"تفسیر به رأی" جنجالی رییس جمهور مصر؛

آیۀ جدیدی که مرسی نازل کرد! + ویدیو

آیۀ جدیدی که مرسی نازل کرد! + ویدیو
پنج‌شنبه 11 آبان 1391 - 17:40

تفسير محمد مرسي رييس جمهور مصر درباره آيه شريفه "انّما يَخشي اللهَ من عباده العلماءُ" (تنها بندگان دانا هستند که خوف خدا در دل دارند)؛ باعث جنجال و بحث هاي گسترده در محافل ديني و شماري از پايگاه هاي اينترنتي مصر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، بر اساس ويديویی که به تازگی منتشر شده، محمد مرسي در یک سخنراني اين آيه كريمه را با قرائتی که هیچ کس آن را نشنیده تلاوت کرد و گفت: چه بسا شما نمی دانید، شاید هم برخی از شما شنیده باشید که این آیه را این طور هم قرائت کرده اند: «انّما یخشی اللهُ من عباده العلماءَ (!)» (با رفع کلمه اللهُ و نصب کلمۀ علماءَ؛ به معنای: خداوند، تنها از بندگان عالم خود خشیت دارد!)

مرسی سپس درباره معناي آیه با این قرائت، گفت: خشيت خداوند از علما، خشيت به معناي تقدير است، نه به معناي خوف و ترس!

به عقیدۀ علمای ازهر، اين تفسير کاملا با اجماع ائمه تفسیر كه این آیه را به معنای خوف و خشیت علما از خداوند عز و جل می دانند، مغاير است.

به نوشته پايگاه البشاير، جنبش  ازهري هاي بدون مرز با اشاره به اين تفسير گفت كه مرسي آيه را بر اساس رأی خود تفسير كرده و برداشت وی نادرست بوده است.

جنبش به نقل از شيخ صلاح الدين ابوعرفه، امام جماعت مسجد الاقصي افزود: برداشت محمد مرسي از این آيه، برخلاف فرمودۀ خداوند در قرآن بوده و اين نوع قرائت و تفسير حتي با قرائت های نادر و شاذ قرآن که نقل شده است، همگونی ندارد.

پايگاه اينترنتي مزبور، برخي از واكنش هاي افراد و علما را درباره تفسير مرسي ذکر کرده که باعث بروز جدل ميان آنها شده است. در این میان، برخي از مرسي دفاع كرده اند و حتي يكي از آنها گفت: رييس جمهور از عامه مردم است و طبيعي است كه در تفسير آيه اشتباه كند، دنيا که به آخر نرسيده است!

شخص دیگری هم با ابراز شگفتي از اقدام مرسي، تفسير آيه از سوي رييس جمهور را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: مرسي متخصص علوم قرآني و تفسير نيست كه بخواهد تفسيرات خودش را به ما ارائه کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها