صدور دستور آغاز فرآیند بازسازی در سراسر سوریه

صدور دستور آغاز فرآیند بازسازی در سراسر سوریه
دوشنبه 5 آذر 1397 - 13:05

نخست وزیر سوریه، یک وزیر کابینه را مأمور کرد که در خصوص ایجاد مکانیزم اجرایی و آغاز فرایند بازسازی سراسری سوریه با وزارتخانه‌ها و نهادهای ذیربط هماهنگی کند.

العالم - سوریه

این روزها زمزمه‌هایی از آغاز گسترده روند بازسازی سوریه پس از جنگ تروریستی چند ساله علیه این کشور به گوش می‌رسد.

«عماد خمیس» نخست وزیر سوریه امروز دوشنبه وزیر محیط زیست این کشور را مکلف کرد که در خصوص ایجاد مکانیزم اجرایی و یک برنامه کاری با وزارتخانه‌ها و نهادهای ذیربط هماهنگی‌های لازم به عمل آید.

صفحه «شبکه اخبار حلب» در فیسبوک اعلام کرد که هدف از این مکانیزم و برنامه، آغاز روند بازسازی مناطق آسیب دیده در همه استان‌های سوریه بر اساس چند اولویت است.

اولویت بازسازی‌ها

اما اولویت‌های دولت سوریه در خصوص بازسازی عبارتست از: بازگشایی جاده‌های اصلی، تهیه طرح‌های سازمانی جدید، آغاز آواربرداری از ساختمان‌های تخریب شده و در حال تخریب و جمع آوری مصالح آن، آغاز فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و ارائه خدمات بر اساس امکانات موجود.

در همین راستا، خمیس در نشست‌های اتحادیه روزنامه‌نگاران عرب که در دمشق دایر بود، تأکید کرد که پس از پیروزی در برابر تروریسم در سوریه و عراق، رسانه‌های عربی باید فضای محبت و صلح را در میان کشورهای عربی گسترش دهند.

وی با تأکید بر اینکه کشورهای عربی نیازمند توجه به آینده هستند، تصریح کرد که باید آنچه را تروریسم در کشورهای عربی تخریب کرده، بازسازی کرد.

در همین راستا، عدنان محمود سفیر سوریه در تهران اواخر مهر ماه گذشته گفته بود که رهبری سوریه و ایران تمام تلاش را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی در چارچوب همکارِ‌های استراتژیک بین دو کشور انجام می‌دهند.

محمود با بیان اینکه درهای سوریه در مقابل فعالیت بازرگانان ایران در مرحله بازسازی سوریه باز است،  خاطر نشان کرد: «دولت سوریه در این مرحله اولویت را به همپیمانان و متحدانش خصوصا جمهوری اسلامی ایران داده است و کسانی که حامی تروریسم در سوریه بودند و اقتصاد این کشور را از بین بردند، به هیچ وجه در این مرحله جایگاهی در سوریه نخواهند داشت».

«ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه سوریه نیز 20 آبان‌ماه گذشته اعلام کرد رویکرد دولت این کشور در مرحله پیش رو با اعطای اولویت به طرح‌های ویژه بازسازی سوریه است و سوری‌ها برای این موضوع در اولویت قرار دارند به همین دلیل از آنها برای انجام این کار دعوت می‌شود.

وی تأکید کرد که «کشورهای دشمن جایی در بازسازی سوریه نخواهند داشت. سوریه مدتی است توجه به شرق را رویکرد خود قرار داده زیرا کشورهای غربی که همواره شریک اقتصادی اول سوریه بوده‌اند دیگر قابل اعتماد نیستند و به همین دلیل دمشق نیاز به شریک‌های مورد اعتماد دارد که  بویژه در سختی‌ها کنار سوریه بایستند».

ایمن سوسان در پایان تأکید کرد وزارت خارجه سوریه نقشی مهم در مرحله آینده بویژه بازسازی خواهد داشت به همین دلیل با طرف‌های سوری همکاری خواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها