وکیل 2 شاهزاده سعودی ربوده شده ازجامعه جهانی درخواست کمک کرد

وکیل 2 شاهزاده سعودی ربوده شده ازجامعه جهانی درخواست کمک کرد
دوشنبه 21 آبان 1397 - 12:44

40 روز بعد از ربوده شدن و قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار مخالف بن سلمان ، اینک وکیل دو تن از شاهزادگان سعودی ربوده شده از سوی ولیعهد سعودی از بیم کشته شدن موکلین خود، خواستار دخالت جامعه جهانی به ویژه روسای جمهوری فرانسه و آمریکا در این موضوع شده است.

العالمعربستان سعودی

گزارش شبکه الجزیره قطر حاکیست : وکیل شاهزاده 'سلمان بن عبدالعزیز بن سلمان آل سعود' و پدر او با اعلام اینکه موکلینش از ژانویه سال جاری میلادی توسط نیروهای ویژه بن سلمان ربوده شده اند ، از 'دونالد ترامپ' و 'امائوئل مکرون' روسای جمهوری آمریکا و فرانسه خواست به ولیعهد سعودی فشار آورند تا آنها را آزاد کند.

وی که نامش از سوی الجزیره اعلام نشد ، اضافه کرد : رییس جمهوری فرانسه با توجه به داشتن ارتباط شخصی با شاهزاده سلمان برای کمک به حل این موضوع و آزادی آنها وارد عمل شده است .

الجزیره افزود : در پاسخ به درخواست های این وکیل ، دولت فرانسه ضمن قول همکاری برای آزادی این دو شاهزاده اعلام کرده است که پرونده برای پیگیری بیشتر به وزارت امور خارجه این کشور سپرده شده است .

این شبکه افزود یکی از همکاران این دو شاهزاده سعودی بعد از دستگیری آنها به فرانسه فرار کرده است و در حال حاضر پرونده آنها را از نزدیک پیگیری می کند.

*** چگونگی دستگیری

گزارش های منتشره نشان می دهد امیر سلمان که در عربستان به 'سلمان غزالان' معروف است نیمه شب چهارم ژانویه 2018 به قصر پادشاهی دعوت و بعد از ضرب و شتم دستگیر و به نقطه نامعلومی انتقال داده می شود.

دستگیری او بعد از دستگیری 11 شاهزاده سعودی اتفاق افتاد که به اقدام ولیعهد سعودی در مجبور کردن آنها به پرداخت هزینه های آب و برق اعتراض کرده بودند .

'مجتهد' ، کاربر توئیتری که مطالب دست اولی از پشت پرده خاندان سلطنتی منتشر می کند آن زمان اعلام کرد که اعتراض آنها نه به دلیل پرداخت هزینه های آب و برق بلکه به خاطر اقدام بن سلمان در کودتا علیه 'محمد بن نایف' ولیعهد وقت و اقامت اجباری او در خانه اش بود.

بعد از این اعتراض و دستگیری سلمان غزالان ، نیروی های ویژه گارد سلطنتی موسوم به ' السیف الاجرب' به منزل پدر او هم حمله کردند و او را به نقطه نامعلومی انتقال دادند.

السیف الاجرب نام شمشیر 'ترکی بن عبدالله بن محمد آل سعود' دومین بنیان گذار آل سعود است..

این گزارش می افزاید : با وجود گذشت بیش از 10 ماه از ربوده شدن این دو شاهزاه تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت آنها منتشر نشده و حتی از اتهامات وارده به آنان هم اطلاعی در دست نیست و دادگاهی هم برای محاکمه آنان تشکیل نشده است.

اکنون خانواده سلمان غزالان از بیم دچار شدن او و پدرش به سرنوشت جمال خاشقچی که در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید ، تحرکاتی را برای دخالت جامعه جهانی در این موضوع آغاز کرده اند.

جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. رژیم سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

ریاض در عین حال با متهم کردن شماری از نیروهای اطلاعاتی این کشور به دخالت در ترور خاشقچی تلاش کرد تا ولیعهد این کشور را از اتهام صدور دستور حذف این روزنامه نگار مخالف برهاند.

وکیل این دو شاهزاده سعودی می گوید که هیچ شبهه ای درباره مبری بودن آنها از فساد وجود ندارد و این دو تنها به دلیل اظهار نظر خود بازداشت شده اند.

ولیعهد عربستان سپتامبر سال 2017 میلادی دهها تن از شاهزاده های این کشور را به اتهام فساد دستگیر و در هتل 'ریتز کارلتون' نگهداری کرد . شماری از این شاهزاده ها در قبال پرداخت بخشی از سرمایه و املاک خود آزاد شدند.

دولت سعودی می گوید از بازداشت این افراد 107 میلیارد دلار به دست آورده است .

ایرنا

پربیننده ترین خبرها