سرکوب معترضان فرانسوی با گاز اشک‌آور و ماشین‌آب‌پاش + فیلم

شنبه 3 آذر 1397 - 14:30

در ادامه ناآرامی‌ها در فرانسه، پلیس در واکنش به تظاهرات‌های اعتراضی از گاز اشک‌آور و ماشین‌آب‌پاش استفاده کرد.

العالم _ اروپا

در جریان درگیری امروز شنبه با معترضان در پاریس، هفت نفر از نیروهای پلیس زخمی شدند. پلیس برای کنترل افراد عضو گروهی موسوم به «جلیقه‌زرد»که قصد داشتند وارد ساختمان‌های دولتی شوند، از گاز اشک‌آوز و ماشین آب‌پاش استفاده کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، مقامات پاریس با حداکثر نیروهای امنیتی خود را برای ناآرامی‌های امروز و فردا در این شهر  آماده کرده بودند. این اعتراض‌ها در واکنش به قیمت بالای بنزین و برنامه‌های اصلاحات اقتصادی مورد نظر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه صورت می‌گیرد.

«میشل دلپوا» رئیس پلیس پاریس گفت که در مرکز شهر شمار زیادی از نیروهای امنیتی مستقر شده‌اند و به معترضان اجازه داده نشده بود که در این محل تجمع داشته باشند.

انتظار می‌رود هزاران تجمع اعتراضی برگزار شود. شبکه خبری «فرانس‌اینفو» اعلام کرد که  حدود پنج هزار نیروی پلیس برای کنترل اوضاع مستقر شده است.

تظاهرات‌های اعتراضی در فرانسه از هفدهم نوامبر (26 آبان ماه) آغاز شده بود. رانندگان و شماری از اتحادیه‌های بازرگانی و احزاب سیاسی از عوامل محرک برای آغاز موج اعتراض ها در این کشور بودند.معترضان نام خود را به دلیل کلاه زردی که برای جلوگیری از جلب توجه و جلوگیری از تصادف استفاده می‌شود، «جلیقه زرد» گذاشتند.

 در جریان تظاهرات‌ها، بیش از 500 نفر زخمی شدند که جراحت 17 نفر از آنان جدی گزارش شده است. موارد متعددی از درگیری میان پلیس و معترضان رخ داد و حتی در برخی موارد، سلاح هم به کار گرفته شده است.

معترضان با افزایش قیمت سوخت و مالیات آن مخالف هستند. بر طبق برآورد وزارت امور داخلی فرانسه، پیش بینی می‌شود 30 هزار نفر به میدان «شان دوماس» برسند.

ترتیب‌دهندگان این تظاهرات اعلام کرده‌اند که تجمع اعتراضی اصلی در محلی که فاصله چندانی از کاخ الیزه ندارد، برگزار خواهد شد. این در حالی است که «جلیقه‌زردها» بنابر دلایل امنیتی  از تظاهرات در اطراف مقر ریاست‌جمهوری منع شده‌اند.

برخی گزارش‌ها حاکی از این است که برج ایفل هم تعطیل شده است.

 

پربیننده ترین خبرها