نشست نخست وزیران همسود در «آستانه»+تصاویر

نشست نخست وزیران همسود در «آستانه»+تصاویر
شنبه 12 آبان 1397 - 10:24

نشست شورای نخست وزیران جامعه کشورهای همسود در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار شد.

العالم - آسیا

در این نشست نخست وزیران و مقامات کشورهای قزاقستان، روسیه، آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان، مولداوی، تاجیکستان، ترکمنستان و اوکراین حضور یافتند.

قبل از این نشست، نخست وزیران کشورهای همسود با «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس جمهور قزاقستان همکاری‌های میان کشورهای عضو را در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی آنها دانست و ابراز امیدواری کرد که نشست آستانه نتایج مهمی را به همراه خواهد داشت.

سپس نخست وزیران کشورهای همسود در جلسه خصوصی پیرامون مسائل مهم همکاری‌های اقتصادی میان اعضا تبادل نظر و همچنین تاریخ و محل جلسه بعدی را تعیین کردند.

در نشست هیئت‌های رسمی دولت‌های کشورهای عضو، 13 موضوع مربوط به همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف و از جمله انرژی هسته‌ای، فضا، نوآوری، محیط زیست، ارتباطات و مدیریت مالی و مالیاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نخست وزیران این سازمان همچنین پیشنهاداتی را جهت بهبود فعالیت‌های مشترک در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، صنعت فضایی، تشدید اقدامات جهت انتقال به اقتصاد دیجیتال و اجرای طرح‌های مشترک در زمینه توسعه فناوری‌های «سبز» مطرح کردند.

در پایان این نشست بیش از 10 سند همکاری در زمینه‌های مختلف و از جمله امنیت هسته‌ای، مطالعات و استفاده صلح آمیز از فضا، از بین بردن کانون‌های بیماری و آفات جنگل در مناطق هم مرز، توسعه تولید تجهیزات انرژی پیشرفته، برنامه همکاری برای سال‌های 2019-2020 و... به امضا رسید.

نشست بعدی شورای نخست وزیران جامعه کشورهای همسود در پایان ماه مه سال 2019 در «عشق آباد» پایتخت ترکمنستان برگزار خواهد شد.

اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت. بیانیه تاسیس این اتحادیه در 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در «آلماتی» توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

عضویت گرجستان دراین اتحادیه به دنبال تصمیم رسمی روسای جمهور کشورهای عضو در 3 دسامبر 1993 (12 آذر 1382) و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور گرجستان در 8 اکتبر 1993 (16 مهر1382) صورت گرفت.

بیش از 70 درصد بودجه جامعه مشترک المنافع توسط روسیه پرداخت می‌شود هزینه می‌شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها