بوی آتش و خون؛ شیوه آمریکایی صلح در یمن

بوی آتش و خون؛ شیوه آمریکایی صلح در یمن
يکشنبه 20 آبان 1397 - 20:29

نهم آبان ماه جاری افکار عمومی در بحبوحه واکنش جهانی به قتل فجیع جمال خاشقچی منتقد مشهور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، شاهد چرخش ناگهانی در مواضع مقامات کاخ سفید بود که به ناگاه از جانبداری درکشتار مردم یمن به دست ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان، به سوی ارایه طرح صلح تغییر جهت دادند.  

العالم ـ گزارش 

آمریکا با تغییر مواضع خود درخصوص جنگ یمن که به نظر می رسد تحت فشار افکار عمومی برای توقف جنایت عربستان دریمن صورت گرفته ، خواستار پایان جنگ در این کشور و آغاز مذاکرات صلح بین طرف‌های درگیر شد به گونه ای که مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا، با صدور بیانیه ای خاطرنشان کرد که لازم است درگیری نظامی در یمن پایان یابد و مذاکرات برای برقراری صلح در این کشور به رهبری سازمان ملل از ماه آینده آغاز شود. وی خواستار توقف حملات انصارالله علیه عربستان سعودی و امارات عربی متحده و از سوی دیگر توقف عملیات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان در داخل خاک یمن شد.

در سناریویی دیگر، آمریکا اعلام کرد که سوخت رسانی به جنگنده های ائتلاف عربی را که در جنگ و بمباران یمن مشارکت دارند، متوقف کرده است.

حالا پس با گذشت حدود دو هفته از این ماجرا نه تنها خبری از کاهش درگیری در راستای زمینه سازی برای توقف کشتار یمنی ها از سوی ائتلاف سعودی نیست بلکه شدت حملات آنها به مردم یمن به ویژه در منطقه الحدیده بیشتر از قبل نیز شده است و از سوی دیگر به جای سوخت رسانی توسط هواپیماهای آمریکایی به جنگنده های عربستانی و اماراتی این بار به لطف واشنگتن هواپیماهای فروخته شده به این کشورها کار سوخت رسانی را طبق روال سابق انجام می دهند.

گفته می شود که ایالات متحده 26 هواپیمای سوخت رسان به عربستان سعودی و 6 هواپیمای سوخت رسان به امارات به همراه خلبان و خدمه آمریکایی تحویل داده تا کار هدایت این هواپیماها را در جنگ علیه یمن برعهده داشته باشند بلکه از این طریق بر فضاحت مشارکت هواپیماهای سوخت رسان با پرچم آمریکا در کشتار مردم یمن سرپوش گذاشته شود.

با توجه به تحلیل شرایط موجود می توان نتیجه گرفت که هدف آمریکا از اعلام برقراری صلح در یمن از ماه آینده، خرید وقت و اجرای نقشه ای جدید است تا ضمن انحراف افکار عمومی از تمرکز بر جنایت ولیعهد سعودی در ماجرای قتل فجیع خاشقچی که بر جنایت وی در یمن نیز حساس شده بودند، با اجرای این سناریو بتواند با یک تیر چند نشان بزند.

رهایی ولیعهد عربستان سعودی از فشار افکار عمومی و از سوی دیگر همزمان اجرای توطئه افزایش حملات هوایی، زمینی و دریایی به ارتش و کمیته های مردمی یمن در استان الحدیده که مدت ها قبل نیروهای عربستانی و اماراتی با همکاری و پشتیبانی آمریکا سودای تسلط بر آن را در سر می پروراندند، از جمله اهداف شومی است که درصدد دستیابی به آن هستند.

شدت حملات هوایی، زمینی و دریایی به نیروهای مردمی و ارتش یمن در الحدیده به دنبال اعلام طرح صلح آمریکا برای توقف جنگ دریمن، حرکت خزنده ای است که در سایه این طرح در حال وقوع است. عربستان و امارات هم اکنون تمام توان خود را گذاشته اند که با حملات شدید و افزایش کشتار مردم یمن به این هدف دست یابند تا بلکه بتوانند طی یک ماه آینده هنگام نشستن پای میز مذاکرات صلح در مقابل انصارالله و ارتش یمن، دست برتر را داشته باشند، نقشه ای که هم اکنون با مقاومت یمنی ها مواجه شده و متاسفانه به افزایش قتل و خونریزی عربستان و امارات دریمن منجر شده است.

ائتلاف سعودی - اماراتی از 23 خرداد به رغم هشدارهای بین المللی درباره وخامت اوضاع انسانی، حملات گسترده ای را برای اشغال بندر الحدیده در غرب یمن آغاز کرده که تاکنون با مقاومت قاطع نیروهای ارتش و کمیته های مردمی این کشور روبرو بوده و حالا به نظر می رسد که توطئه ای جدید برای قلع و قمع مردم یمن در این منطقه با سناریوی آمریکا و بازیگری عربستان و امارات درجریان است تا بتوانند طی یک ماه آینده به اهداف شوم خود دست یابند.

در همین حال رسانه های حامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان درحالی از کشیده شدن جنگ در خیابان های الحدیده و مناطق مسکونی خبر می دهند که محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله اعلام کرده که نیروهای یمنی در درگیری های شدید در اطراف شهر الحدیده، خسارت های گسترده جانی و تجهیزاتی به نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی ـ  اماراتی وارد کرده اند.

در شرایطی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در چند روز گذشته عملیات تصرف الحدیده را شدت بخشیده‌اند که منابع پزشکی از افزایش کشتار طی 24 ساعت گذشته در این منطقه خبر داده اند.

افزایش بمباران یمن و شدت یافتن حملات توپخانه ای و زمینی علیه یمنی ها در الحدیده درحالی است که کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد پیش تر اعلام کرده بود که حدود نیم میلیون یمنی از خرداد 96 (ژوئن) تاکنون مجبور شده اند که خانه و کاشانه خود را در این منطقه رها کنند.

شدت حملات ائتلاف سعودی ـ اماراتی به الحدیده درحالی است که ۸۰ درصد کمک‌های بشردوستانه، سوخت و نیازهای اولیه از بندر الحدیده وارد یمن می شود که شدت گرفتن حملات، روند ارسال کمک ها را بیش از پیش با اختلال از سوی ائتلاف ضد یمنی مواجه خواهد شد.

تحولات میدانی یمن

درخصوص تحولات میدانی حال حاضر در یمن، یحیی سریع سخنگوی نیروهای یمنی روز یکشنبه (20 اردیبهشت ماه 1397) اعلام کرد که نیروهای مشترک یمنی بر منطقه الجبلیه و مفرق المتینه تسلط یافته و دهها مزدور از جمله سربازان سودانی را کشته اند و یا به اسارت گرفته اند.

مطابق این گزارش در 48 ساعت گذشته 180 نفر از نیروهای متجاوز از جمله برخی سرکردگان میدانی آنان کشته و زخمی شده اند.

این درحالی است که گفته می شود متجاوزان در صدد پیشروی به سوی فرودگاه الحدیده بودند اما علیرغم پشتیبانی شدید هوایی تلاش هایشان ناکام مانده است.

بنابر اعلام سخنگوی نیروهای یمنی، نیروهای مشترک هم چنین در شرق فرودگاه الحدیده عملیات گسترده ویژه ای در منطقه حیس و شرق فرودگاه انجام داده اند که به کشته و زخمی شدن شماری از مزدوران منجر شده است.

قطع خطوط امدادی ائتلاف سعودی ـ اماراتی  

به دنبال تبلیغات رسانه های حامی ائتلاف سعودی ـ اماراتی در خصوص کسب دستاوردهایی در برابر نیروهای مردمی و ارتش یمن در نبرد الحدیده، محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که نیروهای یمنی با پشت سر گذاشتن درگیری های شدید در اطراف الحدیده اینک در پی پیشروی نیروهای مردمی و قطع خطوط امدادرسانی ائتلاف متجاوز، از شدت درگیری ها کاسته شده است.

وی از قطع خطوط امدادرسانی نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی ـ اماراتی در دو شهرک الفازه و الجبلیه خبر داده وگفته که مناطق آزادشده توسط ارتش و کمیته های مردمی از مناطق مهم امدادرسانی برای دشمن به شمار می آیند. عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در عین حال گفته که قطع خطوط امداد رسانی زمینی به معنای قطع شدن کامل مسیر امداد رسانی به مزدوران در جنوب الحدیده نیست زیرا ائتلاف برای امدادرسانی به راه های هوایی روی آورده است. در همین حال گفته می شود که عربستان برای جلوگیری از فرار مزدوران یمنی خود از مناطق جنگی، از مزدوران خارجی استفاده می کند.

 عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کرده اند تا به بهانه بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف زیاده خواهانه سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

تجاوز ائتلاف سعودی ـ اماراتی به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 16 هزار یمنی بی گناه و ویرانی این کشور شده است که حالا روند کشتار مردم با توطئه جدید آمریکا تحت عنوان "طرح صلح" سرعت بیشتری به خود گرفته است.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها