لس‌آنجلس تایمز:

تحریم‌های آمریکا دسترسی به دارو را در ایران دشوار کرده است

تحریم‌های آمریکا دسترسی به دارو را در ایران دشوار کرده است
دوشنبه 21 آبان 1397 - 10:38

یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی درباره تحریم های آمریکا علیه ایران نوشته است که تحریم‌های آمریکا دسترسی به دارو را در ایران دشوار کرده است.

العالم _ آمریکا

به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز، گرچه به گفته مقامات آمریکایی کالا‌هایی نظیر دارو و مواد غذایی از تحریم‌های ایران معاف هستند، محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای که بر نهادهای مالی ایران وضع شده سایر کشورها را درباره ادامه تعامل با تهران با مشکل روبرو کرده است.

گرچه دولت‌های پیشین آمریکا که تحریم‌هایی بر ضد ایران وضع می‌کردند خود را به تداوم تعاملات تجاری شرکت‌ها با ایران در مباحث بشردوستانه علاقمند نشان می‌دادند، چنین علاقه‌ای در دولت ترامپ به چشم نمی‌خورد. "الیزابت روزنبرگ"  عضو ارشد مرکز امنیت جدید آمریکا و مشاور ارشد اسبق حوزه تحریم در وزارت خزانه‌داری آمریکا در این خصوص می‌گوید: «شرکت‌هایی که به دنبال مشتریان بالقوه هستند احساس می‌کنند فروش به ایران بسیار پردردسر است.»

به گفته مدیر یکی از شرکت‌های دارویی در تهران، گرچه وزارت بهداشت ایران ارزهای خارجی را در قالبی یارانه‌ای و ارزانتر در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می‌دهد، هزینه‌های رو به افزایش مواد خام نظیر مقوا، آلومینیوم و لاکتوز سبب شده است بهای داروهای ایرانی حدود 50 درصد افزایش را تجربه کند.

تحلیلگران و شرکت‌های داروساز ایرانی نگرانند افراد مبتلا به سرطان و نظیر آن بیش از سایرین در این شرایط آسیب‌پذیر باشند.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفته است «مردم هدف تحریم‌ها نیستند؛ بلکه آن‌ها دولت ایران را هدف می‌گیرند.» اما حقیقت پیچیده‌تر از آن است.

"ریچارد نفیو" پژوهشگر و مدرس ارشد در مرکز سیاست‌های جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا در این خصوص می‌گوید: «دولت ترامپ همه را در این زنجیره هدف گرفته است. این وضع سبب می‌شود شما همه افرادی را که مایل نیستید بترسانید نظیر بازرگانان حوزه امور بشردوستانه هم وحشت‌زده کنید.»

تحلیلگران نرخ سالانه تورم در ایران را حدود 270 درصد تخمین می‌زنند؛ درحالی‌که این رقم در ژانویه (دیماه سال گذشته) و پیش از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای 13 درصد بود. بهای بیشتر کالا‌ها در ایران نه فقط اقلام دارویی به شدت افزایش یافته و واحد پول ایران نیز از آغاز سال 2018 بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

پربیننده ترین خبرها