطلبان و فعالان کارکشته حقوق بین المللی انجام می شود که شامل تعدادی از مدافعان حقوق بشر هستند.

خبرگزاری صداو سیما

پربیننده ترین خبرها