یمن از شورای امنیت خواست به محاصره این کشور پایان دهد

یمن از شورای امنیت خواست به محاصره این کشور پایان دهد
پنج‌شنبه 1 آذر 1397 - 19:33

وزارت خارجه یمن در یاداشتی از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست با قطعنامه ای الزام آور به جنگ و محاصره یمن پایان دهد.

 

العالم - یمن

 

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن(سبا) وزارت خارجه این کشور در این یاداشت بر اصرار شورای عالی سیاسی و دولت نجات ملی برای محقق شدن صلح عادلانه و عزتمندانه برای ملت یمن تاکید کرد.

این وزارت اعلام کرد که یمن با طرح های مختلف برای برقراری صلح با دیدگاه مثبت برخورد و در همه مذاکراتی که در طول سال های گذشته برقرار شد به شکل فعال شرکت کرده است.

در این یاداشت آمده است که رهبری سیاسی برای حفظ خون ملت، بارها از خواسته های خود کوتاه آمده است ولی این موضوع با شدیدتر شدن موضع متجاوزان و مزدوران آن ها روبرو و به شکست همه تلاش ها برای صلح و مانند آنچه اکنون در الحدیده درجریان است به تشدید حملات و جنایت ها منجر شد.

جنگ و محاصره تحمیلی بر ملت یمن به بدترین فاجعه انسانی در جهان منجر شده است بطوری که 75 درصد از ملت به کمک های انسانی روبرو هستند و 14 میلیون یمنی در خطر گرسنگی و قحطی قراردارند.

هر 10 دقیقه یک کودک یمنی می میرد و 80 درصد ملت زیر خط فقر قراردارند و پول ملی این کشور 235 درصد ارزش خود را از دست داده است.

وزارت خارجه یمن تاکید کرد که وقت آن رسیده است که شورای امنیت به مسئولیت های خود در قبال یمن عمل کند زیرا آنچه در کشور در جریان است امنیت و صلح بین المللی را تهدید می کند و در راستای منافع بین المللی نیست.

شورای امنیت سازمان ملل متحد باید از طریق تصویب یک قطعنامه به تجاوز، محاصره و ممنوعیت ورود کالا پایان دهد و زمینه بازگشایی بنادر و فرودگاه ها بویژه فرودگاه صنعا را فراهم و با درپیش گرفتن اقداماتی از فروپاشی اقتصاد جلوگیری کند.

وزارت خارجه یمن تاکید کرد، تصویب قطعنامه هایی که خواسته های ملت را نادیده بگیرد و در متناسب با رنج های ملت نباشد، نقشی و سهمی در برقراری صلح نخواهد داشت.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند. 

تجاوز عربستان و امارات به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 16 هزار یمنی بی گناه و ویرانی زیر ساخت های این کشور شده است. 

ائتلاف خودخوانده عربی به سرکردگی عربستان و امارات چهارشنبه (23خرداد) به رغم هشدارهای بین المللی درباره وخامت اوضاع انسانی، حملات گسترده ای را برای اشغال بندر الحدیده در غرب یمن آغاز کرد که تاکنون با مقاومت نیروهای ارتش و کمیته های مردمی این کشور روبه رو شده است.

الحدیده دومین بندر بزرگ یمن در دریای سرخ تنها راه ارتباط دریایی مردم تحت محاصره این کشور با جهان خارج و همچنین تنها گذرگاه ورودی کمک‌های بشردوستانه به یمن است.

ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها