عون: لبنان امروز در بحران تشکیل دولت به سر می برد

عون: لبنان امروز در بحران تشکیل دولت به سر می برد
پنج‌شنبه 1 آذر 1397 - 03:12

وی چهارشنبه شب در پیامی تلویزیونی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال لبنان گفت که این کشور در مساله تشکیل دولت، نمی تواند وقت را تلف کند.

العالم-لبنان

حدود 6 ماه پیش «سعد الحریری» با کسب حمایت اکثریت پارلمان از سوی رئیس جمهوری لبنان به عنوان نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه معرفی شد اما به دلیل اختلاف گروه های لبنانی بر سر سهمیه ها و ترکیب کابینه، این ماموریت به سرانجام نرسیده است.

عون با بیان اینکه اختلاف ها تا زمانی که به کشور آسیب نزند مورد قبول است، از همه خواست تا اختلاف ها را کنار بگذارند و منافع ملی را مدنظر قرار دهند.

رئیس جمهوری لبنان با اشاره به سالگرد استقلال این کشور گفت که کشور مستقل به معنای داشتن حاکمیت بر سرزمین و توانایی تصمیم گیری مستقلانه است.

عون افزود: ورود عنصر خارجی استقلال ما را از بین می برد و حاکمیت را نیز مخدوش می کند.

رئیس جمهوری لبنان همچنین گفت که قدرت واقعی تنها با امکانات نظامی سنجیده نمی شود بلکه قدرت اقتصادی نیز ملاک است.

پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی، با توافق معروف به سایکس پیکو میان انگلستان و فرانسه کشورهای امروزی سوریه، فلسطین، لبنان، و عراق شکل گرفت. سوریه و لبنان تحت قیمومت فرانسه قرار گرفتند و تحت نظارت آن قانون اساسی این کشورها نوشته شد.

در 22 نوامبر سال 1943 پس از مبارزات لبنانی ها، فرانسه پذیرفت که سرانجام استقلال لبنان را به رسمیت بشناسد، بدین ترتیب همه ساله این روز به عنوان «عید استقلال» در لبنان گرامی داشته می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها