ارتش سوریه با قدرتی مضاعف برای ورود به نبرد ادلب آماده شده است

ارتش سوریه با قدرتی مضاعف برای ورود به نبرد ادلب آماده شده است
چهارشنبه 23 آبان 1397 - 12:00

یک روزنامه لبنانی نوشت، آتش بس ادلب برای دمشق، بد نبود؛ استفاده ارتش سوریه از این فرصت برای تجهیز به سامانه پیشرفته پدافند هوایی و تقویت نیروی انسانی خود آن را آماده ورود به نبرد نهایی برای ریشه کنی تروریسم در سوریه کرده است.

العالم - سوریه

روزنامه لبنانی «البناء» در یادداشتی با عنوان «آتش بس در ادلب، آیا همه‌اش به زیان ارتش سوریه بود؟» به جوانب مثبت اثرات آتش‌بسی پرداخت که طی توافق هفدهم سپتامبر گذشته در سوچی روسیه بین رئیس جمهور این کشور با همتای ترکیه‌ای او درباره ایجاد منطقه کاهش‌تنش در ادلب سوریه، آخرین پایگاه بزرگ تروریست‌های سوریه حاصل شد.

در مقدمه این یادداشت آمده است: شکی نیست، آتش بسی که با توافق سوچی به تصویب رسید عملیات نظامی برای سرکوب نهایی تروریسم در ادلب را به تعویق انداخت و به دنبال آن ارتش سوریه عازم شرق سوریه شد تا این منطقه را بازپس گرفته و به آغوش دولت سوریه بازگرداند.

به عقیده نویسنده، بدیهی است که تاخیر در آزادسازی مابقی اراضی سوریه که خارج از کنترل دولت است به تاخیر در بهبود وضعیت سوریه و بازگشت آن به وضعیت قبل از هجوم تروریسم به این کشور در هفت سال پیش منجر می‌شود، اما آیا آتش بس به کلی شر مطلق برای سوریه و نبردهای ارتش سوریه بود؟

البناء در پاسخ سوال خود آورده است: بی تردید آتش بس مزایای جانبی داشت که از سوی هیچ طرفی در نظر گرفته نشده بود، از جمله اینکه تلفات انسانی که ارتش سوریه تا قبل آتش بس و در حین درگیری‌ها برای آزادسازی بسیاری از خاک سوریه متحمل شد به پایین‌ترین سطح خود رسیده است .

این روزنامه افزود: بنابراین آتش بس منجر به واقعیتی جدید شد که از دشواری و پیچیدگی نبرد ادلب بسیار کم خواهد کرد و این خود دستاوردی بود که به دستاوردهای فعلی ارتش سوریه افزوده است.

البناء آورده است: در همین حال تلاش‌های تروریست‌ها برای از بین بردن توافق سوچی و جلوگیری از اجرای آن، آنها را به حملات روزمره علیه مواضع ارتش سوریه سوق داده بود؛ اما از آنجایی که ارتش سوریه برای نبرد آزادسازی ادلب آماده شده و نیروهای خود را در درواز‌ه‌های این استان مستقر کرده بود، همه حملات تروریست‌ها به شکست انجامید و این حملات به جنگی فرسایشی برای آنها و نه ارتش سوریه مبدل شد.

نویسنده گفت: بنابراین این اتفاق هم به نفع ارتش سوریه و نه تروریست‌ها تمام شد و به طور کلی بر نبرد آتی هم تاثیرگذار خواهد بود چون ارتش سوریه در وضعیتی بسیار بهتر از وضعیت گروه‌های تروریستی خواهد بود که چیزهای زیادی را در این جنگ فرسایشی از دست داده و خواهند داد.

وی افزود: بنابراین انتظار می‌رود که با ازسرگیری نبرد نظامی در ادلب عملکرد و کارایی ارتش سوریه بزرگ‌تر و قدرت گروه‌های تروریستی برای مقابله با ارتش سوریه کم‌تر خواهد بود.

البناء آورده است: در دوره آتش‌بس ارتش سوریه به سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ دست یافت و هم اینک در حال یادگیری شیوه استفاده از آن است و همان گونه که می‌دانیم زمانی که ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب آماده شده بود دولت‌های غربی تهدید می‌کردند که این عملیات نظامی را با حملاتی علیه ارتش سوریه و بخصوص پایگاه‌های هوایی آن متوقف خواهند کرد.

این روزنامه ادامه داد: امروز ارتش سوریه تمرین‌های خود را برای استفاده از این سیستم پدافند هوایی تکمیل کرده تا چنین حملاتی را متوقف و از پایگاه‌های هوایی خود محافظت کند که این مساله‌ای بسیار حائز اهمیت است و چه بسا بخش لاینفک آمادگی برای نبرد آزادسازی ادلب و منطقه شرق سوریه از وجود تروریست‌ها و ارتش‌های بیگانه محسوب می‌شود.

نویسنده در پایان تاکید کرد: آتش بس فرصت کافی به ارتش سوریه می‌دهد تا آمادگی استفاده از سیستم پیشرفته پدافند هوایی را که شرط موفقیت عملیات نظامی در ادلب و غیره است فراهم کند و از حجم و میزان تلفات دولت و ارتش سوریه تا حد زیادی کم کند.

پربیننده ترین خبرها