ترامپ: احتمالا بن سلمان از قتل خاشقچی مطلع بوده است/ همکاری نظامی با سعودی را ادامه می دهیم

ترامپ: احتمالا بن سلمان از قتل خاشقچی مطلع بوده است/ همکاری نظامی با سعودی را ادامه می دهیم
سه شنبه 29 آبان 1397 - 21:19

دونالد ترامپپ رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اذعان کرد که احتمالا «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از ماجرای قتل فجیع «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد در استانبول خبر داشته است

العالم - عربستان سعودی

ترامپ گفت که آمریکا بر شراکت "استوارش" با سعودی باقی خواهد ماند و لغو قراردادهای فروش سلاح با آن به نفع روسیه و چین خواهد بود.  

این موضع جدید ترامپ در قبال قتل خاشقچی، در یک بیانیه رسمی منعکس شده؛ ترامپ تاکنون اصرار داشت که روایت رسمی سعودی‌ها از ماجرا، صحیح است.

وی تصریح کرد: سازمان اطلاعات به ارزیابی اطلاعات درباره قتل خاشقچی ادامه می دهد و بسیار محتمل است که ولیعهد سعودی از آن مطلع بوده باشد.

رئیس جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: کنگره در زمینه بررسی ابعاد مختلف برخورد با سعودی آزاد است اما من فقط مواردی را بررسی می نمایم که همسو با امنیت آمریکا باشد.  

ترامپ همچنین در ابتدای این نشست بار دیگر به ایران حمله کرد، این حمله لفظی ساعتی پس از تحریم های جدید علیه چند فرد و شرکت ایرانی صورت گرفت.

در بیانیه ترامپ می‌خوانیم: «دنیا جای خطرناکی است. کشور ایران به عنوان مشتی نمونه خروار، مسئول یک جنگ نیابتی خونبار علیه عربستان سعودی در یمن است؛ ایرانی‌ها بسیاری از شهروندان آمریکایی و دیگر انسان‌های بی گناه را در خاورمیانه به کام مرگ کشانده‌اند.»

در حالی ترامپ ایران را حامی تروریسم خطاب قرار می دهد که در طول سال های گذشته و گسترش تروریسم افراطی در منطقه، ایران به عنوان اولین کشور مدافع امنیت در منطقه به درخواست دولت های رسمی کشورها حاضر شد و با تروریسم مرود حمایت آمریکا مبارزه کرد.

لازم به یادآوری است دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صراحتا دولت اوباما را عامل ایجاد داعش و تقویت این گروهک تروریستی دانست؛ همچنین ارتش سوریه در هرقدم پیشروی در خاک به اسارت گرفته شده توسط گروهک های تروریستی با انباری از سلاح های آمریکایی و اسرائیلی روبرو می شد که خود نشان دهنده حمایت آنها از تروریست است.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به تفاوت‌های ایران و عربستان پرداخته و نوشته است: «در سوی دیگر اما، عربستان است که اگر ایرانی‌ها رضایت بدهند و از یمن بیرون بیایند، عربستان هم با رضایت از یمن عقب‌نشینی می‌کند.»

رئیس‌جمهور آمریکا از دلائل نزدیکی واشنگتن و ریاض هم سخن گفته و افزوده: «پس از سفر سال گذشته من به عربستان سعودی، این شاه‌نشین با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد دلاری در ایالات متحده موافقت کرد. این یک رکورد است و هزاران شغل در آمریکا ایجاد می‌کند.»

ترامپ پس از حمله به ایرانی‌ها و تمجید از سعودی‌ها، سراغ پرونده جمال خاشقچی رفته و نوشته: «جنایتی که در حق جمال خاشقچی روی داد، وحشتناک بود و ما این ماجرا را  لاپوشانی نخواهیم کرد. ما در عمل، اقدامی بزرگ علیه کسانی که در این قتل دست داشته‌اند، انجام داده‌ایم.»

منظور ترامپ از «اقدام بزرگ»، تحریم ۱۷ مقام سعودی است که نام چند شاهزاده دست چندمی هم در میان آنها دیده می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا افزوده: «نمایندگان عربستان سعودی می‌گویند جمال خاشقچی دشمن کشورش و از اعضای اخوان المسلمین بوده ولی تصمیم من در خصوص این مسئله، اصلا بر مبنای چنین قضاوت‌هایی نیست. این یک جنایت دهشتناک و غیرقابل‌قبول است. ملک سلمان و ولیعهد محمد بن سلمان قویاً هر گونه اطلاع از برنامه‌ریزی یا اجرای برنامه قتل آقای خاشقچی را رد می‌کنند. سازمان‌های اطلاعاتی ما به ارزیابی همه اطلاعات موجود ادامه می‌دهند ولی بسیار محتمل است که ولیعهد بن‌سلمان از این واقعه تأثربرانگیر، اطلاع داشته است. شاید اطلاع داشته و شاید هم اطلاع نداشته.»

ترامپ پس از گفتن همه این موارد، نتیجه‌گیری خود را نیز عرضه کرده و نوشته: «به هر صورت، رابطه ما با پادشاهی عربستان سعودی برقرار است. آنها در مبارزه بسیار مهم ما با ایران، متحدی بزرگ برای ایالت متحده به شمار می‌آیند.»

رئیس‌جمهور آمریکا، اعضای کنگره را هم به خاطر تلاش برای محکوم کردن محمد بن سلمان در ماجرای خاشقچی، خطاب قرار داده و نوشته: «می‌فهمم که برخی اعضای کنگره که به دلائل سیاسی یا دلائلی دیگر، می‌خواهند مسیری متفاوت را طی کنند و البته آنها آزادند که چنین کنند ... پس از ایالات متحده، عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت دنیا است.»

پربیننده ترین خبرها