اختلاف راهبردی میان اروپا و آمریکا

اختلاف راهبردی میان اروپا و آمریکا
دوشنبه 21 آبان 1397 - 03:03

نخست وزیر پیشین فرانسه، روز یکشنبه گفت اروپا باید نظام دفاعی خود را خارج از چارجوب ناتو بنا نهد و بپذیرد که دیگر منافعش با منافع آمریکا یکسان نیست.

العالم - اروپا

دومینیک دو ویلپن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اروپای 1 گفت: آمریکا هر چه بیشتر به سمت دفاع از منافع خود پیش می رود و ما در عوض خود را محدود به ماندن در ائتلاف ها کرده ایم. این ائتلاف ها نظام های دفاعی مستقلی نیستند.
وی در ادامه این مصاحبه اضافه کرد: اروپاییها باید موضوع دفاع از اروپا را تحت اختیار خود بگیرند و این امر نباید منحصراً در چارچوب ناتو باشد. ناتو متعلق به گذشته است و چارچوبی دارد که به آمریکا اجازه می دهد منافع خود را در اولویت قرار بدهد. آیا ما امروز در اروپا در حوزه امنیت و اقتصاد همان منافعی را داریم که آمریکا دارد؟ من فکر نمی کنم.
نخست وزير پيشين فرانسه همچنين افزود: آرزوی رییس جمهور امانوئل مکرون برای تقویت استقلال اروپاییها در حوزه دفاعی و تشکیل یک ارتش واقعی اروپایی روز جمعه با واکنش کوبنده دونالد ترامپ، همتای آمریکایی او روبرو شد. ترامپ این اظهار نظر مکرون را «بسیار توهین آمیز» توصیف کرد.
دومینیک دو ویلپن وزیر امور خارجه فرانسه از سال 20025 تا 2004 بود. در آن زمان پاریس و واشنگتن بر سر جنگ در عراق باهم اختلافات عمیقی داشتند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها