وزیرخارجه انگلیس فردا با دستور کار برجام به تهران می آید

وزیرخارجه انگلیس فردا با دستور کار برجام به تهران می آید
يکشنبه 27 آبان 1397 - 20:04

وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد "جرمی هانت" به‌عنوان اولین وزیر امور خارجه یک کشور غربی پس از خروج آمریکا از برجام، روز دوشنبه به‌منظور دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود و با دستور کار بررسی آینده برجام، مسائل منطقه‌ای و چندجانبه راهی تهران می‌شود.

العالم ـ اروپا

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد، جرمی هانت پیش از انجام این سفر، برجام را بخش مهمی از ثبات خاورمیانه خواند که "بقاء آن مستلزم پایبندی صددرصدی اعضاء به این توافق است." 
وی تصریح کرد مادامی‌که ایران به این توافق پایبند باشد، لندن نیز به تعهداتش وفادار خواهد بود.
این برای اولین بار است که هانت پس از تصدی وزارت امور خارجه انگلیس به ایران سفر می‌کند. پیش از او « بوریس جانسون» وزیر مستعفی انگلیس که تیرماه گذشته در اعتراض به طرح نخست‌وزیر برای خروج از اتحادیه اروپا از مقام خود کناره‌گیری کرد، تلاش زیادی را به خرج داد تا کاخ سفید را برای ماندن در برجام متقاعد کند. 
به گزارش ایرنا، سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران درست یک هفته پس‌ازآن صورت می‌گیرد که وی به‌منظور گفت‌وگو درباره بحران انسانی در یمن و تحولات مربوط به قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی راهی عربستان و امارات شد.
قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه، فشار زیادی را در داخل بر دولت انگلیس گذاشته تا روابط خود با ریاض را به‌ویژه در حوزه همکاری‌های تسلیحاتی، کاهش دهد. 
وزیر امور خارجه انگلیس پس از بازگشت از سفر به خاورمیانه ابراز امیدواری کرد که روند محاکمه عاملان قتل خاشقچی در آینده نزدیک محقق می شود. 
او همچنین به‌تازگی اعلام کرد که از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ علیه یمن تلاش خواهد کرد. گزارش ها حاکی است لندن و واشنگتن روی پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره پایان جنگ در یمن کار می‌کنند. 
این تحولات در کنار فشار جامعه جهانی بر ریاض در رابطه با پرونده قتل "جمال خاشقچی" نشان می‌دهد که مسائل ژئوپلیتیک در خاورمیانه، آبستن تغییرات قابل‌توجهی است.

بررسی تحولات مربوط به سوریه و وضعیت ایرانیان دو تابعیتی از دیگر مسائلی است که بر اساس اعلام وزارت امور خارجه انگلیس، در جریان سفر هانت به تهران موردبررسی قرار خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها