بازگشایی پرونده های عربستان در کنگره آمریکا 

بازگشایی پرونده های عربستان در کنگره آمریکا 
سه شنبه 6 آذر 1397 - 11:59

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: به زودی به طرح پایان مداخله آمریکا در جنگ عربستان در یمن رای خواهد داد.

العالم - آمریکا 

سناتور جان کورنین -- رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا -- از اقدام مایک پومپئو وزیر امور خارجه و جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا در بازدید روز چهارشنبه آنها از مجلس برای آگاهی یافتن از  تحولات عربستان خبر داد.

باب کورکر افزود: مسائل زیادی از جمله تصویب قانونی در این هفته برای پایان دادن به حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن، درباره عربستان در کنگره وجود خواهد داشت.

کورکر بار دیگر از رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا خواست این هفته درباره کشته شدن جمال خاشقچی خبرنگار سعودی در مجلس سنا اطلاعاتی بدهد.

اما کورکر گفت انتظار ندارد اطلاعات پومپئو و ماتیس برای پاسخگویی به همه سوالات درباره ترور خاشقچی کافی باشد.

وی افزود: اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای در صدد افزودن قانون جدیدی برای هدف قرار دادن محمد بن سلمان ولی عهد سعودی هستند.

این سناتور افزود به دنبال برخی اصلاحات است تا  دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بتواند درباره احتمالا اقدامات ناقض حقوق بشر ولی عهد سعودی از وی بازجویی کند و باید بر اساس قانون ماگنیتسکی  مجازاتی برایش در نظر گرفت.

سناتور جان کورنین، دومین عضو جمهوری خواه  مجلس سنا نیز گفت: دو وزیر آمریکایی روز چهارشنبه جدیدترین مطالب و تحولات مربوط به عربستان سعودی را در مجلس ارائه خواهند داد.

اما لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه نیز گفت: در صورت تاکید سیا بر صدور قتل جمال خاشقچی از سوی بن سلمان، بن سلمان ولی عهد سعودی را  تحریم خواهد کرد.

وی در اظهارات خود در پایگاه خبری اکسیوس خبرگفت: با برخی از همکاران خود در مجلس سنا خواهان گوش دادن به اطلاعات سازمان اطلاعات مرکزی  شده اند.

وی افزود: اگر دلائل بیانگر دست داشتن ولی عهد سعودی در این جنایت  باشد، برای تصویب پیش نویس قطعنامه در مجلس تلاش خواهد کرد.

وی تاکید کرد :با تصویب این قانون ، رفتار غیر عادی و تخریبی محمد بن سلمان مانند مدیریت جنگ یمن و گرون گیری سعدالحریری نخست وزیر لبنان و اقدام بدون رایزنی محاصره قطر بررسی خواهد شد.

"آدام شف " رئیس بعدی کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیز درباره موضع ترامپ گفت : رئیس جمهوری آمریکا درباره کشته شدن جمال خاشقچی با مردم صادق نیست اما چه چیزی موجب آن شده است ؟

وی قول داد تحقیقاتی درباره معاملات مالی کند که شاید تاثیری در مخالفت ترامپ با محکوم کردن محمد بن سلمان و مسئول دانستن وی در کشتن جمال خاشقچی طبق گزارش سیا  .داشته است

این در حالی است که جونی ارنست سناتور جمهوری خواه ایالت آیووا نیز خواهان  سخت گیری در برابر عربستان شد و گفت : ما در این خصوص به بررسی های دقیق بیشتری نیاز داریم.

ارنست تاکید کرد : ریاض و واشنگتن دارای روابط استراتژیک مهمی هستند و ریاض شریک مهمی برای آمریکاست .

وی افزود: ما نیز در مسائل مربوط به حقوق بشر و حاکمیت قانون بسیار قدرتمند هستیم و اگر دلیلی بر رابطه شاهزاده سعودی با جنایت قتل خاشقچی بیابیم، اقدامات دیگری انجام خواهیم داد.

پربیننده ترین خبرها