تشدید حراست دیوان سلطنتی و کاخ العوجا سعودی در غیاب «بن سلمان»

تشدید حراست دیوان سلطنتی و کاخ العوجا سعودی در غیاب «بن سلمان»
شنبه 3 آذر 1397 - 16:06

خبرها از عربستان سعودی حاکی است که وضعیت امنیتی دیوان سلطنتی و مجموعه‌ کاخ‌های سلطنتی در غرب ریاض، در نبود ولی‌عهد بشدت افزایش یافته است.

العالم _ عربستان سعودی

روز پنجشنبه، محمد بن سلمان ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان برای سفر به سه کشور متحد ریاض یعنی مصر، بحرین و امارات، از عربستان خارج شد.

منابع خبری می‌گویند، تعداد قابل توجهی از عناصر امنیتی که قرار بود همراه بن سلمان به سفر دوره‌ای منطقه سپس برای حضور در نشست «جی 20» به آرژانتین بروند، از فرودگاه بازگردانده شدند و به آنها گفته شده که مشغول حراست از دیوان سلطنتی باشند. 

«مجتهد»، حساب توییتری معروف به «افشاگر خاندان سعودی» امروز گفت که تحرکات امنیتی مرتبط با دیوان سلطنتی افزایش پیدا کرده و ادوات نظامی نزدیک آن تحرک بیشتری پیدا کرده است. 

مجتهد نوشت که «20 جیپ رزمی مجهز به توپ 50 مم، دوربین دید در شب و اشعه مادون قرمز بین دیوان سلطنتی و کاخ العوجا (در منطقه درعیه) توزیع شده و عناصر امنیتی نیز از فرودگاه به این دو محل بازگردانده و به آنها اعلام شده که برای حراست از شاه (سلمان بن عبدالعزیز) و دیوان سلطنتی، بازگردند.

طبق این گزارش به عناصر امنیتی گفته شده که مأموریت محافظت از ولی‌عهد به شرکت‌های بین‌المللی سپرده شده و باید از دیوان و کاخ الدرعیه محافظت کامل شود. 

بر اساس ادعای مجتهد همچنین احمد بن عبدالعزیز و کاخ محل اقامت او تحت تدابیر شدید نظارتی قرار گرفته است. 

کاخ العوجا در استان الدرعیه واقع شده. این استان در غرب منطقه ریاض (پایتخت عربستان) واقع شده و میزبان کاخ های خاندان حاکم سعودی است. این کاخ‌ها را سلمان بن عبدالعزیز احداث کرده و محل اقامت شاهزادگان و سران آل سعود است. دانشکده افسری ملک عبدالعزیز نیز در این شهر قرار دارد.

احمد بن عبدالعزیز اخیرا و در پی داغ شدن پرونده قتل جمال خاشقچی و متهم شدن محمد بن سلمان در آمریت قتل او در کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه از لندن به ریاض بازگشت و ناظران بین‌المللی در برخی گزارش‌های تحلیلی خبر از افزایش تحرکات سیاسی در درون عربستان برای مخالفت با ادامه ماندن بن سلمان در قدرت خبر می‌دهند.

نخستین سفر منطقه‌ای «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی پس از قتل «جمال خاشقچی» به ۶ کشور امارات، مصر، الجزایر، بحرین، موریتانی و تونس از  پنجشنبه (۲۲ نوامبر) آغاز شده است و قرار است پس از این سفر دوره‌ای به کشورهای عربی، وی عازم «بوینس آیرس» پایتخت آرژانتین شود.

چند روز پیش، روزنامه‌ فرانسوی «لوموند» خواستار عدم دعوت ولی‌عهد سعودی به نشست آتی گروه ۲۰ در پایتخت آرژانتین که قرار است اواخر ماه میلادی جاری؛ برگزار شود، شد. زیرا به نوشته این روزنامه دعوت از او برای شرکت در نشست آتی گروه ۲۰ حامل پیام وحشتناکی برای خانواده «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار مقتول سعودی و همه کسانی خواهد بود که به توقف «خودکامگی و تکبر» این شاهزاده سعودی امیدوارند.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ۵۹ ساله سعودی مقیم آمریکا، سه‌شنبه دهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما دیگر از ساختمان خارج نشد. چهار روز بعد (چهاردهم مهر - ششم اکتبر)،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای گزارش داد که وی احتمالا کشته شده است.

بعد از آن روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد که طبق شواهد، خاشقچی کشته شده و سپس برای انتقال راحت‌تر به بیرون، جسد او تکه تکه شده است. عربستان سعودی وجود خاشقچی در کنسولگری را منکر شد اما بعد از گذشت هجده روز، نهایتا تحت فشار منطقه‌ای و بین‌المللی به مرگ او در کنسولگری اعتراف کرد اما آن را بر گردن عواملی انداخت که از حوزه اختیارات خود فراتر رفته‌اند و ادعا کرد که سران سعودی از این مسئله بی‌اطلاع بوده‌اند؛ امری که شواهد آن را رد می‌کند.

تحقیقات ترکیه در این خصوص ادامه دارد. عربستان باز هم بناچار اذعان کرد که خاشقچی در کنسولگری تکه‌تکه شده است اما مسئولیت آن را متوجه «احمد عسیری» نایب رئیس استخبارات دانست. ترکیه از عربستان خواسته که علاوه بر کشف مکان جسد خاشقچی، به این سوال پاسخ دهد که کدام مقام عالی‌رتبه سعودی دستور قتل او را صادر کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها